Selbuvotter – Gratis oppskrift

Nå er sannelig Selbuvottene kommet av pinnene mine.

De er strikket i litt utradisjonelle farger, lys rosa og cerise.

Copyright: Strikkekjerring

Som jeg fortalte i DETTE innlegget, er jeg veldig glad i norske tradisjonelle mønstre og jeg synes det er viktig at disse mønstrene ikke går i glemmeboka, men videreføres i de neste generasjoner av strikkere.

Hvis du titter litt på innlegget over her, fortalte jeg også om historien bak Selbuvottemønsteret, som jeg anser for et av de mønstrene vi virkelig forbinder med norske strikkemønstre.

Mine er strikket i Viking Sportsragg og siden det er mønster hele veien, tar de noen timer å strikke, men de blir også ekstra varme, siden de blir ekstra tykke og varme når det er mønsterstrikk.

Jeg hater å fryse og ull er definitivt det som varmer best når kulda biter og det kommer den nok til å gjøre denne høsten og vinteren også.

Copyright: Strikkekjerring

Typisk for Selbuvotten, så har den en 8-bladet rose på forsiden og et enklere mønster på innsiden av votten.

Tommelen har ofte et eget mønster som gjerne er elementer av mønster fra forsiden.

Jeg elsker dette mønsteret og det kommer nok flere Selbuvotter på pinnene hos meg etterhvert.

 

Gratis mønster: Selbuvotter

Garn: Viking Sportsragg

Størrelse: Dame

Pinner: 3 mm

 

Copyright: Strikkekjerring

Noen tenker sikkert at den kjerringa der hun sitter sikkert på rumpa hele dagen og strikker, men jeg gjør nok ikke det.

I går regnet det hele dagen, så da ble det bare gjort noe innomhus, så da gikk jeg færre skritt enn det jeg gjør når været er bedre.

Da går jeg litt lenger med hunden ute og får som oftest gjort litt mer ute.

Dagen i går ble brukt til husarbeid og viser det jeg til vanlig er i aktivitet.

De inaktive timene er når jeg sover, ha, ha…

Det viser at man kan være i bra aktivitet selv om man gjør ting inne.

Trening skal jeg ikke skryte på meg at det er, men betydelig bedre enn bare å sitte i ro.

Men når jeg sitter, så strikker jeg.

Samtidig som jeg spiser, siden jeg er usedvanlig treg til å spise og mens jeg ser på TV.

De dagene jeg er ute og jeg rekker å gå en lengre tur med hunden, går jeg flere skritt enn dette, men hvis jeg tar en kontordag (som jeg gjør altfor sjelden, blir det mindre skritt på klokka.

I dag håper jeg det ikke skal regne så mye.

Jeg har ett par ting jeg gjerne skulle fått gjort ute og da er det litt kjekt å slippe regnklær.

 

HA EN MAGISK MANDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

8 kommentarer
    1. Ha en nydelig mandag og en spennende og fin ny uke. I går kom jeg tilbake til byheimen etter 5uker i feriehuset i Langvika. Savner det allerede👍nydelige votter.

      1. Skjønner godt at du har lyst til å være der lenger.🥰Nydelig sted.🤗👍🏻
        Ha en flott ny uke.🌸🦋

    2. Du er god på multitasking 😀
      Jeg kan tenke meg at selbuvotter i slik herlige farger bidrar til at flere vil bruke disse tradisjonelle strikkeplaggene 🤗

      1. Ja, det tror jeg også.🤗👍🏻
        Med litt oppdaterte farger holder mønsteret fremdeles stand.😊🧶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg