Selbuvotter på pinnene – Gratis mønster

Selbuvotter er et klassisk og nydelig mønster som er populært over hele verden.

Jeg er svært glad i de tradisjonelle norske mønstrene og de er en viktig del av vår kulturarv.

Copyright: Strikkekjerring

Heldigvis har vi mange strikkere i landet vårt som viderefører alle de fine norske klassiske mønstrene.

Selbuvotter brukes både av strikkerne selv.

De gis også bort i gaver og er populære å få kjøpt av de som strikker og veldig mange turister ønsker å få kjøpt disse vottene når de er her i Norge.

På en slik måte blir tradisjonen med Selbuvottene ført videre.

I gamle dager ble vottene brukt som stasplagg og finere gaver, gjerne i bryllupsgaver.

Det var et håndtverk på høyt nivå med tanke på ulla som ble sortert, spinningen, strikkingen og variasjonene i mønsteret.

Votteproduksjon ble senere en viktig inntektskilde for Selbu og mange tonn votter har blitt produsert her opp gjennom årene.

Det har vært mange diskusjoner rundt hva som er et ekte Selbumønster og enda i dag produseres det nye mønstre og varianter.

Fremdeles er Selbuvotter ett av mønstrene som vi kaller norsk design, så ved å fortsette å strikke dette mønsteret eller kjøpe av noen som strikker for salg støtter vi den norske kulturarven som dette fine mønsteret er.

Jeg har lagt opp til ett par i cerise og rosa som jeg synes blir fine farger sammen.

Hvis du har lyst til å strikke Selbuvotter, finner du mønsteret under her.

Det er litt jobb å strikke Selbuvotter siden det er mønster stort sett hele veien.

 

Mønster: Selbuvotter

Garn: Ullgarn, f. eks. Smart, Falk, Hillesvåg eller Rauma sitt ullgarn

Størrelse: Dame, men kan lett justeres til herre

Pinner: 3 mm

Copyright: Strikkekjerring

I går kveld hadde vi en salig blanding av sol og regn fra klar himmel når jeg var ute og gikk med hunden.

Men kveldssola er vakker og må nytes selv om det er kortvarig at den er fremme.

I dag ser vi ikke snurten av sola og regnet øser ned.

I nyhetene følger jeg nøye med på debatten om strømstøtte for næringslivet.

Dette må på plass før flere bedrifter må stenge dørene.

Bakere, slaktere, restauranter og mange, mange andre sliter nå voldsomt med å klare å betale strømregningene, siden det bare er private som får strømstøtte. Ikke næringslivet.

Først har bedriftene slitt hardt under pandemien og i etterkant sliter de nå med å betale strømregningene i tillegg til dyrere råvarekostnader for de aller fleste og store problemer med å skaffe nok bemanning.

Det vil ta mange år før alt dette blir rettet opp slik at bedriftene kommer tilbake til et nivå hvor de kan tjene penger og underveis går mange fine bedrifter dukken.

Det er ganske utrolig at alt dette skulle skje på en og samme tid, men slik er det blitt og her vil ikke alle komme velberget ut igjen på andre siden av tunnelen.

Så nå får vi håpe regjeringen klarer å komme opp med en strømstøtte som hjelper dem som virkelig trenger det.

 

NYT LØRDAGEN!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

8 kommentarer
    1. Jeg liker når mønstre fra gammelt av får nye FARGER 🙂 F eks en Mariusgenser i HELT andre farger enn de tradisjonelle. Gjerne mange farger spør du meg da. Eller selbuvotter i knallfarger 🙂 Jeg likte de vottene.

    2. Følger og spent på hva som skjer med strømpriskrisa.
      Jeg tror mer på makspriser og forutsigbarhet i økonomien for næringslivet enn en hel haug med støtteordninger.

      1. Det tror jeg også blir en bedre ordning. Det ser ut til at de ser på forskjellige alternativer. En ordning hvir de får støtte hvis det er over en viss prosent av omsetningen kan også være en bra løsning.🤗

    3. Ja noe må virkelig gjøres med den dyre strømmen. Det var ille både for næringslivet og for oss private i vinter, selv med kompensasjon. Min mor strikket mye inntil armene hennes ikke orket mer, og jeg har fortsatt noen selbuvotter liggende i skapet som hun strikket. De er mer i de klassiske fargene som man brukte tidligere, men rosa er jo favorittfargen min så det hadde vært stilig med et par sånne 🥰 Ha en fin lørdag, klem 🤗

      1. Vi får håpe de kommer fram til en ordning som virkelig hjelper de som trenger det.🤗 Jeg liker de gamle tradisjonsmønstrene og de kan bli riktig fine i nye farger.🧶🦋🌸

    4. Har litt lyst å prøve meg på både votter og lester men…. vi får se 🧶
      Ja herregud hvor vanskelig kan det være med den strømmen. Norge vikler seg mer og mer inn i problemer 😔
      Lag deg en fin søndag 😊

      1. Mange må spare ekstra på strømmen denne vinteren. så da kan vi virkelig trenge varme sokker og votter.🧶🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg