Lag ullsålene dine selv!

En annen smart ting man kan bruke restegarnet til.

Copyright: Strikkekjerring

Man kan lage sine egne ullsåler for å ha inni støvler og sko.

Ingenting varmer så godt som ull og de fleste har nok erfart at gummistøvler kan være ganske så kalde.

Ikke minst kan de være vonde å gå i.

Da er det veldig godt å kunne legge inn ett par såler av ull.

Her kan man bruke restegarn av ull i tykkelse Fritidsgarn, Troll, Blåne eller lignende.

Hvis man har ullgarn som er tynnere, kan man legge det dobbelt og strikke det sammen med det andre garnet.

Strikk en stor firkant.

Jeg har vist dere hvordan det kan gjøres

HER

Så tover du det du har strikket godt i vaskemaskin eller tørketrommel.

Så er det tid for å lage ullsåler.

Jeg har kjøpt et par såler på Biltema som er aluminium under og noe form for ull og polyesterfilt oppå.

Men det som er så fint, er at det er en mal med som viser størrelsene på sko fra størrelse 32 til størrelse 46.

Da kan du bare legge et papir over og tegne den størrelsen du ønsker og vips! har du en mal til alle størrelsene du trenger.

Musikermannen har størrelse 46, så her kunne jeg bare bruke malen som den er.

Copyright: Strikkekjerring

Her ser du hvordan sålene ser ut.

De kan selvfølgelig brukes, men de blir ikke så varme og gode som de du lager selv.

Du finner disse hos blant annet Biltema

HER

Jeg fant dem en gang Musikermannen hadde mye han skulle handle der og jeg bare gikk og vandret og tittet litt rundt.

Så er det bare å legge malen oppå den tovede firkanten, feste malen fast med noen knappenåler og klippe rundt.

Copyright: Strikkekjerring

Slik ser de ferdige sålene ut.

Du trenger ikke å sy rundt.

De rakner ikke, så det er bare å legge dem rett inn i støvlene eller skoene.

Copyright: Strikkekjerring

De blir varme og gode og passer fint inni turskoene eller verneskoene også.

Tursko er heller ikke så varme, så hvis det er litt slaps eller vått, kan man fort bli kald på beina.

Da er det veldig godt med ullsåler som varmer under foten.

Dette kan du også gjøre med ullgensere som er blitt for små eller som har hatt en “ulykke” i vaskemaskinen og er blitt tovet.

Små barn har ikke så lett for å regulere temperaturen og sitter kanskje en del i ro i for eksempel vogna eller en bæremeis.

Da er det veldig lurt å ha ullsåler i skoene.

Dette er også et veldig fint gavetips.

Slike ullsåler trenger alle, så ta gjerne en titt på skostørrelsen når du er på besøk hos noen du pleier å gi gaver til.

Dett er også både gjenbruk og redesign på sitt beste hvis man bruker gensere eller andre plagg på nytt i stedet for å kaste det.

Jeg skal lage flere par og strikke flere slike firkanter som jeg  kan lage såler av.

Det er alltid kjekt å ha liggende på lur til man trenger det.

 

HA EN GOD OG VARM SØNDAG MED ULL!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

18 kommentarer
    1. jeg skal jammen lage noen jeg også ,ryddet litt i garnet mitt i går og tørr nesten ikke si hvor mye jeg har hi hi ,14 plastkasser og dei er slettes ikke små her snakker vi mange kilo i hver kasse samt 5 stappfulle kleskurver + littt utenom det ha ha ,den aller minste kassen var frittidsgarn så det skal jeg lage ullsåler av :=)

      1. Det er lurt å ha litt på lager, så kan man bare hente når man får en ide.😅🤩🧶👌🏻
        Dere som er mye ute, trenger nok ullsåler i både støvler og sko.🤩🌞👍🏻

    2. Dette er genialt og takk for flott tips. Dette skal lages helt klart. Bare helt supert..
      Tenk så fine gaver da. Dette trenger aller både liten og stor. Har kjøpt ekstra såler på skobutikken et par ganger og det er ikke billig.

      1. I tillegg blir det de beste og varmeste sålene og du lager dem mye billigere selv.🤩👌🏻🧶
        Veldig fint for å bruke opp restegarnet og ha noen gaver liggende på lur.😊🤗

    3. Såler er lenge siden eg har strikka, flott å få en påminnelse.
      Eg og strikka for å få vekk noe garn, men ikkje restegarn. Eg kjøpte inn til en Marius som likevel ikkje blei noe av. Måtte gå igjennom alle lagra oppskrifter for å finne noe som passa. Havna på en som heter Ivalo. Det viktigeste er at den er i 3 farger.
      Ha en fin palmesøndag.

      1. Det er veldig kjekt å ha i både støvler og sko.🤗
        Så kjekt at du fant ett annet prosjekt du kan bruke garnet til.🧶👌🏻
        Ha en fin kveld!🤩

    4. Det var jammen smart og langt billigere enn å kjøpe i butikken. Kan tenke meg at det blir varmt og godt i sko eller støvler. Jeg går jo i joggesko hele vinteren (for det meste), så sånne såler hadde vært perfekte. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Det er veldig fint at man får god varme under foten.🤗 Hvis ikke joggeskoene er veldig trange, går det jo fint å bruke dem inni dem også. Og absolutt mye billigere enn å kjøpe.🧶👌🏻

    5. 🤩 Takk for genialt tips !!! Biltema på mandag – så julegaveproduksjon, og såklart til meg selv.

      Jeg bruker ellers mye restegarn til sokkestrikk. Frelsesarmeen får dem til utdeling. Lurer jammen på om ikke de kunne være interesserte i noen såler også 😃.

      1. De er kjekke å ha de malene fra Biltema.🥰
        Jeg vil tro Frelsesarmeen må bli kjempeglade for å få slike såler også. Det er mange kalde bein som har bruk for slike.🧶👌🏻🤩

      1. Ja, her kan man bruke alt tovbart garn og lage såler til både venner og familie.🤗🧶👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg