Vil du slippe å feste tråder? Se her

Å feste tråder når man strikker, er ikke det morsomste man gjør.

Copyright: Strikkekjerring

Når man strikker med restegarn, blir det gjerne veldig mange tråder å feste.

Nå skal jeg vise deg en måte hvor du slipper å feste trådene.

Det fungerer hvis man har garn som er 100 % ull, som kan toves.

Her har jeg brukt restene som er igjen av Fritidsgarntykkelse.

Meningen er at jeg skal strikke et sitteunderlag eller så kommer jeg til å tove det og klippe ut ullsåler for å ha i støvler og sko.

Slike ullsåler blir de absolutt beste å ha i støvler.

De varmer veldig godt.

Da er det ikke så nøye om jeg ikke rekker helt ut på omgangen med hver farge.

Jeg fortsetter bare når garnet er tomt med ny farge.

Nå skal jeg vise deg hvordan du fester trådene sammen uten å bruke nål og sy dem fast.

Copyright: Strikkekjerring

Aller først tar du og åpner opp endene på garnet ved å dra trådene litt fra hverandre, slik du ser på bildet her.

Endene må dras litt godt fra hverandre på både den tråden du har strikket med og på den tråden du skal begynne med.

Copyright: Strikkekjerring

Så legger du de bustete endene over hverandre, legger dem mellom hendene dine og ruller hendene frem og tilbake, litt hardt slik at endene blir tvinnet fast i hverandre og blir til en tråd som henger godt fast.

Nå har du en sammenhengende tråd som du bare kan fortsette å strikke med.

Hvis det du strikker i tillegg skal toves, blir garnet enda mer tovet i hverandre i prosessen, så det er ingen fare for at det kommer til å gå opp.

På denne måten får du utnyttet absolutt alt av garnet og du slipper å feste tråder.

De eneste du må feste er oppleggstråden og den du har felt av med.

Veldig enkelt og greit!

Her strikker jeg opp restene ved å strikke på skrå, slik at jeg får brukt opp alle rester.

Jeg starter med å legge opp 3 masker og strikker 1 omgang.

Så strikker jeg 1 maske, øker 1 maske ved å plukke opp tråden mellom første og andre maske og strikke den rett, så fortsetter jeg ut omgangen.

Jeg øker slik på starten av hver omgang.

Når jeg er kommet halvveis, feller jeg en maske innenfor kantmasken helt til jeg har 3 masker igjen på pinnen. Da feller jeg av.

Slik kan du strikke et sitteunderlag eller lage en firkant som du tover og senere klipper ut ullsåler av.

Det skal jeg vise senere når jeg har samlet nok rester for å få en stor firkant.

Arbeidsdagen min er godt i gang.

I dag skal vi ha et firma på besøk som skal spise hos oss.

De har vært der før, så jeg vet at vi får besøk av en trivelig gjeng.

 

HA EN STRÅLENDE TIRSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

10 kommentarer
    1. Flott tips, det må jeg huske på med ullgarn. Nydelig påskevær, og man skal på butikken å handle litt mat. Styre litt i heimen må man og.

      1. Det kan man gjøre når man må bytte nøste i prosjektet også.🧶👌🏻Kjekt å slippe å feste så mange tråder.🤗

      1. Det er veldig kjekt. Jeg har laget for noen år siden, men de kan trengs å byttes ut nå ser jeg.🤗

      1. Du kan gjøre det når du bytter nøste midt i også.🤗👌🏻 Da slipper man å feste flere tråder enn nødvendig.🧶🤗

    2. Takk for veldig flott tips og oppskrift.

      Så lurt å lage tovede såler, aldri tenkt på..Så finne gaver det også.
      Til folk som har alt. Smart.

      1. Det er veldig kjekt.🤗
        Man kan kjøpe maler på såler til forskjellige størrelser hos Biltema blant annet.🤗👌🏻🧶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg