EKTE gjenbruk

I gjenbruksuka som er nå, passer det fint å vise fram gjenbruksmatta jeg har laget ferdig.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg vet ikke om du husker at jeg startet på denne?

Hvis du har lyst, kan du ta en titt HER

så ser du hvordan jeg har laget denne.

Den er heklet av gammelt sengetøy, som nå har fått nytt liv som matte på gulvet.

Utvasket og slitt sengetøy er noe som sjelden blir brukt når det ligger i skapet og du har annet sengetøy å velge i.

Da er det fort gjort at det havner i søpla.

Men det må du IKKE gjøre, vet du!

Lag heller en god og varm matte til gulvet av sengetøyet.

Jeg har brukt både gamle gardiner og sengetøy til denne matta.

Copyright: Strikkekjerring

Min matte måler nesten 1 meter i diameter og jeg har brukt krok 10 mm.

Jeg har heklet fastmasker og økt 6 masker hver omgang, men hver 3. omgang har jeg ikke økt.

Det er lurt å legge matten på gulvet og se om man har økt for mye eller for lite etterhvert som man hekler.

Å hekle en slik matte er ganske tungt arbeid og matten blir tung å holde når den begynner å bli stor.

Jeg er veldig fornøyd med matten og har absolutt planer om å lage flere.

Jeg har tidligere heklet matter i garn, så hvis du har mye restegarn, så kan du godt hekle en slik matte i restegarn også.

Gjenbruk og redesign er fint og det er kjekt å kunne utnytte både garn og sengetøy på denne måten.

Jeg anbefaler å sitte ute å rive mattefiller siden det blir veldig mye støv av denne jobben.

Akkurat nå regner det hos oss og det er meldt vind til kvelden, så det er ikke noe fint å sitte ute og rive mattefiller nå, men jeg har flere sengesett liggende som jeg har tenkt å lage flere matter av senere, så hvis det blir noen godværsdager til i høst, så kan det hende jeg rekker å sitte ute og lage litt flere mattefiller.

Copyright: Strikkekjerring

Kakebaking og kakespising har det vært mye av i det siste, siden vi har 3 som fyller år i løpet av 6 dager i familien.

Minstemann er glad i gulrotkake, så den måtte jeg bake til bursdagen hans.

Den er også fin å fryse hvis man har bakt litt i meste laget og kakemagen er full.

I dag fikk ferga her teknisk feil, så da var det bare å svinge seg og få stekt opp vafler og åpne opp kafeen for sultne folk som stod i fergekø.

Å stå hele dagen i fergekø uten mat er ikke noe særlig, så det kom innom mange fornøyde gjester.

Heldigvis kom det en annen ferge som begynte å gå i sambandet etter noen timer, men den er mye mindre, så det tok sin tid før alle kom seg over fjorden.

Det har sine utfordringer å være avhengig av ferge når man skal til og fra, så når den ikke går, får man prøve så godt man kan å hjelpe de som trenger det.

Mat må alle ha og det er ikke bare å løpe på butikken når man står på dette fergeleiet.

Nærmeste butikk er 16 kilometer unna.

 

HA EN FIN HØSTKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: STRIKKEKJERRING

INSTAGRAM: STRIKKEKJERRING.BLOGG.NO

 

14 kommentarer
    1. Dere er virkelig noen reddende engler for turistene…husker at det var butikk rett oppfordrer fergeleiet før i verden..ja tenker det var mange takknemlige mennesker..❤️

      1. Ja, før i tiden var det butikk der, så da ble det en råd når ferga var innstilt.🤗
        Det er fint å kunne hjelpe når man har muligheten.🥰

    2. Du er alltid en flittig kvinne. Du går til å gjøre mye:)
      Jeg kunne tenke meg å hekle slik, men. skuldrene har streiket for tiden.
      I mogen jeg skal også bake kake som kan fryses til min manns 60 årsdag snart:)

      1. Det er tungt arbeid for skuldrene, ja.😅
        Særlig når den begynner å bli stor og tung.
        Men det går å lage en litt mindre matte også.🤗

    3. Kan tenke meg at de som måtte vente på ferga, var veldig takknemlige for vafler, ja 😉
      Den matta du har heklet av gammelt sengetøy er riktig flott. Høres imidlertid ut som skikkelig styrketrening. 😀

      1. Ja, det var de.🤗
        Det blir lange timer å sitte i bilen i fergekøen.😅
        Jo, å hekle en slik matte er tungt arbeid og det ryker fort en heklekrok eller to også.🫣

    4. Flott gjenbruk og så fin kake. Ser Vedlig god ut. Teppet var smart å lage, husker du begynte med det ja. Jeg tenkte at det ble fint og det ble det.
      Dere ordner…så suverent med vafler og godsaker hos dere. Koselig selv om ferja hadde problemer.
      Ha en riktig så god natt.

      1. Det var litt godt å bli ferdig med den.😅
        Det ble tungt å hekle på slutten.🫣
        Å sitte i bilen i fergekø uten mat og drikke er ikke noe særlig, så det er fint når man kan hjelpe til.🤗

    5. Flott matte og gjenbruk er viktig. Har to gardiner med planer om å klippe til to kapper. Hekle en heklebord å sy fast i kanten i samme farge som kappa. Må lete etter mønster. Det finner jeg nok. Har alene dag siden mannen er innlagt på sykehuset. God helg

      1. Det var lurt!🤩👌🏻
        Den blir sikkert lekker.🤗
        Kos deg masse hjemme og riktig god bedring til mannen.🥰

    6. du altså du er rå ,og jeg er helt sikker på att alle som var innom dere var superfornøgde :=) veldig fint teppe ,som jeg sa til deg tidligere ,jeg har kjøpt krok og tenkt på et sånt teppe tidligere så vi får se ,en dag begynner jeg :=)og jeg kan jo rive filler inne i drivhuset om det ikke er fint vær ute

      1. Ja, det var skikkelig lurt!🤗👌🏻
        Drivhus kan brukes til mer enn bare å drive fram planter i.🤩
        Du får prøve deg når du får tid.👌🏻🧶

    7. Så bra du kunne åpne slik at folk kunne komme inn for en matbit.
      Ellers er det fantastisk bra du bruker slikt du ikke bruker :). Syns matta var veldig fin. Og glad for at du deler oppskrift. Riktig fin fredag til dere og gratulerer til alle som har fylt år <3

      1. Det var bare hyggelig å kunne hjelpe når vi hadde muligheten.🤗
        De blir skikkelig gode matter slike Hekla matter og så er det kjekt at de kan vaskes i vaskemaskinen også.🤗🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg