Gjenbruk og Redesign

Å bruke opp ressursene man har og finne nye bruksområder for tingene våre er noe som ligger mitt hjerte nært.

Copyright: Strikkekjerring

På ettersommeren har jeg ryddet litt og funnet fram noen sengesett og gardiner av bomull som ikke er i bruk.

I stedet for at de bare ligger i ett skap, skal de nå transformeres til noe mer nyttig.

De skal nemlig rives opp til mattefiller som jeg skal hekle en matte av.

Vev har jeg ikke, så det blir nok ikke vevde matter av disse.

Kanskje jeg en dag får meg en vev?

Men siden jeg ikke har det, får jeg klare meg med heklekroken enn så lenge.

Nå skal jeg vise dere hvordan jeg gjør det.

Du trenger:

 

-Noen dynetrekk eller tynne gardiner av bomull.

Krepp kan også brukes, men ikke flanell.

-En skarp saks

-Heklekrok nr 10-12 mm

 

Først klipper du vekk kanter der det er glidelås eller knapper.

Knappene tar jeg vare på til eventuelle andre prosjekter.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal vi lage nøster av dynetrekkene.

Jeg lager mine 1.5-2 cm brede, men du kan godt lage dem 2-3 cm brede.

Start i den ene enden og klipp et lite stykke inn på dynetrekket.

Nå kan du starte å rive dynetrekket i like brede stykker, men ca 1.5-2 cm før du når andre enden stopper du.

Snu dynetrekket og klipp et lite stykke inn på dynetrekket med samme bredde som det du tidligere har gjort.

Se bilde over her.

Nå er det bare å fortsette å klippe og rive til du har revet opp hele dynetrekket.

Det anbefales å gjøre dette ute, siden det blir veldig mye støv av denne prosessen, så hvis du vil ha mattefiller nok til å hekle eller veve matter i vinter, må du passe på å gjøre denne jobben på finværsdager utover høsten.

Copyright: Strikkekjerring

Når du er ferdig, er det bare å nøste opp til et nøste.

På samme måte som du nøster opp garn til et garnnøste.

Copyright: Strikkekjerring

Hvis du er like “heldig” som meg, så får du hjelp til arbeidet, he, he….

Det tar litt tid å rive opp noen dynetrekk for å få nok til en matte.

Jeg har revet opp 2 dynetrekk og 3 bomullsgardiner her, så får jeg se hvor mye det rekker til.

Copyright: Strikkekjerring

Her har jeg nøstet opp resten og startet å hekle.

Jeg har tenkt å lage en rund matte og jeg skal skrive ned hva jeg gjør underveis, så du skal få høre hvordan det går.

Det rosa har jeg nøstet opp i 2 nøster til, så der har jeg litt mer.

Hvis du har liggende gamle dynetrekk eller hvis du er så heldig at du har en sekk med mattefiller, er det bare å starte.

Det er tungt arbeid for både hender og skuldre, så t gode pauser underveis.

Hvis du ikke kan hekle eller har lyst til å lage slike matter, tar jeg gjerne i mot dynetrekk eller mattefiller.

For all del: IKKE kast dem!

Ta heller kontakt med meg hvis du rydder og ikke skal bruke dem.

Jeg vil gjerne ha dem, for jeg har tenkt å lage flere slike matter ser du.

De varmer godt på gulvene og er veldig dekorative.

I tillegg fins det ikke to like siden alle blir forskjellige alt etter hvilke farger du har på dynetrekkene.

Kanskje du har noen fine du vil at jeg skal hekle en matte til deg av?

Men før jeg kan hekle mer på min matte, så må jeg gjøre unna minst en dags arbeid.

 

HA EN FLOTT AUGUSTTIRSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

2 kommentarer
    1. dette er flotte matter ja ,jeg har kjøpt heklekrook og hadde noen dynetrekk jeg skulle bruke ,av div årsaker lurer jeg på om jeg hadde fra meg akkurat dei dynetrekka :=) ,men enig med deg gode matter ,hmm kanskje eg skulle laget noen til hytta vår på fjellet :=) lykke til disse blir fine med dei lekre fargene

      1. Ja, du får se om du finner heklekroken.🧶
        Det er fint arbeid å sitte ute og rive mattefiller på godværsdager.☀️🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg