Yggdrasil – Gratis norsk oppskrift

God morgen!

Copyright: House of yarn

Håper alle har hatt en fin 17. mai feiring og koser seg også i dag Kristi Himmelfartsdag.

Kanskje du trenger ett nytt strikkeprosjekt å lande med etter en travel dag i går??

Her har du noen helt nye strikkedesign som er kommet ut.

Det morsomme er at her er det en genser som det er laget mønster til både dame og herre,

så her kan man stå i stil til hverandre hvis man vil.

Begge mønstrene er på norsk og er strikket i Sterk, som er et herlig garn til gensere.

Mønstrene er gratis og klar til nedlasting, så har du en del Sterk liggende kan du sette i gang.

 

MØNSTER: YGGDRASIL

GARN: STERK

PINNER: 3 MM OG 3.5 MM

STØRRELSER: XS-XXL

 

Copyright: House of yarn

Mønsteret til herregenseren er flyttet opp til brystet, men her kan man jo gjøre som man vil.

Man kan ha begge nede rundt kanten eller begge øverst hvis man vil.

 

MØNSTER: YGGDRASIL

GARN: STERK

PINNER: 3 MM OG 3.5 MM

STØRRELSER: XS-XXXL

 

Jeg synes begge disse 2 var veldig fine, så de er kommet på strikkelista mi, he, he…

Yggdrasil er navnet på verdenstreet i norrøn mytologi.

Det var en ask med grener som strakte seg ut over hele verden og opp over himmelen.

Asken bæres av 3 lange røtter.

Røttene går gjenneom 3 forskjellige verdener og ved hver rot ligger det en brønn.

Æsene har den ene roten og der ligger brønnen Urdarbrunn.

Der holder nornene til og æsene holder daglige ting der.

Rimtussene har den andre roten og der ligger Mimesbrunn, som er kilde til vett og visdom og som eies av den kloke Mime.

Den tredje roten er i Nivlheim og der ligger brønnen Kvergjelme.

I brønnen ligger en mengde ormer som er anført av den fryktelige Nidhogg og gnager på roten.

På denne måten truer de med å ødelegge treet.

Mange forskjellige skapninger holder til i treet i yggdrasil, blant annet hjorter, en ørn, en hauk og et ekorn som løper opp og ned stammen og bærer med seg vondord og sladder mellom ørnen og ormen Nidhogg.

Navnet Yggdrasil betyr Odins hest og det er knyttet mye uhygge til dette navnet, som er en poetisk omskrivning av å ri galgen som vil si å lide døden ved henging og den som henges rir symbolsk sett treet.

Så navnet på dette strikkedesignet kommer altså fra det norrøne navnet for verdenstreet.

Jeg har allerede vært lenge på jobb og bakt og laget dessert.

Mye mat skal forberedes, så her er det bare å henge i.

 

HA EN FLOTT KRISTI HIMMELFARTSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

8 kommentarer
    1. Herregenseren var kul, men damesgenseren ville jeg strikket i helt andre farger. Det ble litt for “søt” hvis du skjønner hva jeg mener…

      1. Ja, den gjør seg uten tvil i andre farger.🤩🧶👌🏻
        Sterk har heldigvis et godt utvalg av farger.🤗

    2. Det var fine gensere, lagret selvfølgelig begge to. Eg liker ikkje Sterk, deler seg på et vis. Finnest heldigvis mye annet å velge i. Eg har ikkje strikkeprosjekt for tiden. Ikkje helt uten da, strikker på restegarnsteppe. Må si det gir meg lite, så idag kommer eg til å sende inn bestilling på…noe. Må klare å bestemme meg.
      17.mai var helt grei. Opphold, men sur nordavind. Eg var heime med min irriterende vonde rygg som nekter meg det meste.
      MR bildene var bånn i bøtta. Så nå er eg ute etter noe smertestillende som kan hjelpe meg gjennom dagene.
      Lykke til med alt du skal rekke over.
      Ha en fin rød torsdag.

      1. Det går heldigvis fint å bytte Sterk i ett annet garn.🤗🧶
        Så det var litt dårlig vær hos dere 17. mai.🇳🇴
        Ikke bra med de MR-bildene dine.😨
        Håper de finner god medisin som kan hjelpe deg unna de verste smertene.

    3. Stilig og fin genser, men akkurat nå trenger jeg ikke noe nytt prosjekt. Må prøve å bli ferdig med det jeg har først 😉 Jeg hadde en avslappende 17 mai på dagen, og så fikk jeg trimmet kroppen da jeg besøkte Bestisen på sykehuset. Der var det lange ganger og ikke så lett å finne rett avdeling. Håper du får en fin himmelsprett, klems 🤗

      1. Det kan være lurt å få ferdig det man holder på med først, ja.😅
        Det blir fort mange skritt å gå på sykehusene. Lange avstander, trapper og ganger gir god trim.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg