Vørterbrød og hjemmelaget appelsinmarmelade

Siden dagen i går ble brukt ute, rakk jeg ikke å bake så mye, men litt ble det.

Copyright: Strikkekjerring

Da vi var på husflidslagsmøte hvor vi holdt på med skinnsøm, hadde vår gode lærermester bakt Vørterbrød.

Brødet smakte veldig godt og de som ville fikk med seg oppskriften.

Jeg fant ut at jeg måtte prøve å bake dette brødet i går ettermiddag.

Brødet er veldig godt og saftig og smaker deilig av mange forskjellige krydder.

Jeg laget også appelsinmarmelade som også var nydelig til dette brødet, mens Musikermannen syntes det smakte best med litt salt pålegg.

Det er et brød som passer veldig godt til jul og appelsinmarmelade er jo også en flott julegave.

Oppskriften og fremgangsmåten på begge deler får du her:

Copyright: Strikkekjerring

 

VØRTERBRØD:

 

Oppskriften er nok til 2-3 brød

 

500 gram siktet rugmel

1 ts malt anis

1 ts malt koriander

1 ts malt nellik

1 ts malt pepper

3 dl helmelk

1 dl mørk sirup

50 gram gjær

3,3 dl vørterøl ( 1 flaske)

500 gram hvetemel

2 dl rosiner

 

Bland rugmelet med halvparten av hvetemelet.

Tilsett krydder.

Varm opp melken i en kjele til den er fingervarm.

Ha i sirupen.

Løs opp den ferske gjæren i væsken eller ha tørrgjær i melblandingen.

Ha vørterøl i væsken.

Hell blandingen i melblandingen.

Ha i rosinene.

Elt deigen godt og tilsett mer hvetemel til deigen slipper bollen og er passe fast.

Dekk til deigen og la den heve på et lunt sted ca 1 time.

Forvarm stekeovnen til 200 grader.

Del deigen i 2 eller 3 like emner.

Form dem til runde eller avlange brød.

Etterheves i 30 minutter.

Stek brødene nederst i ovnen i ca 40 minutter.

Pensler du vørterbrødene med vann idet de tas ut av stekeovnen, blir de blanke oppå.

Copyright: Strikkekjerring

 

APPELSINMARMELADE:

Dette blir en stor porsjon.

Hvis du ikke vil lage så mye, halverer du bare oppskriften.

 

2 kg appelsiner

2 stk sitroner

1 l vann

1 kg sukker

2 stk vaniljestang

 

Vask appelsiner og sitroner grundig i lunkent vann.

Bruk gjerne litt oppvaskmiddel.

Skyll grundig.

Nå må du finne fram den skarpeste kniven du har.

Skjær appelsiner og sitroner i 4 og ta vekk eventuelle steiner og de tykkeste hinnene.

Hvis du vil, kan du ha dem i et tynt bomullsklede og la dem koke med.

Kutt så appelsinene og sitronene i veldig små biter.

Ha appelsin og sitron i en vidbunnet kjele sammen med vann, sukker og splittede vaniljestenger.

Kok opp, senk varmen og la alt småkoke under lokk i ca 2 timer.

Fjern eventuelt posen med steiner og hinner og ta opp resten av vaniljestangen.

Fyll den varme marmeladen på varme, rengjorte glass og skru på lokk med en gang.

Avkjøl og oppbevar mørkt og kjølig.

 

Jeg kan love deg at det smaker myyyyyyye bedre enn den kjøpte appelsinmarmeladen og sammen med vørterbrødet ble det knallgodt.

Anbefaler deg å prøve.

Vørterbrød har blitt bakt i Norge i over 300 år og var et resultat av ølbryggingen på 1700-tallet.

Vørterkakene ble den gang laget av gjæren og bunnfallet som ble igjen i øltønnene, så dette er skikkelig tradisjonsmat.

 

HA EN HERLIG BAKSTEDAG!!

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

8 kommentarer
    1. Faren min er utrolig glad i vørterbrød, eller vørterkake som vi kaller det her. Byens baker, den gang vi hadde det, bakte vørterkake kun i førjulstida, noe som gjorde at mine foreldre hamstret slike kaker i adventstiden for å ha lengst mulig ut over vinteren – og gjerne våren og sommeren og.
      En lørdag var jeg med Mamma til bakeren, og hun sa til ekspeditøren at hun skulle ha 7 vørterkaker. Jeg lo og spurte om hun trodde det holdt en stund. (Hun kjøpte noe slikt hver gang hun var i byen, og vi døtre og barnebarn fikk til stadighet beskjed om å kjøpe med vørterkaker. Det lå allerede en god del i fryseren.) Hun så alvorlig på meg ett par minutter før hun betenksomt sa; Nei, du har rett. Henvendte seg så til ekspeditøren og sa med høy stemme; Jeg trenger 11 vørterkaker. Dessverre hadde de bare 9…..

      1. 😂😂😂Hehehe…
        Litt over gjennomsnittet glad i vørterkake altså.😅🤩
        Jeg må si jeg synes også det er veldig godt, så jeg må nok bake noen runder til før jul.🙈🤗

    2. Tusen takk for oppskriftene. Skal prøve begge deler.Har ikkje bakt vørterbrød på 60 år.
      Litt usikker på koriander.
      Ha en koselig kveld.

      1. Det var skikkelig godt.🤗
        Jeg var også skeptisk til koriander, men kombinasjonen av krydder er verdt å prøve.👍🏻

    3. To flotte oppskrifter her, ser veldig godt ut…
      Og dette er skikkelig hjemmelaget, appelsinmarmelade fra butikken er ikke min favoritt..men dette hørtes nydelig ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg