Vertices Unite – Samstrikk

I april er vi mange som har vært med på samstrikken til Gunnis Englestrikk og Garnhaugen.

Copyright: Strikkekjerring

Poenget med denne samstrikken er at de har plukket ut fargene vi skal strikke sjalet med og så skal vi selv velge hvor vi vil plassere fargene.

Nå er samstrikken over og det er absolutt siste frist å legge inn bilde av sjalet i dag.

Det som er spennende nå, er å se hvor mange forskjellige varianter det kan bli av de 5 fargene vi har strikket med.

Jeg er personlig ikke så glad i brunt og beige, men jeg har lenge tenkt å strikke dette sjalet, så da var det jo morsomt å være med på denne samstrikken samtidig.

Mønsteret er fra Stephen West og er et enkelt sjal å strikke.

Man må plukke opp en del masker, så noen steder må man være litt nøye med teknikken, slik at man får maskeantall til å stemme.

Det er ikke tvil om at Stephen West er en god matematiker og det har jeg jo så absolutt sansen for!

Her må man nemlig være en matematiker for å beregne at vinkler, antall masker og rader blir riktig for at delene skal kunne passe fint sammen.

Me like!

Copyright: Strikkekjerring

Ellers er det enkel rillestrikk, med en i-cord rundt hele sjalet til slutt.

Jeg har lyst til å strikke flere av disse, men i “mine” farger.

Det fins to forskjellige størrelser og jeg valgte å strikke det minste, slik at jeg var sikker på å få nok garn i alle fargene.

Hvis man ønsker å strikke det største, trenger man nok mer enn ett nøste i noen av fargene.

Oppskriften er på engelsk og du kan laste den ned ved å trykke på linken under her.

 

OPPSKRIFT: VERTICES UNITE

GARN: HER ER DET BRUKT FINULL, MEN MAN KAN OGSÅ BRUKE ANDRE TYPER GARN

PINNER: 3.5 MM

VEKT: MITT VEIER 177 GRAM

Copyright: Strikkekjerring

Russedressen til den minste bukkene bruse er ferdig og tas i bruk i dag.

Jeg har heldigvis trykkpresse og det er nok absolutt en fordel å bruke her.

De broderte merkene er ganske så tykke, så jeg tror ikke det er så enkelt å få dem til å sitte godt med bare strykejern.

Mer plunder er det jo også.

Med trykkpresse, kunne jeg legge på flere merker samtidig, så da gikk det også fortere å få alt på.

På baksiden er det også et strykemerke med Herkules på.

Copyright: Strikkekjerring

For 12 år siden var han Rosaruss og det ble jo feira det også, dog i litt enklere skala.

Han het da forresten Knerten og det var av 2 grunner:

Både fordi han var ganske så liten av vekst og fordi han elsket å pinner.

Nå har heldigvis ikke trenden med russebusser og den slags kommet hit, så feiringen her foregår nok i litt tryggere former inne på inngjerdet område hvor kun lokale russ får lov til å være, med vakter til stede.

Ikke minst trenger du ikke å tømme alle sparekontoer for å kunne være med på feiringa.

12 fra Rosaruss til Blåruss går altså usedvanlig fort!

Nå er det bare en kjapp innspurt før han pakker sammen tingene sine og vi skal kjøre ham oppover til Hammerfest for å begynne som lærling hos Equinor på Melkøya.

For de av dere som tror at det er kjapt å kjøre dit, må tro om igjen.

Fra oss her i Nordland til Hammerfest er det langt over 1000 kilometer å kjøre.

Det er faktisk omtrent lik avstand som det er for oss å kjøre til Oslo det.

Så da er det ikke bare å ta seg en liten helgetur på besøk akkurat.

Dyrt er det også å reise med fly dit, siden det er dyrere å reise dit enn det er å reise til Oslo.

Man skulle jo tro at utgiftene for flyselskapene er de samme, men billettene koster slett ikke det samme, nei.

Men det fine er jo at han gleder seg masse til å begynne å jobbe og jeg er så smått begynt å planlegge ullgarderoben.

Det er jo ikke til å komme bort fra at det jevnt over er litt kaldere i Hammerfest enn her og mine gutter skal ikke fryse på grunn av ullmangel, kan dere skjønne, he, he…

 

HA EN FIN SISTE APRILDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg