Varm plantene dine!!

Vi har ett nydelig høstvær hos oss, med sol og stille, men på kveldene og natta ligger nattefrosten på lur.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har strikket potteskjulere i varm ull med Mariusmønster og håper da at plantene skal tåle denne skiftende temperaturen bedre.

Mine er strikket i både Fritidsgarn og Hegre på pinne 6 mm og er tovet i vaskemaskinen og tørketrommelen etterpå til jeg syntes de var passe tovet.

Jeg er sikker på at plantene liker litt varme fra ulla de også, selv om akkurat røsslyngen nok tåler frost ganske bra.

Det er kjappe prosjekt å strikke disse potteskjulerne og de er fine å ha på blomsterkrukkene inne også.

Copyright: Strikkekjerring

Som dere ser har det frosset skikkelig på bakken i natt også.

Vi har nå hatt flere netter med frost, så de som har grønnsaker og andre planter som ikke tåler frost, må ta dem inn nå så ikke de blir ødelagte.

Jeg håper på at mine planter tåler litt ekstra når de får litt ullbeskyttelse selv om frosten biter om natta.

Copyright: Strikkekjerring

Når det blir klarvær i september, kan du være ganske så sikker på at det blir nordlys på kveldene og det har det vært hver kveld nå.

I går kveld måtte jeg bare ta en tur ut og nyte synet av Aurora Borealis som danset over himmelen.

Copyright: Strikkekjerring

Det er et vakkert syn å se på de skiftende fargene.

Mange tenker nok at den sikreste tida for å se nordlyset her er om vinteren, men hvis været blir fint i september med stille og klarvær, skal det godt gjøres å ikke få med seg nordlyset.

Det pleier jeg å fortelle til de utenlandske turistene som kommer på vinteren for å se nordlyset.

Copyright: Strikkekjerring

Her har det formet seg som et hjerte på himmelen.

Et symbol som står sterkt hos oss de neste dagene.

Hos oss skal det være en minnestund for en mann som døde i fjellet for en uke siden.

Med en stor familie og en mann som mange kjente, antas det at det kommer 120 stykker til minnestunden.

Da trengs det mye mat og mange kaker, så nå skal jeg igang med å bake kakebunner.

Nøye planlegging er også viktig for at ting skal skli så lett som mulig og at det skal bli en fin stund for de etterlatte.

Copyright: Strikkekjerring

Malekosten og oppussing blir derfor satt på vent de neste dagene.

Så i dag skal det handles, planlegges, vaskes, bakes og dekke bord til 120 stykker.

Takk og lov at det ikke skal tenkes på koronarestriksjoner, avstand og registreringer også.

Minstemann er på tur ut døra, klar for en ny uke på videregående og hybel etter en fin helg og overnatting ute i det fri på fjellet.

Vi er heldige som har naturen med fjell og hav så nært innpå oss.

Jeg er definitivt ikke ett bymenneske.

Jeg må se hav og fjell hver dag.

 

HA EN MAGISK MANDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

17 kommentarer
    1. Så har nattefrosten kommet til dere… Men vakkert vær er det nå – og nordlyset 🙂 Fantastisk!

      Hjerte – styrke – varme
      Det er godt å samles og minnes 🙂
      klem

      1. Ja, den er tidlig ute i år, nattefrosten.❄️
        Men så er det heldigvis fint på dagtid.☀️
        Det er godt å kunne møtes etter gravferden til minnestund.❤️
        Nyt mandagen!☀️

      1. Tror jammen de plantene trenger litt ekstra varme her hos oss.😅🍃
        Nyt mandagen!🤗☀️

      1. Har hørt at nordlyset er observert lenger og lenger sør i Norge det siste året.🤗 Det er absolutt et skue og verdt å få oppleve.😊👍🏻

    2. Temperaturen synker på gradestokken her i Oslo også, men vi har heldigvis blitt spart for nattefrost så langt. Den kommer nok snart, og da flytter alle plantene på balkong inn i varmen. Hvor jeg skal gjøre av dem, se det vet jeg ikke enda 🤔 Smart med disse strikkede potteskjulerne, og så lekre de er 🥰 Ha en fin mandag, klem 🤗

      1. Ja, kulda sprer seg nok sørover etterhvert, men vi får håpe den holder seg borte en god stund enda. Det er ikke barebare å finne plass til alle planter som skal innomhus snart, nei.😅
        En finfin mandag til deg også.🍃☀️

    3. Hos meg var det overskyet og ikke Nordlys i sikte. Den kommer før jeg vet ordet av det. Fine bilder du har tatt. Flotte potteskjuler og klart blomsten trenger varme og ull varmer godt.
      Godt med minnestund og du får nok alt på stell til dagen. Ha en fin uke.

      1. Åååå, det var synd. Tror nok vi får Nordlys i kveld også, men i morgen er det meldt mer overskyet.🤗
        En flott mandag til deg.☀️🍃

    4. Dere er heldige som har både hav og fjell i nærheten. Nordlyset er helt fantastisk! Jeg har gått glipp av det to kvelder/netter på rad nå. Kanskje jeg bare MÅ ned til sjøen i kveld/natt for å skue utover 😀 Superfine potteskjulere! 🤗

      1. Vi er så absolutt heldige.🥰
        Det er fint med en bytur nå og da, men da er det godt å komme hjem til stillheten og naturen igjen.😂
        Hvis du har overskudd til å ofre litt nattesøvn i natt, blir det nok Nordlys i kveld også. I morgen kveld ser det verre ut her hos oss.😅

        1. Det er best å bo der man trives best, og så oppsøke action når man føler for det 😉
          Kanskje jeg må ligge på lading, og gjøre meg klar til nattevåk da 😂

    5. Så flotte nordlysbilder! 😀
      Jeg har vært så heldig at jeg har fått med meg litt av det jeg også. Bare synd det er på nattan 😁
      Fin blomsterkrukke også ☺️ Ha en fin kveld, og kanskje nok en natt med nordlys 😀

      1. Blir aldri lei av nordlyset.💚🤩
        I går kveld begynte det rundt kl 22, så det var ikke så sent, men det ble sikkert sterkere utover natta.🤗

    6. Allerede frost??? Huttetu…
      Men veldig fine potteskjulere..lekre ute som inne!
      Nordlys har jeg aldri sett så håper jeg får sjansen en dag, vakre bilder her hos deg!

      1. Ja, huff! Det var tidlig med nattefrost.❄️
        Nordlyset er vakkert og vel verdt å oppleve.🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg