Vannkringler – Eldgammel oppskrift

En av de mange tingene vi MÅ ha i hus til jul, er Vannkringler.

Copyright: Strikkekjerring

De er fantastisk gode med smør og ost på eller som tilbehør til koldtbordmaten.

Her er en liten boks av det vi lagde i går.

Det blir maaaaange vannkringler av en oppskrift og det tar lang tid å trille ut alle kringlene, så her må du være litt smart og tilkalle barn, mann, bestemor, bestefar, tanter og onkler, nabounger og det som måtte være tilgjengelig og sett dem i gang med å trille ut kringler.

Men pass på å jag dem hjem igjen før du har stekt dem ferdig, slik at du ikke blir fri for vannkringler.

Får de smake, så er de borte før du har fått sagt kringle, hi, hi…

Copyright: Strikkekjerring

Her i huset har de lært seg å fordufte før utbakingen begynner.

Klok av skade, ha, ha….

Men, jobben er verdt det og det er jo mulig å lage en litt mindre deig også.

Copyright: Strikkekjerring

Vannkringler kan lages både med og uten koking.

Nå skal du få en eldgammel oppskrift av meg, som er uten koking og som blir garantert sprø og gode, som de skal være.

Oppskrifta er fra Nordland.

VANNKRINGLER (UTEN KOKING)

250 gram margarin

250 gram smult

Smult og margarin smeltes sammen.

1 liter lunkent vann

1 pk tørrgjær

Ca 2.5 kg hvetemel

Bland tørrgjæra i hvetemelet.

Elt inn smeltet smult og margarin og lunkent vann.

La deigen heves 2-3 timer.

Trill ut og lag små kringler. (her trenger du små biter med deig)

Sett stekeovnen på 200/210 grader.

Legg kringlene på bakepapir på stekebrettet.

Pensle kringlene med vann.

Stekes i 15-20 minutter.

De skal ikke bli brune.

Blir kringlene for tjukke, blir de ikke sprø.

Man kan la dem stå og “herde” litt i ettervarmen i ovnen hvis de blir for mjuke.

 

Vannkringlene holder seg lenge hvis de oppbevares tørt og kaldt.

De kan også fryses og varmes før servering.

Smaker deilig med klatter av smør eller med smør og gulost.

Copyright: Strikkekjerring

 

NYT MANDAGEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

12 kommentarer
      1. Passer bra til felles bakedag disse.
        Lang holdbarhet har de også, så de kan vare til utpå nyåret. (Hvis man gjemmer noen nederst i fryseren 🙈😅)

    1. De husker jeg fra barndommen. Faktisk gode. Min mor bakte disse. Hun brukte smult. Var ikke disse populære i Bergen?

      1. Det kan jeg godt tenke meg at de var.
        De har jo vært en handelsby så jeg kan tenke meg at en del skip hadde disse i lasten med til Bergen siden de er så holdbare.🤗

      1. Ja, lagde flatbrød og vannkringler, men Musikermannen var flink til å hjelpe til p kjevle flatbrødet.🤗

    2. Dette var en helt ny oppskrift for meg, men jeg har lagret den og skal jammen prøve den. Ettersom det bare er meg i husstanden, så kan det nok være at jeg halverer oppskriften 😉 Forresten, grattis som ukens blogger hos Bunny 🥰 Håper du får en fin mandag, klem 🤗

    3. Fikk lyst til å lage, de så himla gode ut.
      Aldri hørt om vannkringler jeg.Men så spennende da…Og en fin boks full (men går nok unna)…

      1. De er veldig gode og ingen heksekunst å lage.🤗Disse blir garantert ikke kastet over jul.👍🏻😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg