Under 5 gram garn? Bruk det!

Hvor lite garn skal det være igjen etter et prosjekt før du kaster det?

Copyright: Strikkekjerring

Jeg kaster ingenting.

Heller ikke trådene som blir til overs etter at alle tråder er festet.

De putter jeg på et glass og bruker som fyll i egg, hjerter eller kosedyr.

Men alle tråder som er over 10 cm brukes i strikkeprosjekt.

Her har jeg brukt alle rester som er over 10 cm og som veier under 5 gram av type garn som har strikkefasthet 22/10 i disse rutene som skal bli et resteteppe.

Kanskje dere husker at dette prosjektet skulle være fokusprosjektet mitt i mars?

Jeg hadde strikket 1 rute i høst og var begynt på rute 2.

I mars har jeg strikket ferdig denne ruten og har samtidig fått brukt opp masse små rester.

En slik rute veier 132 gram, så da går det med masse små rester.

Copyright: Strikkekjerring

Grunnen til at jeg bruker garn som er under 5 gram, er fordi jeg strikker på et annet restegarnsteppe fra Arne & Carlos der jeg strikker riller.

Hver rille krever 5 gram garn, så da velger jeg å bruke alt som er under 5 gram til rutene.

Copyright: Strikkekjerring

Som du ser, begynner jeg gjerne med de aller korteste restene og legger gjerne garnendene ved siden av hverandre og strikker da de korteste først og siden de som er litt lengre.

Det blir en haug med tråder å feste, så det er veldig lurt å gjøre det etter hvert.

Det har jeg vært flink til å gjøre.

 

MEN……

Copyright: Strikkekjerring

UPS!

Hva skjedde her da??

jo, jeg ble visst litt ivrig og la masse garn etter hverandre etter lengde og da ble det jo mye rot rundt meg, så jeg strikket i vei for å få garnendene inn i teppet, så da “hopet” det seg plutselig opp masse trådfesting.

Men det fikset jeg i går kveld, så nå er alle ender festet.

Nå har jeg brukt opp alle de korteste endene, så nå må jeg rett og slett vente litt før jeg legger opp til neste rute, siden jeg har lyst til å få brukt de aller korteste endene.

Rutene skal til slutt sys eller hekles sammen til et teppe og kanskje jeg lager en kant rundt.

Det får vi se når jeg kommer så langt.

Mønsteret er enkelt:

Legg opp 3 masker og strikk 1 omgang rett.

Strikk 1 kantmaske og øk 1 maske i starten av hver omgang.

Når du synes ruta er stor nok, feller du 1 maske i starten på hver omgang til du har 3 masker igjen.

Fell av og fest trådene.

 

Denne måten å strikke på kan du også bruke hvis du har ullgarn som kan toves.

Da trenger du heller ikke å feste tråder, men bare “spleise” dem sammen ved å rufse til endene som skal spleises og rulle dem hardt sammen mellom hendene dine slik at de toves sammen.

 

Denne ruta ble det siste som ble festet tråder på i mars, så nå skal jeg bare gjøre en liten oppsummering, så skal jeg se om det ble minus eller pluss i lagerregnskapet for mars og hvor mange prosjekter som ble gjort ferdige.

 

HA EN FLOTT 1. APRIL!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg