Turgensere – Gratis oppskrifter

Høsten er startet, om vi vil det eller ei, men nå kan vi kose oss med å strikke turgensere. Det er nemlig kommet en hel kolleksjon med mønstre på turgensere til hele familien.

Copyright: HOY

Høsten er en fin tid for turer.
Luften er klar og fin, det er ikke så mange insekter og det blir som oftest ikke for varmt.

Da er det fint å ha på en genser som puster.

Denne genseren er ikke så tykk, så den passer til de dagene det er litt varme i lufta.

Jeg synes den er kjempefin og elsker fargene.

I tillegg er alle mønstrene i denne kolleksjonen gratis, så det er bare å laste ned og starte å strikke.

 

Mønster: Mimosa

Garn: Kidsilk Erle

Størrelser: XS-XL

Pinner: 3 og 4 mm

 

Copyright: HOY

Hvis man vil ha en genser som er litt tykkere og som passer like fint til menn som til damer, er denne et fint alternativ.

Ved å bytte farger får man sitt eget uttrykk, eller man kan strikke den som i denne utgaven.

 

Mønster: Maxi-Klaki

Garn: Older

Størrelser: XS-3XL

Pinner: 4 og 5 mm

Copyright: HOY

Chunky Marius har vært populær en stund og nå er det også kommet en Chunky Cortina.

Det er en kjappstrikka genser som er deilig å slenge på seg når man skal ut på tur.

 

Mønster: Chunky Cortina

Garn: Pus

Størrelser: XS-XXL

Pinner: 6 og 8 mm

 

Copyright: HOY

Cortina er også kommet i nye varianter til både barn og voksne, med blant annet mønster på ermene.

Det er også kommet mønstre på både sokker, votter og strømper i denne turkolleksjonen.

Veldig mye fint altså!

 

Mønster: Cortina barn

Garn: Sterk

Størrelser: 2-12 år

Pinner: 3 og 3.5 mm

Copyright: Strikkekjerring

I går ettermiddag begynte det å regne og skyene la seg langt ned i fjellene, men i kveldinga lettet det litt og sola snek seg inn mellom skyene.

Det ble et veldig fint lys ute og morsomt å se hvordan sola prøver å jage skyene bort.

Copyright: Strikkekjerring

Tidligere på dagen skinte sola fint og det var godt og varmt, men jeg skulle til min halvtårskontroll hos tannlegen, så det ble ikke maling ute i går.

Både jeg og tannlegen var veldig fornøyde med at det var ingen hull å spore.

Det trengtes ingen pussing heller.

Siden jeg ikke produserer spytt på grunn av blant annet Sjøgrens, må jeg passe svært nøye på tennene mine og gå til tannlegen 2 ganger i året.

Når man ikke produserer spytt blir det svært lett hull i tennene.

Spyttet inneholder nemlig stoffer som både rengjør og beskytter tennene og hjelper til med den naturlige rensen av tennene.

Når spyttet mangler, øker risikoen for tannsykdommer som for eksempel karies.

Spyttet er også viktig for smakssans og smaksopplevelser og smører munnen slik at det blir lettere å tygge, svelge og snakke.

Jeg har for eksempel problemer med å spise mat som er veldig tørr, sterk mat og mat som er tung å tygge, som en del kjøtt.

Jeg må spise små biter av gangen og bruker generelt lang tid på å spise maten.

Jeg må også drikke samtidig som jeg spiser og drikke ofte i løpet av dagen.

Når man mangler spytt kan man også få søvnforstyrrelser og en god del andre plager.

Jeg er svært fornøyd med at tannlegen min oppdaget dette for ett par år siden og siden jeg startet med kontroll hvert halvår, har jeg nå vært på 3 kontroller på rad hvor jeg ikke har hatt noen hull i tennene.

Det er godt for både meg og pengeboka det, hi, hi…

Det lønner seg å gå ofte i stedet for å vente til det er blitt svært mye som må gjøres.

De fleste har nok med å gå 1 gang i året til tannlegen, men mangler man spytt kan det hende man må gå oftere, som 2-4 ganger i året.

Det vil tannlegen din kunne avgjøre.

Du kan også ha krav på støtte fra Nav til tannbehandling.

Munntørrhet kan man også få av en del medisiner og hvis du har mistanke om at dette kan gjelde deg, så ta en ekstra sjekk hos tannlegen.

Det er svært god investering i helsa di.

 

HA EN LÆRERIK LØRDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Virkelig flotte gensere, og den med rosa i mønsteret var knallfin 😊
      Stiiilig lys på de to nederste bildene dine!!!
      Interessant det du skriver om Sjøgrens, og grattis med null hull 😊

      1. De fargene likte jeg også.🧶👍🏻
        Det var et sjeldent lys på himmelen som vi ikke ser så ofte.🤗
        Herlig med null hull!😊👍🏻

    2. Så bra at både du og tannlegen var fornøyd. Visste ikke det med spytt, men så har ikke det vært noe problem for meg ettersom jeg har mer enn nok av det 😉 Skulle jeg strikke noe til meg selv nå, så måtte det ha blitt den øverste i de samme fargene trur eg 🥰 Håper du får en fin lørdag, klem 🤗

      1. Veldig godt å kunne gå ut fra tannlegen uten å måtte gjøre noe som helst.🤗
        Jeg hadde også valgt den genseren.💕Skikkelig fin!🌸

    3. Tusen takk for tips om gratis strikkeoppskrifter 👍🏻 Her skal jeg innom og se for var flere flotte gensere jeg kunne tenkt meg. Kanskje på tide å ta opp strikkingen igjen. Høsten er fin til den slags aktiviteter 😊

      1. Strikkelysten stiger gjerne utover høsten, ja.🧶
        Veldig mange fine mønstre som er kommet nå, så det er vel verdt en titt.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg