Tryllegryta mi.

I dag har jeg tatt fram Tryllegryta mi.

Copyright: Strikkekjerring

Oppi denne gryta skjer det nemlig trylling og magi.

Det jeg tryller er garn som er hvitt over til en annen farge med planter.

I dag skal jeg prøve meg for første gang på å trylle med Sandeltre.

Copyright: Strikkekjerring

Aller først må jeg jo ha garn, så klart.

Her bruker jeg ubleket Ask, som er 100 & norsk ull fra Hillesvåg.

Ren ull tar opp fargen veldig godt, så det er mange som farger med det.

Det er mulig å farge med mange andre typer garn også.

Det første jeg gjør er å ta opp de knutene som garnet er bundet med.

Så lager jeg minst 4 løse knuter rundt garnet.

Det er for at garnet ikke skal vase seg sammen og det er også viktig at det ikke er for stramt, for da vil ikke garnet farges under knuten.

Etterpå legger jeg garnet i lunkent vann og vasker det.

Nå kan jeg velge om jeg vil forbeise garnet.

Å forbeise garnet vil si at man bruker et beisemiddel for at fargen skal bli holdbar.

Man kan gjerne forbeise mye garn og ha det liggende klart til man skal farge.

Forbeiset garn holder seg i mange år.

Det vanligste er å bruke alun, som ikke er miljøfarlig.

Noen ganger forbeiser jeg garnet, men i dag bruker jeg en metode der jeg beiser garnet samtidig som jeg farger det,

Copyright: Strikkekjerring

Da har jeg aller først vann i Tryllegryta mi.

Så har jeg oppi planter eller fargestoff.

Siden det enda ikke er så mye jeg kan sanke, så har jeg kjøpt sandeltre i pulverform.

Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg skal bruke, men tidligere har det gjerne vært 10 gram tørt pulver til 100 gram garn.

Det tar jeg utgangspunkt i her, så får vi se hvor mye farge det gir.

Pulveret eller plantene rører jeg ut i vannet, legger det våte garnet oppi fargebadet og begynner så å varme opp fargebadet til ca 90 grader.

Det kan være forskjellige temperaturer til de forskjellige plantene man skal bruke.

Copyright: Strikkekjerring

Det kan være veldig lurt å anskaffe seg en av disse bøkene hvis man vil drive med plantefarging.

Der står alt du skal gjøre godt forklart.

Det som du må ha, er et termometer slik at du kan følge med temperaturen.

Her skal fargebadet opp til 90 grader.

Så er det tid for å ha i beisemiddel, hvis du ikke har forbeiset garnet.

Copyright: Strikkekjerring

Her bruker jeg alun og veier opp hvor mye jeg skal bruke.

Jeg har brukt samme beger som den jeg brukte til fargestoffet, så det er litt igjen på kanten her, men det har ikke noe å si.

Så tar jeg garnet opp av fargebadet og rører ut beisemiddelet i Tryllegryta mi.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal garnet få ligge i fargebadet i 1 time, mens temperaturen holdes ved 90 grader.

Akkurat nå står Tryllegryta mi og gjør jobben.

Etterpå kan jeg ta opp garnet og skylle det, eller jeg kan la det ligge i fargebadet til i morgen tidlig.

Jeg pleier ofte å gjøre det siste, siden jeg da gjerne får en litt sterkere farge på garnet.

Mitt garn skal få ligge i Tryllegryta og avkjøles til i morgen tidlig.

Da skal jeg ta det opp og skylle det godt og henge det til tørk.

Da skal dere få se hvordan fargen ble.

Det er også mulig å etterbeise garnet på flere forskjellige måter for å få andre fargevarianter.

På den måten kan man få farger som går ton-i-ton og passer til hverandre.

Å plantefarge er gøy og man kan bruke veldig mange forskjellige planter, sopp og lav til prosessen.

Man blir fort bitt av basillen.

Det er veldig spennende å se hvilken farge man får.

Det er nesten umulig å gjenskape samme fargen på nytt.

Både vannkvalitet, hvor plantene er plukket, hvor stor mengde man har i og flere andre faktorer spiller inn.

Jeg gleder meg til å sanke planter for å plantefarge mer denne våren og sommeren.

Man kan også tørke planter for å bruke senere.

 

NYT KVELDEN!!

FØLG MEG GEJRNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Magica fra Tryll 😉. Fantastisk mye å leke med i plantefargeverdenen 🤩. Jeg hadde veldig lyst til å kaste meg inn, men måtte bare erkjenne at hodet vil mye mer enn kroppen.

      Håper stadig å finne fargesopper på skogstur, da – så kan jeg få bistand til resten fra ei venninne 😊. Gleder meg til å se resultatet 🥰

      1. Det er gull hvis du finner fargesopper.🤩🧶
        Det er alltid spennende når man tar garnet opp av gryta for å se hvilken farge det ble.🥰🤩🧶

    2. Vedlig moro å lese dette innlegget og man får jo helt unikt garn som ikke man får kjøpt overalt. Sånt er virkelig gøy, eller man kan kanskje også bruke billige typer garn (som har begrenset med farger) som man vil trylle i flotte farger! Fine bøker, dette må være morsomt å få til.

      1. Ja, det er kjempegøy å trylle fram nye farger av ting som fins i naturen.🤗
        Før i tiden var det eneste mulighet for å få farge på garnet.🧶

    3. Spennende med farging! Tenker på de kjukene jeg finner på min vei…. hvilken farge gir de?
      Artig med slike hobbyer 🙂

      God onsdag til deg! klems

      1. Kjukene kan gi litt forskjellige farger alt etter hvilken kjuke det er og hvilket beisemiddel man bruker. Orekjuke gir guloransje, Gulrandkjukf gul til oransje og kanelkjuke gir lilla farge.🧶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg