Timeplan Anno 1989

Pappa har ryddet på kvisten og der hadde det dukket opp litt gamle minner.

Copyright: Strikkekjerring

Min søster og jeg har fordelt litt ting mellom oss etter beste evne og husk, he, he…

Da jeg skulle se på noen tegneserier, dukket denne gamle timeplanen min opp.

Fra siste året på ungdomsskolen.

Slik så altså en timeplan anno 1989 ut.

Himmel og hav!

Det høres fryktelig lenge ut, selv om det ikke føles så lenge siden vi var på 80-tallet.

Dere kan jo kanskje tenke dere til hva som var min favorittdag??

Fredager så klart!

Starte dagen med 3 timer forming var jo rene himmelen!

Da sydde vi oss swingskjørt, strikket, broderte hardangersøm og lagde mye annet pent.

På sløyden var vi også, men jeg foretrakk annet håndarbeid.

Som dere ser hadde vi “vanlige” fag også og tro det eller ei, men vi lærte da sannelig noe på skolen.

Jeg likte egentlig alle fag, men matte var nok favoritten, hvis man ser bort fra forming selvfølgelig.

Jeg har vitnemålet mitt også og det ser slett ikke så verst ut.

Jeg var nok en av de heldige som var lettlært og aldri trengte å pugge så voldsomt for å få gode karakterer.

Det er 34 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen.

Huff! Det er jo en mannsalder siden.

Samfunnsfag likte jeg også veldig godt.

Vi hadde flinke lærere og jeg synes vi lærte mye da jeg gikk på skolen.

Dagens timeplan ser nok ganske annerledes ut, men jeg tror ikke vår timeplan var så mye dårligere enn dagens timeplan er,

selv om vi hadde flere praktiske fag.

Disponibel tror jeg var en time hvor vi hadde forskjellige ting, både norsk, samfunnsfag og litt forskjellig alt etter hva vi trengte å jobbe med.

Copyright: Strikkekjerring

Dette bildet hadde jeg på veggen på rommet mitt.

Min søster hadde et lignende.

Det er rart med ting man har glemt at man hadde.

Når man ser det så husker man plutselig både det ene og det andre.

Copyright: Strikkekjerring

Noen gamle tegneserier var det også.

Jeg lærte tidlig å lese og var vel det man kan kalle en lesehest.

Jeg leste alt jeg kom over og læreren min kunne oppgitt si til mine foreldre når de var på foreldremøte at nå hadde jeg lest meg gjennom biblioteket for bøker som passet for barn i min alder, så nå visste han ikke helt hva han skulle tilby meg.

Det fant jeg ganske kjapt ut selv og lærte derfor mye som kanskje ikke akkurat var tilpasset en 7-8 åring.

Foreldrene mine brukte nok også en del penger på bøker til meg.

Bøker og kassetter var på min ønskelista når de var på bytur.

Den gang var heldigvis ikke bøker like dyrt som i dag, men de kostet likevel en del penger.

Jeg fikk også låne en del bøker av naboene i tillegg til det jeg lånte på biblioteket og en sommerferie for meg var å lese masse bøker.

Regnværsdager kunne jeg ligge å lese hele dagen hvis det ikke var noe annet som skulle skje den dagen.

Det er morsomt med slike gamle ting som dukker opp som man har glemt.

Noe av det får jeg ta vare på og se om kanskje barnebarna synes det er morsomt å titte på etterhvert.

Først må de jo komme til verden.

Nå er det bare noen uker til jeg blir bestemor for første gang, så dette blir spennende.

 

HA EN MINNERIK AFTEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg hadde også timeplaner fra Sundems Bokhandel i Bodø. Lurer på om ikke det var den bokhandelen jeg hadde arbeidsuka mi i 8. klasse. Superfin håndskrift hadde du, og koselig å høre om din tid i grunnskolen. Jeg var ikke noen lesehest men en skikkelig pugger. 😀

      1. Mener skolen fikk en stor bunke og det var nok der bøkene vi brukte ble kjøpt.🤗
        Morsomme minner.🥰

    2. Jeg var og lesehest. Leste bøker fra jeg var 5 år. Og nei, ikke alle var tilpasset min aldersgruppe. Jeg var vel 8 år da Mamma fant meg dypt fordypet i ei bok som tittelbladet fortalte at var “en spenningsbok for litt større gutter.” Jeg var så heldig å arve alle guttebøkene etter pappa. Bestemor ga meg de. Jeg hadde eget “bibliotek” med over 100 titler da jeg var 10. Lånte gladelig ut til venner.

      1. Jeg fikk også låne Hardyguttene av nabogutten.🤗
        Jeg leste det meste jeg kom over.😅
        Lurer på om barn i dag er like ivrige til å lese?🤔

    3. Tror det gikk fort for seg hos deg da du var ung også. Artig å mimre. Likte egentlig litt av de samme fagene på skolen som deg 🙂

    4. Så hyggelig å få innblikk i barndommen din. Og du er jo kjempeflink nå også.
      Jeg elsker også å lese og var mye innom skolebiblioteket da jeg gikk i barneskole. Leser eller lytter på bøker i storytell app nå og har lest/ hørt over 60 bøker hittill i år:)

      1. Det var masse bøker det!🤩👌🏻
        Jeg klarer ikke å konsentrere meg om lydbøker, så jeg må lese dem.😅

    5. Familien min har ett par store plastbokser med gamle Donald og Sølvpilen fra samme epoke. Min eldste syntes det var så gøy å lese dem. De lever fremdeles. Min yngste ble lest for like mye, men ble aldri bitt av lesebasillen. Jeg husker jeg leste mange store klassikere da jeg gikk på ungdomsskolen. Leste mesteparten av bøkene hjemme, og gikk videre til min tante og fikk lesestoff der også. Leser fremdeles mye og har mange fulle bokhyller hjemme. Samme med min eldste. Hun leser flere bøker samtidig og har alltid fulle bokhyller. Vi er så heldige at vi har en stor Fretex i nærheten, som selger gamle blader og bøker. Hender vi leverer noen, og det blir stort sett alltid noen nye med hjem. Billigere enn å kjøpe nytt i hvert fall.

      1. Det er veldig lurt både å levere det man har lest og få kjøpt bøker hos Fretex.📕📗
        Leselyst er en stor glede å ha.
        Det er deilig å rømme inn i en helt annen verden.🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg