Sy et Sirkelskjørt – Steg for steg

Jeg lovet at jeg skulle lage en Steg-for-steg beskrivelse på hvordan jeg har sydd Sirkelskjørtet mitt.

Copyright: Strikkekjerring

Det kommer altså her.

Først en liten materialliste.

Du trenger:

 

-1.5-3 meter stoff. Her kan du bruke det du har lyst til. Jeg har sydd mitt i jerseystoff.

-Tråd

-Mønsterpapir

-Knappenåler

-Bred strikk, ca 5 cm bred

 

Det aller første du gjør er å måle deg selv rundt midjen.

Noter ned målet.

Så måler du hvor langt du vil ha skjørtet.

Mål fra midjen og ned så langt som du ønsker at skjørtet skal være.

Nå skal du tegne mønsteret ditt på mønsterpapiret.

Del midjemålet ditt på 4.

Hvis midjemålet ditt er f. eks. 80 cm, så blir det altså 20 cm.

Legg målebåndet ditt oppe i det rettvinklede hjørnet på mønsterpapiret.

Tegn en bue som tilsvarer en fjerdedel av midjemålet ditt.

Her kan du ta en passer til hjelp eller noe annet som har riktig sirkelstørrelse.

Nå skal du tegne den nederste kanten på skjørtet ditt.

Mål fra kanten av sirkelen din og ned så langt som du skal ha skjørtet ditt.

Tegn en tilsvarende sirkel som er helt parallelle med sirkelen i midjen.

Bruk et  målebånd og sett flere merker på mønsterarket ditt.

Klipp ut mønsteret.

Legg mønsteret i hjørnet på 2 lag med stoff.

Pass på trådretningen på stoffet!!

Klipp ut 2 like deler med 2 lag med stoff.

Nå har du 2 like store deler med stoff.

Copyright: Strikkekjerring

Legg de 2 delene sammen, rett mot rette.

Sy sammen skjørtet med en søm i hver side.

Hvis du har en overlock, så kan du overlocke delene sammen.

Syr du i ett elastisk stoff, må du sy med elastisk søm.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal du måle hvor lang du vil ha strikken.

Ta strikken rundt livet og stram litt slik at du kjenner at den er passe stram.

Klipp av strikken.

Sy sammen strikken slik at du nå ha en ring.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal strikken festes fast på skjørtet.

Legg strikken med kanten mot øverste kant på skjørtet, på rettsiden.

Strekk strikken litt ut slik at den passer til kanten på skjørtet.

Nål først i hver siden av skjørtet slik at du ser at du har like mye strikk foran som bak på skjørtet.

Nål så strikken godt rundt hele kanten.

Sy fast strikken, enten med overlock eller vanlig søm.

(Elastisk søm hvis du syr i ett elastisk stoff)

Copyright: Strikkekjerring

Legg opp skjørtet nederst.

Siden jeg hadde et elastisk stoff, sydde jeg først med en overlocklignende elastisk søm og brettet så inn bare en brett og sydde en elastisk rettsøm.

Det gjorde jeg fordi jeg ikke ville ha så tykk kant nede på skjørtet.

Syr du i et bomullsstoff, kan du gjerne brette 2 ganger.

Nål godt og sy rundt kanten.

Copyright: Strikkekjerring

VOILA!!

DU HAR ET FERDIG SIRKELSKJØRT!!

 

MASSE LYKKE TIL!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg