Sy din egen vimpelrekke – Trinn for trinn

Jeg er så vidt kommet i gang med syprosjektet mitt.

Copyright: Strikkekjerring

Det er ikke bare garnet som skal slankes, men jeg har visst en del stoff også som har lagret seg noen år.

En del av det er små rester som jeg nå har tenkt å bruke opp til å sy en slik vimpelrekke.

Den skal henge ute i sommer har jeg tenkt.

Hvis du også har litt stoffrester liggende, så skal jeg forklare hvordan jeg syr denne.

 

Du trenger:

-Stoffrester av bomull

-Sytråd

-Skjærekniv eller saks

-Skråbånd

 

Først må du lage deg en mal som du skal bruke når du klipper eller skjærer ut stoffet.

Disse er ganske store.

De måler 15 cm i bredden oppe og fra topp til spissen måler de 23 cm.

Du kan lage dem større eller mindre hvis du vil.

Legg malen på stoffet som er brettet dobbelt og skjær eller klipp ut 2 deler av malen din.

Klipp eller skjær ut så mange vimpler som du ønsker.

Copyright: Strikkekjerring

Legg delene rette mot rette og nål litt slik at delene sitter fast.

Nå skal du begynne å sy.

Du trenger ikke å sy igjen sømmen øverst.

Sy med rettsøm langs sidene på det som er spissen på vimpelen.

Du bestemmer hvor stort sømrom du skal ha.

Jeg bruker bredden på trykkfoten.

Copyright: Strikkekjerring

Klipp av stoffet som stikker utenfor sømmen i spissen.

Copyright: Strikkekjerring

Vreng vimpelen og bruk en saks eller lignende til å presse ut sømmen.

Press sømmen godt ut i spissen.

Nå skal du stryke.

Stryk vimpelen og press sømmen godt ut.

Legg merke til at det aller øverst vil bli 2 små stoffbiter som stikker ut over kanten i hvert hjørne.

Copyright: Strikkekjerring

Klipp vekk de 2 små bitene med stoff, ellers kommer du til å bli plaget når du skal sy fast vimpelen i skråbåndet.

Lag så mange vimpler som du ønsker og sy dem på samme måte.

Copyright: Strikkekjerring

Når du har mange nok, skal du sy vimplene fast i skråbåndet.

Aller først bretter du skråbåndet dobbelt og syr et stykke uten å ha vimpler inni.

Denne enden skal du bruke til å knyte fast vimpelen eller for å feste den fast der du vil ha den.

Siden denne skal henge ute, syr jeg bare med sikksakk-sting, slik at jeg er helt sikker på at delene sitter godt fast i hverandre og tåler vind og vær.

Hvis du vil, syr du rettsøm.

Det blir jo penest, men her må du være nøye, slik at alle deler sitter godt fast.

Når du har sydd sammen skråbåndet langt nok til det du trenger for å feste det fast, legger du vimpelen med åpningen øverst inn mellom skråbåndet og syr over slik at vimpelen sitter fast.

Copyright: Strikkekjerring

Slik fortsetter du å sy vimplene fast mellom skråbåndet.

La det være 1-2 cm mellom hver vimpel.

Jeg lar skråbåndet henge fast i rullen og klipper det ikke av før jeg har sydd fast alle vimplene og sydd langt nok etetr den siste vimpelen til at jeg har nok for å knyte fast eller feste enden på andre siden.

Min vimpelrekke er på langt nær ferdig, så jeg har mye igjen å sy, men her viser jeg bare for at du skal se teknikken.

Du skal få se hvordan min vimpelrekke blir når den er helt ferdig.

Detter er et kjapt og morsomt prosjekt hvor du kan få brukt opp mange små stoffrester.

Nå skal jeg komme meg på jobb, så det blir neppe tid til å sy mer i dag, men kanskje en annen dag.

 

HA EN FLOTT SØNDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg