Strikking på NrK – Gratis mønster

En av mine fine lesere, tipset meg om et fint program om strikking på NrK og dette programmet var virkelig fint.

Copyright: Lee Esselström

Programmet heter Hygge i Strömsö og handler om både håndarbeid, håndtverk, mat og mye annet.

En skikkelig koselig serie, som jeg absolutt anbefaler.

En av programlederne, Lee Esselström, har designet denne lekre Strömsötröyan.

Copyright: Carina Ahlskog/YLE

I ett av programmene viser hun hvordan denne genseren skal strikkes, så her er det masse fine tips å hente.

Jeg kjenner at jeg må holde litt på hendene mine for at jeg ikke skal legge opp til denne, men fristelser er jeg ikke god på å motstå, så jeg frykter at jeg nok ikke klarer å motstå denne heller, ha, ha….

Copyright: Lee Esselström/YLE

Det er veldig sjelden jeg bare finner fram garn og begynner.

Jeg liker prosessen med å vurdere forskjellige garntyper og tenke litt på hvilken struktur jeg ønsker i garnet og til slutt tenker jeg på hvilke farger jeg kunne tenkt meg.

Et helt program om strikking er perfekt for meg å se og jeg har allerede sett det 2 ganger!

(Joda, litt av en strikkenerd!)

Hvis du IKKE har lyst til å bli fristet du også, bør du IKKE se Hygge på Strömsö som ligger på NrK.

Men jeg har leita litt og funnet fram gratis mønster, som du heller IKKE bør klikke på hvis du har strikkeprosjekter nok.

 

Gratis mønster: Strömsötröja

Garn: Drops Karisma, Lett Lopi eller annet garn hvor du får strikkefasthet 18/10

Pinner: 3 mm og 3.5 mm

Størrelser: XS-3XL

 

For min del blir det nok kanskje for tynt å strikkemed Karisma, så Lett Lopi eller garn i lignende tykkelse vil nok passe meg bedre.

Huff! Her er jeg begynt å planlegge i hodet.

Det lover IKKE godt!

Men nå har jeg fått ett nytt favorittprogram på TV.

I programmet kan du også lære deg å lage en strikkepinnemåler i tre.

Jeg har forsket litt og hvis du ikke har lyst til å strikke et så stort prosjekt, så kan du finne mønster på votter og sokker også.

De finner du på samme siden som mønsteret til genseren.

Her kan man strikke en hel kolleksjon altså!

Jeg FRYKTER at disse mønstrene fort kan bli en favoritt også her i Norge.

 

HA EN FRISTENDE SØNDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

10 kommentarer
    1. Dette er en lekker genser jeg kunne tenkt meg strikke ja! Men… må nok bli bedre i høyre hånd… og bli ferdig med den restegarngenseren jeg holder på med nå 😀 Du er en kløpper på strikkepinnene altså! God søndag 🙂

      1. Jeg synes også den er skikkelig fin, så det frister veldig.🧶🤩
        Kjekt å bli ferdig med restegarnsgenser. Så bra at du får brukt restegarnet ditt.🤗 Ha en flott søndagskveld!🌸

    2. Hei,jeg så også det programmet og falt for Strømsø genseren. Jeg har strikket genseren til min mann. Oppskriften er lett å følge,men vær obs på at ermene er smale, det kan en se på bildene også. Måtte øke mer masker på ermene og dermed tilpasse disse til mønsteret. Kjempefin genser😀

    3. Jeg har sett noen av disse programmene da de gikk på SVT, og det er mye fint innhold i dem alle sammen.
      Hihi, fort gjort å begynne å planlegge, kjenner meg igjen der 😉 Ha en fin søndag, klem 🤗

      1. Ja, jeg skal se resten også. Ser ut til å være en koselig serie.🥰
        Nyt søndagskvelden med ferie.☀️🤩

    4. Så fine gensere, men men du har vel ikke nok ermer…til å legge opp! 🙂
      Det programmet er jo fint, men ikke sett det du sikter til. Skal sjekke det ut..
      Kos deg med kvelden …:-)

      1. Nei, planene er nok flere enn jeg har timer i døgnet til å gjennomføre dem, men denne fyker inn et sted på strikkelista mi.😅🧶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg