Strikking = Folkehelse??

Denne uka er det Folkehelseuka og folkehelse innebærer både den fysiske og den psykiske helsa vår.

Copyright: Strikkekjerring

(Dere husker kanskje den store landeplagen “What does the fox say”?

Jeg strikket enorme mengder av disse luene i den tiden)

Men har strikking noe å si for helsa vår??

En ting er hva man selv tenker og tror, men stemmer det??

Da må man i gang med å lese seg opp på hva forskningen sier og det har jeg gjort, vet du.

Strikking er nemlig bra for å styrke kognitive funksjoner og også generell helse.

Det er faktisk så bra for deg at det til og med blir kalt strikketerapi!

Hvis du enda ikke er overbevist, bør du lese resten.

Copyright: Strikkekjerring

(Meg i min aller første ferdigstrikka kjole. Til meg selv! Gjett om jeg var stolt!)

 

Strikking hjelper deprimerte.

Strikking er en manuell aktivitet som øker følelsen av avslapning og velvære, spesielt under depressive episoder.

Fokus på prosjektet du holder på med bidrar til å redusere angst og andre negative symptomer som kommer sammen med depresjon.

Tankene dine blir distrahert mens du strikker og du kan slutte å tenke på det som  gjør deg trist.

 

Strikking beskytter hjernen din.

De som strikker eller gjør andre lignende aktiviteter fra tidlig alder, har lavere risiko for kognitiv forverring i senere år sammenlignet med de som ikke trener hjernen sin på denne måten.

Strikking øker hukommelsen din mens du bidrar til å redusere produksjonen av stoffer som påvirker hjerneaktiviteten.

Strikking bidrar også til å forbedre mobilitetsproblemer og konsentrasjon.

 

Strikking trener synet ditt.

Bevegelsen øynene dine gjør fra side til side bidrar til å forbedre synet ditt og samtidig bidrar til å smøre øynene dine.

Dette holder synet ditt oppe og reduserer risikoen for kroniske sykdommer som grå stær og makuladegenerasjon.

Copyright: Strikkekjerring

(Lue jeg har strikket i restegarn og tenkt på hvordan jeg skulle få nok garn til mønsteret)

 

Strikking hjelper mot kroniske smerter.

Kroniske smerter som revmatoid artritt kan lindres med å strikke.

Hjernen din konsentrerer seg om den manuelle aktiviteten og distraksjonen bidrar til å betydelig redusere smerte.

Øvelsen av å bevege hendene med strikking, får også sirkulasjonen din i gang og hjelper med betennelser, noe som er nøkkelen i smertelindring.

 

Strikking øker lykken.

De som regelmessig strikker, pleier å være mindre bekymret og pleier å føle seg lykkelige.

Mens du strikker, frigir hjernen din serotonin, en nevrotransmitter som oppmuntrer til mental helse.

 

Strikking kontrollerer stress.

Til å begynne med kan strikking virke vanskelig, men det er en avslappende terapi som kan hjelpe deg når du føler deg stresset eller engstelig.

Teknikken og konsentrasjonen det krever, er nok til å holde tankene aktive mens du distraherer dem bort fra det du er engstelig for.

Det er kanskje ikke så rart at mange strikker på venterommet hos tannlegen?

 

Copyright: Strikkekjerring

(En Mariusdress har mange utfordrende deler, så her får man brukt både hjerne og nøyaktighet)

 

Strikking øker kreativiteten.

De som liker å strikke har en tendens til å forbedre deres fantasi og kreativitet, noe som åpner døren for alle typer prosjekter, enten med strikking eller i andre områder av livet ditt.

 

Strikking forbedrer koordinasjon.

Å flytte tråden med en pinne og deretter en annen er utrolig bra for å forbedre hjernekoordinasjonen din.

Hvis du legger til kompleksitet i prosjektet ditt, betyr denne utfordringen dette medfører at du øker dine mentale evner, og din hastighet og konsentrasjon med den.

Strikking er faktisk en av de mest anbefalte aktivitetene for personer med motoriske problemer.

 

Strikking øker selvtilliten.

Strikking er en utfordring som innebærer å møte mål.

Å fullføre dette prosjektet kan bli ditt eget personlige mål som kan bidra til å bygge opp selvfølelsen over tid.

Å komme forbi de vanskelige delene og ende opp med et vakkert klesplagg, er en gave til deg selv.

Det vil få deg til å føle deg bra.

 

Så hvis du enda ikke er begynt å strikke, bør du definitivt begynne NÅ!!

I tillegg er det en veldig sosial aktivitet.

Du møter mange andre som strikker og det er veldig lett å komme i kontakt med de som strikker.

Det er bare å vise litt interesse for det de holder på med, så er samtalen i gang med EN gang, hi, hi…

Da går hvertfall jeg over til å være multitasker.

Da er jeg både Strikkekjerring og Skravlekjerring, ha, ha….!

 

HA EN HELSEFREMMENDE TIRSDAG!!

 

GRATULERER SÅ MYE TIL PAPPA SOM FYLLER HELE 75 ÅR I DAG!!

(DAGEN FEIRER VI OM ETT PAR UKER)

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

13 kommentarer
    1. Strikking er superbra! Herlig kjole du strikket til deg selv da 😀 Du er dyktig med pinnene – det har jeg sagt før! En reser! 😀
      Folkehelse og strikking = jepsipepsi! 😀

      1. Strikking er så absolutt bra for helsa.🧶🤩 Jeg var så fornøyd da jeg var ferdig med den kjolen der.💕
        En nydelig tirsdag ønskes deg.🍃🍂☀️

    2. Strikking eller håndarbeid generelt sett er terapi mener jeg. Kan bare snakke for meg selv, men jeg forsvinner inn i en annen verden når jeg sitter med et håndarbeid. Ha en fortsatt fin tirsdag, klem 🤗

      1. Ja, håndarbeid generelt er en bra ting for helsa.🧶🥰
        Takk og lov at vi har håndarbeidet vårt.🤩

    3. Flott kjole du strikket! Holder meg til det enkle innen strikking. Gratulerer med dagen til din far. Vi har bursdag på samme dag. Her i huset skal mannen lage middag og jeg aner ikke hva. Nå lager han rødvinssaus fra bunnen av. 😱

      1. Oj!😊
        Så artig!🤗
        Gratulerer så mye med dagen til deg også.🎉 Håper dagen er kjempefin.💐

    4. Da er det sannelig bra at jeg har gjenopptatt strikkinga! Etter 35 års pause var det nok på tide, og nå skal det nok gå bra med meg resten av livet 😀

    5. Så mye bra, det er bare å finne fram pinnene skjønner jeg (de er forresten framme), men interessant dette at en prøver å unngå de i større grad enn før. Interessant lesing <3

    6. Hadde ikkje klart meg uten strikkingen, ferdig snakka. 😃
      Gratulerer med dagen til din pappa. 🌹 Min dag er imorra, 79 år. 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg