STOPP sokkene mine!!

Musikermannen opplyste her om dagen at han hadde bare ett par sokker igjen som ikke var hull i.

Copyright: Strikkekjerring

Han er jo så absolutt kjent for at han kan “slå en plate” om både det ene og det andre,

så av erfaring vet jeg at det han sier ikke alltid stemmer, he, he…

Når han så kommer frem med den ene posen etter den andre med strikkede ullsokker, blir jeg først litt småbleik.

Hvis han har slitt hull i 3 bæreposer med sokker, så må jeg jo strikkepinnene løpe i ekspressfart for å strikke nye sokker.

Størrelse 47 i raggsokkgarn er faktisk ikke gjort i en fei, heller!

Etter en liten halvtime med sokkesortering er heldigvis ikke resultatet like ille som jeg fryktet og jeg kunne nok en gang knipe Musikermannen i en aldri så liten overdrivelse.

8 par hele sokker uten ett eneste hull fant jeg.

Ganske mange “enhjørninger” fant jeg også og hvor partneren er, aner jeg ikke,  meeeeen du skal ikke se bort fra at det fins en pose eller to til med tilsvarende innhold ett sted i huset.

Men han skal ha rett i at det ble en betydelig haug med sokker som trengte å stoppes.

Å stoppe sokker tar faktisk veldig mye kortere tid enn å strikke et helt nytt par og det blir ikke på tale at jeg kaster sokker før de er mer tynnslitte enn som så.

I gamle dager hadde jeg sikkert vært sett på som et skikkelig “Kjerringemne”,  men i disse dager tviler jeg på at sokkestopping er et av kriteriene for de som er ute på vift.

Siden jeg likevel er nødt til å ta meg jobben å stoppe sokker, tenkte jeg å vise dere hvordan jeg gjør det.

Kanskje du har noen sokker i hus som trengs å stoppes de også?

Copyright: Strikkekjerring

Første bud er å finne frem det du trenger, som da så klart er ullsokker med hull i.

Du trenger også en god stoppenål, litt restegarn i en farge som kan passe sånn nogenlunde og gjerne en stoppesopp.

En stoppesopp er kjekt å ha, men slett ikke et “must”.

Du kan gjerne bruke en knyttet hånd, et rundt garnnøste eller noe annet som er rundt.

Copyright: Strikkekjerring

Stikk så stoppesoppen inn i sokken og hold den under hullet du skal stoppe.

Ta en god lengde tråd og begynn med å tråkle opp og ned rundt hullet.

På denne måten avgrenser vi der vi skal tette igjen hullet.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal vi begynne med å lage en “renning”, omtrent slik man gjør når man skal veve.

Du syr frem og tilbake over hullet slik at det blir en ganske tett renning over hele hullet.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal vi starte med å “veve” igjen hullet.

Husker du at du vevde på skolen?

Her skal vi gjøre på samme måte ved å ta nålen over og under trådene i renningen.

Når du snur, må du passe på å ta nålen under der du tok over fra forrige omgang og over der du stakk nåla under renningen.

På den måten vever vi igjen hullet.

Copyright: Strikkekjerring

Det er viktig å la veven bli så tett som mulig, så derfor bruker jeg nåla til å dra ned tråden i renningen for hver runde jeg syr.

Da blir stoppingen fastere og sterkere.

Copyright: Strikkekjerring

Fortsett til du har tettet hele hullet.

Hvis du må bytte tråd underveis, lar du bare endene henge på yttersiden av vevingen.

De fester du på baksiden til slutt.

Copyright: Strikkekjerring

VIPS!

Så er sokkene like gode som nye.

Vel, det er jo ikke bare VIPS! så er de ferdige.

Det tar jo en liten stund dette her.

Det oppdaget jeg da jeg prøvde meg på en liten byttehandel med Musikermannen:

Hvis han tok ut av og satte i oppvaskmaskinen, så kunne jeg sette meg og stoppe sokker.

Vel, jeg hadde ikke tettet halve det første hullet engang, før han var ferdig.

Dårlig byttehandel i min favør!

Det ble altså ikke noe Happy Wife, Happy Life her,

men heller:

Happy Musikermann,

slapp billig unna han!

Så hvis du har tenkt å påta deg jobben med å stoppe sokker, bør du så absolutt bytte det bort i en betydelig større jobb hvis du skal prøve deg på en byttehandel.

DET har nemlig jeg sjekka ut for deg!

 

HA EN STOPPEFIN KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg