Sommerjobber og Vaffelbua

Alle husker vi nok hvilke sommerjobber vi har hatt opp gjennom årene.

Det gjør også jeg.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg skal fortelle litt om mine, men først skal jeg fortelle om sommerjobbene til ungene.

Minstemanns første sommerjobb var denne Vaffelbua.

Han var 8 år gammel og så liten at det er såvidt du ser ham på høyresiden der.

Men tøffingen stod der og pratet med både norske og utenlandske turister og solgte vafler, kaffe og saft til de som ville ha.

Tillatelse hadde han fått fra både Vegvesenet og Mattilsynet før han startet.

Vaffelbua hadde Musikermannen snekret sammen til ham.

Han traff mange spennende mennesker og ble også intervjuet av NrK Nordland

Begge de 2 største startet sine første sommerjobber på fergekaiet de også,

men de vasket bilvinduer til de som stod i fergekøen og de tjente gode penger på det.

Alle har vært landbillettører/køvakter når de ble større.

Jeg begynte mine sommerjobber med å passe barn, både trilleturer med de minste og etterhvert passet jeg barn som hadde ferie fra barnehagen og var hushjelp samtidig.

Jeg husker godt at jeg fikk 500 kr i uka for jobben.

Da passet jeg flere barn og gjorde husarbeidet i huset.

En av foreldrene var lege og de skulle ut og reise i ferien, men de hadde mistet passene sine.

Akkurat den dagen hadde jeg fått i oppgave å vaske vinduer og da jeg flyttet på blomsterkrukkene, fant jeg passene bak en av krukkene.

Da måtte jeg ringe legekontoret og fortelle at jeg måtte få snakke med legen og de trodde sikkert at det var skjedd noe med en av ungene, så jeg fikk ham i tale med en gang.

Jeg var vel 10-11 år gammel da.

Da jeg var 15 år jobbet jeg 12-timers nattskift på et lakseoppdrett som var begynt med å vakumpakke laks.

Jeg fikk 50 kr timen, husker jeg.

Hadde det vært i dag, hadde det nok blitt mye rop og skrik.

Å la en 15-åring gå nattskift er ikke lov og det var det sikkert ikke den gangen heller.

Nå reiser LO-patruljen rundt og sjekker at ting går rett for seg og passer på at arbeidsgiverne har alt på det tørre når det gjelder både kontrakter, lønn og andre forhold og denne uka er de her i Nordland.

Det er godt at de kommer og sjekker og passer på at ungdommen blir godt tatt vare på.

Å ha sommerjobb og tjene egne penger er en nyttig erfaring som de aller fleste vokser på og har stor nytte av.

Både må man lære seg hvor mye man må jobbe for å tjene til det man kanskje sparer til og man må lære seg å samarbeide og være sammen med andre på en helt annen måte enn på skolen.

Det er nyttig å lære seg noe om hvordan arbeidslivet fungerer og være en kollega.

Vi har hatt mange ungdommer i arbeid og det har virkelig vært en fryd å ha dem ansatt.

De er ivrige, blide og arbeidssomme og man lærer mye av ungdommen også, så det er fint å jobbe sammen med både de som er eldre og de som er yngre.

Det har vi godt av og ungdommen har mye fint å lære bort de også, som vi som er eldre ikke kan, så det er nyttig for begge parter.

Hva var din første sommerjobb?

 

HA EN LØNNSOM KVELD!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

9 kommentarer
    1. Artig å høre om de første jobbene både du og ungene dine hadde 😀 Jeg passet også unger. Var dagmamma for en gutt en sommerferie da jeg var 13. Husker ikke lønna. Deretter jobbet jeg på lager i en rørlegger bedrift som 14 og 15-åring, på et bladkompani, og deretter på matbutikk fra jeg var 15. Husker timelønna var 18,90 da jeg startet på matbutikken i Bodø, og at den steg til 19.80 😀

      1. Morsomt å tenke tilbake på.🤗
        Det var fint å tjene egne penger, selv om ikke lønna var så veldig god.😅 Artig å høre om dine jobber.😊👍🏻

        1. Ja, både morsomt og fint å tenke tilbake på alle de små jobbene. Betydde mye å tjene egne penger. Jeg har massevis av attester fra jobbene også, og det er minner 😀

    2. Slåtthjelp og avløser hos foreldrene mine.Måket silo med høygaffel og melket kyr med spannmelkemaskin. Så butikk.

    3. Moro å tenke tilbake på, jeg jobbet på jordet, plukket jordbær. poteter og løk. Veldig givende hehe. Artig å høre om dine jobber også. Tøft gjort å stå som åtteåring å selge til både Norske og utlandske turister. KULT!🤗

      1. Ja, det er det.🤗Kanskje ikke då morsomt å stå på jordet og plukke hele dagen, men kjekt å tjene litt egne penger.😊 Han var en tøffing som stod helt alene på fergekaiet, men det var fin trening.👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg