Solnedganggenser – Norsk oppskrift

Skal man få barna til å bruke genser, så kan det være lurt å bruke farger og la dem velge fargene selv.

Copyright: Easy as knit

I denne genseren her kan man slå seg løs med masse farger og ikke minst kan man få brukt masse restegarn i denne genseren.

Den strikkes i Nepal som er veldig mykt og fint og det er viktig når man skal få barna til å ha på seg en genser.

Nå på våren er det gjerne litt variabel temperatur.

Varmt i sola og kjølig i skyggen.

Da er det fint å ha på seg en genser som puster samtidig som barna ikke fryser.

Her er det bare å finne fram restegarnet og la barna velge farger selv.

Genseren strikkes ovenfra og ned og er i størrelse 2 til 12 år.

Mønsteret er også på norsk og er et enkelt mønster som strikkes med 2 farger om gangen.

Copyright: Easy as Knit

 

MØNSTER: SUNSET SWEATER JUNIOR

GARN: NEPAL

PINNER: 6 MM

STØRRELSER: 2-12 ÅR

 

Vi var lovet kjøligere vær og akkurat nå er det litt snø i lufta.

På bakken ligger det ikke riktig enda, men det ligger veldig langt ned i fjellene.

Hos oss er det lørdagskafe i dag, så snart er det kaker, vafler og kaffe både i disken og på disken.

Mine planer for dagen ellers er å få gjort litt i heimen og kanskje strikke ferdig Balaklavaen.

Så tror jeg at jeg skal begynne å se på om jeg må kjøpe meg litt stash til plantefarging.

Enda er det for tidlig for å finne planter ute, men når våren kommer, begynner det å klø i fingrene etter å sanke planter og vekster som kan brukes.

Det er ikke alt vi kan finne her hos oss og noen vekster er vanskelige å finne.

Kjuker skal være mulig å finne nå på våren.

I fjor farget jeg med kjuker for første gang og det har jeg lyst til å prøve igjen.

Jeg gleder meg til det både blir vær og det begynner å vokse planter jeg kan bruke til garnfarging.

Jeg har en god del garn liggende som er klar til farging, men jeg tror nok jeg må bestille mer alun som er beisemiddelet for å få fargen til å bli varig.

Plantefarging er morsomt og jeg liker å prøve ut nye vekster og se hvilke farger det blir.

Jeg får ta en liten titt i lageret mitt og se om jeg har noe igjen som kan brukes.

Minstemann blir like skuffet hver gang han kommer inn og ser en gryte på varming og han lurer på hva jeg lager.

Han tror så klart det er mat og det er nedtur hver gang han oppdager at det bare er planter og garn i kasserollene, he, he….

 

HA EN FIN VÅRLØRDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

8 kommentarer
    1. det var en fin genser ja ,enig i att barn liker farger ,jeg opplever att jentene vil ha rosa medan guttene vil ha hele regnbuen :=) spennende å farge garn selv da ,det har jeg aldri prøvd meg på

    2. Eg kjøpte mønsteret med en gang. Mye for å få antallet masker til den aldersgruppa i Napal garn. Eg strikker aldri fra halsen og ned, så dette mønsteret blir snudd. Eg har/ vil strikke masse i Nepal. Bruker det til villmarksgensere, islandske gensere og Riddari gensere. Et nydelig garn og SÅ billig at det er en fryd.
      Plantefarging har eg aldri prøvt. Må være skikkelig spennande.
      Snø i lufta hos deg altså. Uff. Her er sol fra knall blå himmel. Skal snu i morra til masse regn. På tide, skogen skriker etter vatn.
      Lykke til med lørdagskafeen.

      1. Det er kjekt å ha et grunnmønster med maskeantall til slikt garn, ja.🤩🤗
        Nepal er et kjempegodt garn til gensere.🧶👌🏻

    3. ..og du er like “dreftig” som bestandig 🤩 Fikk jammen lyst på vafla etter å ha lest innlegget ditt, hihi.
      Håper dagen din har vært god så langt ☺️ og at du får en flottersfin ettermiddag og kveld.

      1. Absolutt en fin dag med mange gjester, så det er hyggelig det.🤗👌🏻
        Vafler er alltid godt og du er jo så flink til å lage mange varianter.🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg