Smaken av sommer

Er det noe som virkelig er smaken av sommer, så er det rabarbra.

Nydelig godt til både syltetøy, kaker, saft, suppe og grøt.

Copyright: Strikkekjerring

Noe av rabarbraen min er blitt til syltetøy i dag.

Jeg har kokt det både vel og lenge, slik at det ble skikkelig brunt.

Rabarbrarota mi er fra min Bestemors hage og jeg passer på å gi den litt gjødsel hver vår.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg liker å sanke bær og sylte og safte, men jeg har altfor lite tid til å få i hus så mye som jeg skulle ønske.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg følger med hvordan det ser ut for bærsesongen når jeg er ute på tur og det ser bra ut for blåbæra.

I dag oppdaget jeg at også multebæra blomstrer.

Nå får vi håpe på jevn og fin temperatur fremover slik at det blir en bra bærsesong, uten for mye regn. Da blir det bare skit. Vasne bær er ikke godt.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg og hunden tok oss en litt lengre tur i dag og pusten fikk kjørt seg litt oppover bakkene.

Men jeg ser på pulsklokka at det skal mer til før pulsen blir skikkelig høy, så det gikk veldig greit å gå i jevnt tempo opp, uten stopp.

Copyright: Strikkekjerring

Skrive oss opp i boksen må vi jo gjøre når vi kommer opp.

Ellers har det vært maling på det siste rommet vi holder på å pusse opp og jeg har vært i et møte i dag.

Jeg var veldig spent på hvordan fargen jeg hadde tatt ut ble på veggen, men det ble akkurat som jeg hadde tenkt. Perfekt!

Takk og lov for det, for maling er dyrt og det hadde vært skikkelig kjipt hvis fargen hadde  blitt helt feil.

Vi har det også smekke fullt på alle rommene og telefonen har ringt mange ganger i dag med folk som ville leie rom i natt.

Men er det fullt så er det fullt.

Været har vært helt fantastisk i dag og vi er visst lovet mer av samme sorten i morgen.

 

NYT VÅRKVELDEN!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

11 kommentarer
    1. Syltetøyet så deilig ut, godt å lage noe av det man har i hagen og høster…
      Kos dere med masse folk som leier hos dere! Godt med fint vær da.

      1. Ja, det er godt å sanke fra egen hage og endelig har varmen satt seg litt fast her i nord. ☀️ Vi nyter den så lenge den varer.🤩☀️

    2. Det må gjøre veldig godt med turer ute når det er så travelt ellers. Godt med mange som vil overnatte.
      Vi satser på en fantastisk sommer over hele landet og masse bær. Jeg må kjøpe “krydder” for å ha på rabarbraen min, egentlig tenkte jeg å dra opp på fjellet og hente kuruker som har tørka inn over vinteren. Det skal visst være bra næring i de.
      God ny uke :).

      1. Kuruker skal være veldig bra, ja.🤗
        Det er deilig med en pause i en travel dag og kunne ta en tur i finværet.☀️
        Det er godt for både kropp og sinn.🤩

    3. Rabarbra tar meg til bake til barndommen der vi knasket rabarbra dyppet i sukker…. vi hadde altså en sukkerskål med og en lang rabarbrastilk. Godsaker det! Og rabarbrasuppe/grøt mmmmm
      Det ser ut til å bli et godt år for blåbær… bare været holder seg stabilt, som du skriver her. Vi er veravhengige på så mange måter 🙂
      Lag deg en god mandag 🙂

      1. Ja, gjett om vi også spiste masse rabarbra dyppet i sukker da vi var små.😊Minstemann måtte prøve det i går.😆
        Vi får virkelig håpe været holder seg slik at det blir masse bær i år.🫐🍓
        Ønsker deg en super mandag!🍀

    4. Kjenner jeg får vondt bak i kjeven og barndomsminnene dukker opp hver gang jeg ser eller hører om rabarbra. Husker vi hadde slike i hagen og når man stjal seg til en bit uten sukker så var de sååååå sure på smak. Det syltetøyet der så godt ut🤗

      Nyt mandagen❤

      1. Ja, uten sukker er rabarbraen skikkelig sur.😏
        Men med sukker blir det meste godt tilbudet baking og sylting.
        En finfin mandag til deg.🍀

    5. Da jeg var unge gikk vi på rabarbraslang hos en nabo, og bad om å få låne sukker hos en annen. Neste gang vi fikk lyst på “godteri” byttet vi på hvor vi hentet rabarbra og lånte sukker. Det ble ikke så mange turer på slang, for etter st. Hans var rabarbraen for trevlet og seig til å spises.

      1. Ja, hos oss var vi mange unger som var ute og lekte og stakkars de som hadde rabarbra og sukker når hele gjengen stod på døra og ba om kopp med sukker.😅🤣
        Gode barndomsminner er det.😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg