SLANKEKUR!!

Nei, nå er det nok!!

Copyright: Strikkekjerring

Nå har dette gått ALTFOR langt!

Jeg har innsett elendigheta.

Gradvis har kiloene kommet på.

Litt sånn umerkelig.

For hvert år som har gått har vekta bare økt.

Nå er jeg nødt til å ta tak og gjøre noe med det.

Mandag.

Ny uke og da passer det fint å ta grep.

Det er ingenting annet å gjøre enn å starte en slankekur.

Hva jeg snakker om??

Garnslanking, selvfølgelig!!

Galskapen har tatt overhånd og det er garn i snart hvert eneste rom i huset.

Jeg er verre enn en sjokoholiker som har sjokolade gjemt overalt.

Jeg har garn overalt!

I poser, kasser, inni skap og i hyller.

Hvor mange kilo det er snakk om, vil jeg helst ikke vite.

Nå har jeg henta en tom kasse og røska med meg det første og beste jeg fant.

Jeg kan ikke ta fram alt for da mister jeg motet.

Jeg må begynne med en kasse og strikke opp det som er i den først.

DELMÅL!

Delmål er viktig å ha, har jeg hørt.

Derfor tenker jeg at mitt første delmål er å tømme denne kassen.

Så ser jeg for meg at jeg skal sortere resten av garnet og strikke opp en garntype av gangen.

Men jeg er nødt til å ha noen gulrøtter underveis.

Jeg tenker at hvis jeg er veldig flink og strikker opp denne kassen, så er det lov til å strikke ett plagg eller en ting av garn som ikke fins i huset fra før.

Hvis jeg har lyst.

Hvis ikke jeg har lyst, så kan jeg fortsette på en kasse til.

Høres ikke det lurt ut??

Det er dårlig økonomi i å ha så mye garn liggende.

Det aller meste av det er restegarn og maks ett nøste av hver farge, så jeg kommer til å få utfordringer for hva jeg skal strikke av det.

Fristelser kommer jeg garantert til å møte.

Hver eneste dag!

Dette kommer til å bli hardt, det kan jeg love dere.

Men nå må jeg gjøre noe, ellers kommer Musikermannen til å kjøpe seg flere gitarer.

Argumentene hans om garnlageret mitt kan jeg ikke si noe som helst på.

Det er ikke mulig å komme seg unna med det.

Man kan trygt si at det vises.

Men jeg kommer til å trenge heiarop og mye støtte for å komme i mål, bare med denne første kassen.

For her fins det både årgangsgarn og ukurante farger.

Hvis noen flere har lyst til å slenge seg på og ta en slankekur de også, så hjelper det på at man er flere.

Psykisk oppbakking og motiverende ord trengs når det begynner å butte i mot.

Men akkurat nå er jeg SVÆRT motivert til å komme i gang.

Kanskje jeg skal inngå en avtale med Musikermannen??

For hver kasse garn jeg slanker bort, så kan han selge en gitar??

NEI, NEI, NEI!!!

Det kommer aldri til å gå!!

Den indre motivasjonen tror jeg ikke fins og da nytter det ikke.

Dessuten kommer han bare til å bli en grinete gammel gubbe og det gidder jeg IKKE å ha i hus!!

Nei, dette får bli mitt eget prosjekt og jeg må finne min egen motivasjon for å få gjort noe med dette.

Jeg liker å ha garn i huset altså og jeg kommer neppe til å slanke vekk alt, men jeg innser at jeg trenger ikke å ha SÅ mye garn i huset.

Slankekuren er herved startet mandag 20. februar 2023 kl.9.00!!

Bare så dere vet det!!

 

HA EN PRINSIPPFAST DAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

32 kommentarer
    1. I går gjorde jeg ferdig den 7 stjerna. Etterpå dro jeg fram pleddet, og heklet videre på den. Nå har jeg bare en nøste igjen av den ene fargen. Men jeg vet ikke hva jeg gjør. Bruke resten av garnet eller bestille mer. Akk o ve. Jeg har garn over alt. Det må slankes helt klart. Men min gubbe han kjøper korn og utstyr til ølbrygginga og da kan jo jeg bruke litt penger på garn. Hi,hi

      Vi kommer i mål med slankinga tenker no jeg. Ha en fin uke.

      1. Det er akkurat det som er. Plutselig har man ikke nok til det prosjektet man holder på med og så kjøper man litt mer og da har man det gående.😅🙈
        Nå har jeg ikke noe sted å gjøre av mer garn, så nå MÅ jeg bruke av det jeg har.😨🥶

    2. Hehe, jeg kan forstå at du som strikker så mye, har mye garn også. Jeg strikker lite, og har 2-3 kasser selv 😉 Lykke til med slankinga, og å holde gitarkjøping nede 😀 God mandag! Klem <3

      1. Hadde det enda vært så vel at det bare hadde vært 2-3 kasser.🙈😅
        Men jeg frykter at jobben med å få ned gitarkjøpinga hans er MYE verre enn å få ned garnlageret mitt og det er ikke enkelt i utgangspunktet.😂

    3. En evig kamp å slanke restegarnet. Jeg tror det blir kjøpestopp på garn i år. Dvs jeg må nok kjøpe et par nøster til et prosjekt jeg holder på med, men det tells ikke…. Tror jeg. Så har jeg liggende 3 store ufoer, et ukent antall små, og en haug restegarn.

      1. Jeg tror det er sånn det kommer snikende inn, uten at man knapt vet det.😅
        Man trenger egentlig bare litt til og plutselig er ett garnnøste blitt til en kasse før man vet ordet av det.
        Jeg trenger nok ikke å kjøpe garn på flere år jeg.😨🙈😅

      1. Og de svakhetene er det veldig tungt å gjøre noe med, men i blant må man ta seg selv i nakken og skjerpe seg litt.🙈😅
        Men det er jo ikke alltid det varer så lenge.🥶

    4. Garnslanking ja…..har holdt på med det en stund allerede. Selv har jeg tatt for meg disse enkelt-nøstene å heklet noen tepper etter inspirasjon her på din blogg. De teppene sluker jo en del rester. Et tips kan jo være å strikke et fargerikt teppe til sofa i rillestrikk ala Arne og Carlos. Jeg prøver i det lengste å få brukt opp disse “irriterende” restene. Sokker, luer og votter kan man jo også bruke disse restene på. Kan jo fort bli flotte bursdags og julegaver.<3
      Tror nok vi er mange strikkeglade som har det samme "problemet" med alt det garnet som samler seg i kriker og kroker i huset. Undres hvordan det skjedde!!! :)))

      1. Takk for gode tips!👌🏻🧶
        Jeg fatter heller ikke hvordan det egentlig skjer.🤔
        Det sniker seg nok umerkelig inn og legger seg pent på plass i samlingen og når det først er en del der fra før, så legger man ikke merke til det heller.🙈

    5. jeg hadde mye arva garn en periode og der var litt av alt ,jeg tokm det med på strikkekafe hvor vi tok et felles prrosjekt og stikka 3 svære lappetepper som vi gav til 3 forskjellige basarer ,ellers liker jeg å ha litt å ta av siden jeg ikke har butikk her jeg bor ,men jeg kjøper 1 kilo i gangen av hver garnfarge jeg kjøper ,lykke til ,du kan sttrikke noe med hønsesttrikk

      1. Det var en god ide!🤗👌🏻🧶
        Jeg må nok strikke og hekle noen tepper hvis jeg skal få brukt opp alt.
        Litt må man ha på lager, men hos meg har det sklidd helt ut.🙈

      1. Det var gode ideer!🤗🧶👌🏻
        Jeg lagrer alle forslag, så kan jeg nok få laget noe av det.🤩

    6. Vi er mange i den båsen, men ønsker deg lykke til med slankingen, Selv erfarer jeg at disse kiloene sitter godt. Samme hvor mye man strikker så merkes det nesten ikke.

      1. Merkelig greier!
        Når man synes man har vært riktig flink og likevel går ikke vekta ned.🤔🙈
        Skjønner det bare ikke!😅

    7. Dette blir skikkelig bra, du har nok en plan;-)
      Jeg har strikket endel restegensere da barna var små. Grua meg ved tanken men fant ut underveis at dette var artig. Valgte raglan eller rundfelling og strikket inn alle trådender med det samme. Herlig å slippe marerit med tanken på å feste trådene på slutten;-)
      Hadde jeg litt mere garn av hver…slik som du viser på bilde…ble det litt mere som”loppis genser fra pickles” stil, altså “penere” hehe.
      Ellers ble det bare strikket rundt og rundt og rundt…noen ganger var det bare noen meter med garn… og de likte jeg best, ungene også;-)
      Kunne solgt…ble spurt om det, men nix;-)
      Har lenge hatt lyst til å strikke slike igjen, garnrestene har jo bare hopet seg opp i løpet av åra…kanskje jeg får tid i løpet av sommeren….det hadde vært skikkelig gøy!

      Lykke til og kooose deg med kasser og kurv! Det blir ikke så ille som det ser ut til akkurat nå;-)

      Oppmuntrende hilsener fra sør til nord;-)
      Ha en fin dag
      Annette

      1. Tusen takk skal du ha!🥰
        Det var gode ideer.🤗
        Jeg kan tenke meg at ungene likte slike fargesterke restegarnsgensere.🤩🧶
        De blir jo helt unike.👌🏻
        Vil tro at dere snart har vår hos dere.🌞
        Her holder vinteren stand med 7 minusgrader i dag.🥶
        Lykke til med garnslankingen hos deg også!👏🏻🧶

    8. Så bra! Gitt om eg har tenkt på det samme…maaange ganger. Nå blir det IKKJE. Eg var plutselig ute for å ha to gensere på pinnene på en gang. Det er ikkje normalt at det skjer hos meg. Eg oppdaga, for meg en ny desighner, Tømmerstrikk som eg falt for, mye p.g.à. fargene. Plutselig var både Høgfjellet og Sandfjellet på pinnene. De må jo bli ferdige. På vent har eg eg både garn og mønster til enda en genser, fra Bystrikk denne gangen. Helt sprøtt.
      Nå er eg så spent på ka du skal strikke. Eg skal notere meg alle ideer, for plutselig en dag…Lykke til.

      1. Ja, det er fort gjort!😅
        Plutselig har man flere prosjekter på pinnene.🧶
        Jeg må visst foreta en liten innveiing her, slik at jeg vet hva jeg har å Bryne meg på.🙈😅

    9. Tror jammen jeg hiver meg på slankekuren jeg også. Begynner virkelig å bli veldig fullt overalt i skuffer og skap og hyller🤫 Kjempelurt å bare ta frem en kasse av gangen slik at det ikke føles helt håpløst. Er ikke så flink til å finne på hva jeg kan strikke av alt garnet, så derfor er det så gøy å se hva dere andre lager. Hadde litt lyst til å strikke et sengeteppe til dobbeltseng, men litt redd for at det blir litt voldsomt stort og tungt å jobbe med. Kanskje prøve med lapper da.
      Lykke til! Blir spennende å følge videre.

      1. Herlig!🤩
        Så fint at du slenger deg med.🤗
        Det er litt lurt å ta fram litt av gangen, ellers blir det jo helt motløst.🙈😅🧶

    10. Til Elisabeth over her. Du nevner at det kan bli noe tungt etter hvert med et teppe, å ja, det blir det. Har et annet alternativ…google Dogmeteppet. Det er strikket i rillestrikk i 5 deler, å blir jo da selvfølgelig mye enklere og lettere å hanskes med. Bare et lite tips fra meg.<3

    11. Jeg har også prosjekt slanking på gang. Så langt har det resultert i 12 stk sitteunderlag i ymse farger (strikket i alle typer tykt garn som tover, mest fritidsgarn). 3 stk løvspretthalser. 2 par votter i finull og ett lappeteppe i Nepal (har strikket lappene, men har ikke fått heklet sammen, og på pinnene nå er det rillestrikket teppe på pinne 4 som blir svært 😉
      Lykke til!

      1. Så flink du har vært!👏🏻👏🏻💪🏻👌🏻
        Jeg må sjekke ut løvspretthals.🤩🧶
        Noterer meg det.🤗👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg