Skinnsøm

De siste 2 dagene har husflidslaget samlet seg og drevet med trykking på skinn og skinnsøm.

Copyright: Strikkekjerring

Denne teknikken er vårt Rødlisteprosjekt.

Norges Husflidslag har gående en slik Rødliste som vil si at husflidslagene velger seg en teknikk de skal fokusere på.

Teknikkene må være en teknikk som står i fare for å dø ut.

Det vil si at teknikker som er i god hevd, som for eksempel strikking, ikke kan være på Rødlista.

Den første dagen trykker vi på skinnene siden de må ligge og tørke til neste dag.

Her er vi så heldige å ha en svært flink dame i husflidslaget som har brukt flere dager på å klippe ut mønsteret ferdig for oss på forhånd.

Copyright: Strikkekjerring

Neste dag kan vi begynne å sy.

Det krever gode skinnåler, som er en spesiell nål til dette formålet.

Vi syr med vokset lintråd.

Det er ganske tungt og ikke minst tidkrevende arbeid.

Dette er ikke noe man gjør fort unna.

Man må ta seg tid til å sy pent og skikkelig.

Gode kliper er også et must for å holde delene sammen.

Copyright: Strikkekjerring

Denne gang syr jeg tøfler siden jeg tidligere har sydd votter, så nå hadde jeg lyst til å sy noe nytt.

Først syr man tøffelen sammen på oversiden av foten.

Så skal sømmen gjøres flat før man syr på en skinnremse over sømmen.

Du ser den på den tøffelen jeg har sydd til venstre i bildet.

Etter det skal man gjøre samme prosess på baksiden av tøffelen.

Med slikt arbeid må man ta seg god tid slik at det blir pent og man ikke ødelegger skinnet.

Skinn er kostbart og ikke noe man kan sløse med.

Det er også kostbart å kjøpe trykkblokker og det andre utstyret man trenger for å sy i skinn, så hvis du skal kjøpe slike tøfler eller votter ferdige, så koster de en del.

Jeg skal sy ferdige mine tøfler foran og bak og om ca 3 uker skal vi møtes igjen for å sy sålen på tøffelen.

Det tar veldig mange timer å lage ett par tøfler, men nydelige blir de og noe varmere kan du ikke finne å ha på føttene.

Copyright: Strikkekjerring

Her har jeg kjøpt meg 2 skinn til flere prosjekter.

Se hvor fine de er!

Det er skinn fra Norsk pelssau som er nedklippet.

Disse egner seg svært godt til å sy skinnsøm med.

De er myke i skinnet og er virkelig flotte skinn.

Å sy skinnsøm er virkelig moro, så hvis du har muligheten til å melde deg på kurs, så gjør det!

 

NYT TORSDAGEN!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

4 kommentarer
      1. Så absolutt!🤗
        Det er fint å kunne være med å bidra til at teknikken holdes i hevd.🤩🐏🐑

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg