Skinnsøm Dag 1

I dag har medlemmene i husflidslaget samlet seg for skinnsøm.

Det passet sannelig fint i dette været. Regnet har øst ned i dag, så å gjøre noe ute frister ikke.

Copyright: Strikkekjerring

Solfrid hadde allerede skjært til mønsteret på vottene, så den delen var allerede gjort før vi kom.

Alle kunne derfor starte med hvert sitt vottepar.

Over her ser dere vottene når de er ferdig trykket med trykkblokker og ligger til tørk til i morgen.

Copyright: Strikkekjerring

Først starter vi med å rive av all ull som sitter løs i kantene og klipper av all ull som stikker utenfor kantene.

Hvis det er noen steder med mye lang ull, må det også klippes til.

Her bruker vi skinn fra Norsk Pelssau fra Lurøy. Nydelige skinn i fine farger, som egner seg godt til skinnsøm.

Skinnene er klipt ned når de er kjøpt.

Copyright: Strikkekjerring

Alle ytterkanter som vi senere skal sy i, må klippes helt ned, slik at det blir lettere å sy.

Ulla vi klipper bort, tar vi vare på for å bruke som fyllmasse til andre prosjekter.

 

Copyright: Strikkekjerring

Etter all klippingen er det tid for å bestemme seg for hvilke trykkblokker man skal velge.

Laget har en stor samling med lokale blokker, men flere har også egne blokker de har kjøpt.

Innimellom må vi ta oss en kaffepause og vi koste oss også med suppe og flatbrød laget av Kolbjørn og Solfrid på Naustloftet.

Hvis du ikke har vært der før, anbefaler jeg turen.

Her har de en stor samling av historiske gjenstander og de har enorm kunnskap om gammel historie og teknikker.

I går mottok de Kulturprisen i Rødøy og spør du meg er det sannelig på tide og vel fortjent!

Tiden flyr avgårde når man holder på med slikt arbeid.

Nå skal vottene ligge til tørk til i morgen. Da skal vi  igang med å sy vottene sammen.

Vottene jeg sydde tidligere i vinter, har mamma fått, så nå skal jeg sy et par til meg selv.

Hvis du ikke har prøvd skinnsøm før, anbefaler jeg å sjekke om det kan være et kurs i nærheten av deg.

Det er virkelig artig å sy ting i skinn!

 

HA EN FINFIN ONSDAGSKVELD!!

 

Følg meg gjerne her: Strikkekjerring

 

9 kommentarer

Siste innlegg