Skaut til 17. Mai? + Hjemmelagd potetgull

Selv om det ikke blir 17. Mai feiring med de store folkeansamlingene i år, er det koselig å pynte seg og feire Nasjonaldagen likevel.

Skaut til bunaden eller festdrakten er såååååå fint til jentene!

Dette er kjappstrikka, så du har enda gooooood tid til å strikke ett eller flere.

Du trenger bare et nøste Babymerino eller annet garn i samme tykkelse og pinner 2.5 mm og 3 mm.

Størrelsene går fra 0-6 mnd opp til 4-10 år og mønsteret er NORSK og laget av ScandiKnit.

 

MØNSTER: SMÅFLETTESKAUT

Copyright: ScandiKnit

Valgets kval, hvilken farge skal man ta???

En av hver kanskje??

Copyright: ScandiKnit

 

I ettermiddag fortalte jeg minsten om da vi var små og fikk lyst på noe godt.

Da jeg var lita, var det lørdagsgodt som gjaldt og det ble ikke kjøpt godteri annet enn til helgen.

Vi var derfor ganske oppfinnsomme når det gjaldt å lage noe godt, selv om det var tirsdag eller onsdag.

Ofte laget vi vårt eget potetgull og da jeg fortalte det til minsten, ville han prøve.

Så da var det fram med poteter og skjære opp i tynne, tynne skiver og steke på panna i melange eller olje.

Vi prøvde begge deler og krydret med grillkrydder.

Tror egentlig han var litt ivrig med krydderet, men godt ble det!

Trikset er å klare å skjære tynne skiver og la det tørke på kjøkkenpapir etterpå.

Har du prøvd det noengang? Artig for ungene å være med på er det, men det er en tålmodighetsprøve å stå å steke.

 

Akkurat nå har jeg tatt kasserollen med garnet jeg holder på å plantefarge, av platen.

Jeg synes ikke fargen er blitt så kjempesterk, så jeg skal prøve å la det ligge i fargebadet til i morgen og ta det opp og skylle det i morgen tidlig.

Minstemann var godt fornøyd etter skoledagen og leksene gikk faktisk som en lek i ettermiddag. Tror faktisk han har lært litt gode rutiner etter å ha hatt hjemmeskole alle disse ukene. Han ble flinkere til å få oppgavene gjort med en gang og ikke utsette det til like før det skulle leveres.

Nå er kjøkkenet rydda og jeg skal ta kveld og slappe av litt.

 

KOS DEG MASSE!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg