Sjekk de puppa!!

Vi nærmer oss oktober og den årlige Rosa Sløyfe-aksjonen.

Copyright: Vanja Blix Langsrud

I år har Vanja Blix Langsrud inngått samarbeid med Rosa Sløyfe og har i den forbindelse gitt ut en herlig mønster på genser med Rosa Sløyfe.

Genseren har det klingende navnet “Sjekk de Puppa” og for hvert solgte mønster går 10 kr til Rosa Sløyfe aksjonen.

Mammografiscreeningen i Norge har sin del av æren for at 9 av 10 kvinner i dag lever 10 år etter at de fikk brystkreft.

Mammografi berger liv og Rosa Sløyfe aksjonen er svært viktig.

Rosa Sløyfe aksjonen gjør også at Kreftforeningen har mulighet til å drive med mer forskning på brystkreft, som dessverre tar livet av altfor mange kvinner hvert år.

Copyright: Vanja Blix Langsrud

Hillesvåg har i denne forbindelse laget rosa garn som denne genseren strikkes i.

Nydelige Luna, som er norsk lammeull, strikkes sammen med en tynn tråd Silk Mohair.

Mønsteret er allerede i salg og det vil også selges videre gjennom året selv om det ikke er Rosa Sløyfemåned.

Copyright: Vanja Blix Langsrud

 

Nydelige detaljer på genseren som strikkes nedenfra og opp og har mønsterstørrelser som strekker seg fra 80 cm til 150 cm i overvidde.

 

MØNSTER: SJEKK DE PUPPA

Garn: Hillesvåg Luna eller Vidde. Isager Silkmohair/Tynn Kidsilk Erle

Pinner: 4 mm, 4.5 mm, 5 mm

Størrelser: XS-5XL

 

1 av 12 kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet.

75 prosent av kvinner som blir innkalt møter opp til sjekk.

Så er det også sånn at kvinnene må betale en egenandel på 267 kr, som de ikke får ført på egenandelskortet.

Det kan være en medvirkende årsak til at færre møter opp når de får innkalling.

Da kjenner jeg at det koker innvendig!!

Hvorfor er ikke kvinnehelse viktig nok til at de må betale dette selv???

Hvorfor har vi ikke “råd” til å berge flere liv i VelstandsNorge??

Hvis vi nå skal snakke om kroner og øre, så vil jeg sterkt tro at det hadde lønnet seg stort å la denne screeningen være gratis, fremfor å skulle behandle flere som får brystkreft!!

I dag kjenner jeg at jeg faktisk er rødglødende forbannet for at det er slik!!

Er du ikke enig??

Akkurat i dag skulle jeg virkelig ønsket jeg hadde vært politiker og kunne stått på talerstolen i Stortinget og bestemt at kvinnehelse er viktig!!

 

HA EN ROSA ONSDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Var ikke klar over at det ikke gikk på egenandelskortet. Eller har vel bare ikke tenkt over det. Det høres jo rart ut. Kjenner mange i Mammografiprogrammet. Kanskje jeg må finne ut hvorfor det er slik – og få gjort noe med det. Noe fornuftig må en politiker kunne brukes til.

      1. Dette høres definitivt ut som en sak for deg.🤗👍🏻Sinte kjerringer er ikke å spøke med, så jeg tenker nok de lytter når du åpner munnen.👏🏻👍🏻🤩

    2. Var på mammografi i mai. Beløpet er ikke stor så den betaler jeg med glede. Tror det er mange som ikke har råd og lar være og møte opp. Ei venninne av meg døde dessverre av brystkreft. Det er viktig å ta den undersøkelsen.
      Genseren er nydelig.

      1. Det er veldig viktig og mange synes nok det er greit å betale den summen, men nå når alt er blitt dyrt kan også en slik sum bety mye og undersøkelsen kan kuttes ut. Det er ikke bra!😱Håper virkelig dette blir ordnet opp i og at det bevilges penger slik at denne undersøkelsen blir gratis.🤗

    3. Kvinnehelse har vel alltid, dessverre, ikke blitt prioritert høyest noen gang. Tragisk at det er sånn, og på høy tid at det blir gjort noe med. Jeg elsker den rosa genseren, men jeg vet ikke om jeg ville ha gått rundt med rosa sløyfer i mønsteret. Støtter selvsagt saken med det jeg kan 💗

      1. Det er nok dessverre riktig.
        Det er så viktig at det bevilges mer penger til forskning og forebygging av alvorlige sykdommer hos kvinner.💕

    4. Jeg møter bare opp til annenhver screening som jeg få innkalling til. Ikke pga økonomi, men fordi jeg er skeptisk til strålingen. Vil ha, men ikke for ofte, og da blir det kompromiss mellom meg selv og meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg