ShoppeGuri

Jeg lovet jo å vise stoffene jeg hadde handlet i Nederland.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg fant ut at jeg denne gangen fikk konsentrere meg om å ta med meg julestoffer hjem,

men NESTE gang skal jeg sannelig ta med meg en ekstra koffert og den skal være TOM!

De 3 stoffene til høyre har masse glitter i seg.

De kostet 10 euro for meteren og de til venstre kostet 7 Euro, så prisene er det ikke noe å si på.

Nederst ligger det litt ribbstoff til kant på gensere og bukser.

Jeg skulle gjerne shoppa enda mer, men jeg måtte bare knipe øynene igjen og pusle meg derfra.

Det var så utrolig mye fint!

Jeg må si jeg faktisk er litt imponert over meg selv som klarte å beherske meg.

Hva jeg skal sy av det?

Jeg har ikke bestemt meg enda, men jeg har flere ideer til hva jeg skal lage.

Copyright: Strikkekjerring

Det var bod på bod med stoffer i alle kvaliteter du kan tenke deg, fra tyll til møbelstoff, jersey, bomull, denim og masse, masse mer.

Sytilbehør som tråd, bånd, snorer, knapper, glidelås, spenner og lås og vanvittig mye mer.

Jeg har vært inne på en Stoff & Stil butikk en gang, men du kan gange dette markedet med minst 10!

Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i å handle i boder, siden jeg ofte føler at jeg betaler mer som turist enn de fastboende, men her stod prisene klart og tydelig på plakater og det var nok mest fastboende som var der og handlet.

Søm er tydelig populært også i Nederland for det var veldig mange som var der og handlet.

Jeg skulle bare hatt muligheten til å ta med meg mye, mye mer hjem til Norge!

Men det får bli neste gang.

Copyright: Strikkekjerring

Det er nok ikke bare i Norge at julepynt og julemat kommer i hyllene i oktober.

Det gjør de også i Nederland.

Det var begynt å komme julevarer i de fleste butikkene og jeg handlet litt pynt til juletreet.

Musikermannen måtte jo så klart ha en rød glitrende gitar og jeg likte den gullfargede fuglen.

I Heerlen pleier de også å ha et gigantisk julemarked og jeg skulle mer enn gjerne reist tilbake dit i desember, men da er det høysesong med julebord hos oss, så det går ikke.

Copyright: Strikkekjerring

I Heerlen har de ikke nordlys, men det har de faktisk i nordlige deler av Nederland.

Kanskje ikke riktig like vakkert som det var hos oss i går kveld, men dog.

De har litt andre sosiale rettigheter enn oss.

Hvis de blir arbeidsledig er det mange regler som gjelder.

I utgangspunktet skal helt unge arbeidstakere bli tilbudt ny jobb og den må de ta.

De som er litt eldre kan få 3 måneder med arbeidsledighetstrygd og 1 måned lenger for hvert år de har jobbet, men det kommer også an på hvor mye sparepenger de har.

Derfor er det viktig for folk at de har en sparekonto med penger på i tilfelle de skulle bli arbeidsledige.

En av grunnene til innstrammingene på trygderettighetene, er fordi det har vært en del misbruk av rett til stønader.

Jeg synes det var spennende å snakke med folket som bor i Nederland og høre hvordan de har det i forhold til oss og de er svært lette å komme i kontakt med.

Copyright: Strikkekjerring

I går kveld feiret Husflidslaget vårt 40-års jubileum og alle var invitert på deilig middag og dessert laget av 2 flinke damer.

Kakebakinga stod jeg for, men det var jammen ikke mye vi kake vi klarte å spise etter å ha spist både middag og dessert.

Musikermannen fikk bare med seg middagen siden han skulle på spillejobb.

Den gikk ikke helt etter planen, siden han i løpet av kvelden ble veldig svimmel og dårlig og begynte å kaste voldsomt opp.

Han har kastet opp hele natten og formen i dag har vært dårlig, så da var det ikke mulig for ham å være på jobb i dag.

Man har ikke noe på et kjøkken å gjøre når det er slik fatt.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg var tidlig oppe i morges og fikk med meg soloppgangen.

Det har vært skikkelig kaldt ute og da blir det gjerne fine farger på himmelen.

I går morges var det 6 minusgrader, så her fyres det godt i ovnen.

Det merkes også godt at det blir tidligere mørkt på kveldene og mindre dagslys, men når det er klarvær er det bare deilig med litt kaldt vær.

Foreldrene til moren til Sobi syntes det var veldig merkelig at vi klarte å bo her siden det er mye mer tungvint enn det er hos dem, med mye mer vær og snø som skal måkes og brøytes, men jeg kjenner at jeg nok ikke ville byttet med dem.

Selv om jeg ikke er så glad i å måke og brøyte når man har det travelt, liker jeg faktisk en liten storm nå og da og en skitur på vinteren.

Da blir det også ekstra stas når været er fint og sola skinner.

 

HA EN FORFRISKENDE SØNDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

18 kommentarer
      1. Ja, huff!😨
        Det ble en hard tørn for ham.
        Han har fått i seg litt mat nå og har beholdt den, så han er nok på bedringens vei.🤗

    1. Så masse fint du handlet, her var det nydelige stoffer. Man vil handle når man ser så mye fint. Og det hørtes ikke dyrt ut nei.
      Her kan du være kreativ og kose deg virkelig. Lekkert.
      Snakke med folk fra andre land er utrolig lærerikt..Og skjønner jo tankegangen at det er mer krevende å bo i Norge og særlig nord da..Men som du sier, man lever sterkere tror jeg og nyter mer av været på en måte. Det er jo vakkert med kulde og snø også.
      God bedring til mannen.

      1. Prisene var fine sammenlignet med Norge.🪡🧵 Utrolig morsomt å få med seg det markedet.🤩
        Det er veldig lærerikt å snakke med mennesker fra andre land. Jeg er heldig og får gjøre det mye på jobb. Det er spennende å høre hvordan andre lever livet sitt.🤗

      1. Gleder meg til det.🤗
        Ukrutt forgår ikke så lett, så nå begynner han å komme seg.🤣😅

    2. veldig fine stoffer,spennende åå se hva du tryller frem av dette :=)ikke godt å bli syk ,hvet det er flere her som har hatt oppkast så mulig det er noe som går ,årstidene er greie å ha ,tror vi hadde blitt lei om det bare var en årstid

      1. Jeg føler jeg må finne de rette prosjektene til disse fine stoffene.🧵🪡
        De som var rundt ham var rimelig skeptiske mens det stod på.😨
        Det begynner heldigvis å rette på seg nå.🤗

    3. Skjønner godt at Nederland bød på mange fristelser for en dame med dine interesser og lyster, hihi 🤗 Jeg fikk ei hjemmesydd toalettveske av ei venninne i sommer. Den var knallstilig, og samtidig veldig praktisk. Godt å høre at dere er vel hjemme igjen og trives der nord! Jeg har nederlandske venner som elsker Norge og kulde, og veldig gjerne kan tenke seg å bo i ei lita bygd når de har blitt pensjonister. 🙂

      1. Ja, gjett om!🤩😍
        Det var jo nesten som julaften.🥰
        Vi har hatt mange fra Nederland på ferie hos oss i sommer. Flere enn vanlig, så det har kanskje litt med kronekursen å gjøre.🤔

    4. Måtte være spennende og ja-, du var flink som ikke tok med deg så mye. Gleder meg til å se hva det blir.
      Ellers bra du trives med slik du bor og lever, det er viktig <3

      1. Det stoppet seg selv siden jeg ikke hadde plass i kofferten.😅 Jeg hadde jo handlet litt gaver til de der hjemme også.😅
        Neste gang blir det nok litt mer med hjem.🥰🤩

    5. Disse stoffmarkeder i NL er absolutt seriøse og du er såpass flink at du fort ser om noen det er noen svarte får iblandt salgsboder men vil påstå at der er minst 90% kvalitetsvarer der. Du får gjøre som jeg gjorde i “min tid”… hang opp en huskelapp på syrommet der jeg skrev opp om jeg hadde noen planer… mål for nye gardiner, duker etc…. div knapper, glidlåser, vlies og denslags som jeg hadde sett og etterpå angret fordi jeg ikke kjøpte hehe for da ble det litt mere kontroll over handelen neste gang.
      Nå er det helst hobbyting jeg ser etter og ellers pleier jeg å kjøpe alt av krydder på de vanlige markeder der så nå henger huskelappen på kjøkkenet 😉 Krydderier i løs vekt…topp kvalitet og prisen?? Bare brøkdel av det jeg betaler her!! Og i tillegg…ikke store vekten hehe
      Håper musikermannen er bedre og at han ikke greide å smitte deg;-)

      1. Det var veldig smart altså!🤗👌🏻
        Neste gang blir det med handleliste, ja.🥰 Det var veldig mye skikkelig god kvalitet, ja.🤩
        Det er fint med slike markeder hvor de som bor der handler. Da kan man føle seg trygg på både pris og kvalitet og jeg liker at man skal betale det som det er verdt der man handler. Pruting er jeg ikke god på og de som selger skal tjene penger på det de selger. Neste gang må jeg ta en titt når de selger krydder også skjønner jeg.🫣

    6. Ååå så mye fint du har handlet 🤩🤩 Det markedet skulle jeg gjerne vært på !
      Har du planer om å sy noe til Sobi ? Vil da tipse deg om bøkene til Stine Skoli Ommedal, de heter Sy Selv. Den første boka er til barn fra nyfødtalder opp til str 6 år. Den har jeg brukt mye, og jeg har faktisk lært meg å sy klær ved å bruke den boka. Anbefales på det sterkeste ! Lykke til, og god bedring til musikermannen 🥰

      1. Du hadde garantert gått i spinn der!🤩 Det var så sinnsykt mye å velge i.🥰🪡🧵
        Den boka har jeg ikke, så den må jeg sannelig sjekke ut.😅🫣🪡🧵

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg