Sanketid

Jeg er sent ute, men litt sanking til hus og heim blir det.

Copyright: Strikkekjerring

Det meldte regn i dag, så da benyttet jeg muligheten i formiddag til en kjapp bærtur.

Ett par liter blåbær ble med hjem og i hagen var bringebæra blitt moden, så da plukket jeg en liter der også.

Bærplukker er en fantastisk oppfinnelse!

Det går kjapt å plukke, men saktere å renske, så om det alt i alt går kjappere, er jeg ikke sikker på.

Hva tenker du?

Er det best med bærplukker, eller ikke?

Copyright: Strikkekjerring

Det er rikelig med blåbær i år og jeg la også merke til at tyttebæra er begynt å bli moden.

Vi er heldige som kan gå i skogen og plukke bær.

En av turistene som var innom og bodde hos oss i sommer, var fra Lofoten.

Venninna hennes lurte på om hun plukket blåbær?

Blåbær???

Nei, det eneste stedet hun kunne plukke blåbær, var hvis det var så bratt at det var umulig å sette ræva ned der.

Ellers var det toalettpapir og avføring overalt, så det var ikke mulig å plukke blåbær.

Skrekk og gru!!

Enda er det ikke slik her og vi får håpe det ikke blir det heller!

Sommeren har forsvunnet i en faderlig fart for meg, så det er først nå jeg kan ta meg en liten tur ut i skogen.

I mens har Musikermannen kappet opp nesten all veden, så i morgen får vi begynne å klive og få veden i hus.

Akkurat nå ligger den tørt i garasjen og det er bra for regnet kom i ettermiddag.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg bruker et slikt renskebrett når jeg rensker blåbær.

Det er kjekt å sitte ute å renske bær, men jeg måtte flytte meg inn da regnet kom.

Jeg tror du får kjøpt slike for en billig penge hos Jernia og muligens Nille og Europris.

Da får du ristet vekk en del av rusk og rask, slik at det blir lettere å renske.

Copyright: Strikkekjerring

Da jeg skulle gå, kom det en liten frosk hoppende på trappa.

Det måtte vel bety lykke i bærskogen det?

I følge kineserne skal visstnok frosker bringe lykke, så det tok jeg som et godt tegn.

Bær fant jeg jo, så hvem vet??

Copyright: Strikkekjerring

Bæra er rensket og en del av det er blitt til syltetøy og noe er allerede spist opp.

Litt spiser vi med en gang og resten havner i fryseren slik at vi kan ta opp litt etter hvert.

I dag har jeg også vært på jobb og bakt brød og kakebunner.

Denne uka har det vært mange cateringer og på mandag venter vi en busslast med folk som skal innom for å spise snitter og bløtkaker.

Da blir det nok litt flere forberedelser i morgen for å få ting ferdig.

Copyright: Strikkekjerring

I går kveld ble det Blåbærpannekaker og Ertesuppe til kvelds når Minstemann kom hjem fra jobb.

Hva jeg skal lage i kveld er jeg sannelig ikke sikker på, men det bør jeg snart finne ut av.

Minstemann har 1 dag igjen av sommerjobben sin før han får 1 uke fri før skolestart.

Han har jobbet mye denne sommeren og har også kjørt opp til mopedlappen midt oppi alt, så nå kommer han seg litt mer omkring uten at han trenger å bli kjørt av oss hver gang han trenger det.

Han kom inn på første opptaket på andre året på Kjemi og prosess og hybel er også i boks, så i neste uke må vi nok en tur med litt saker og ting han trenger der.

Dagene flyr av gårde og vi har mye vi gjerne skulle fått gjort, men tiden er litt for knapp, så vi får bare prioritere det som trengs mest.

Akkurat nå synes jeg kanskje at jeg burde prioritere å finne fram strikkingen og lage noe mat til lørdagskvelden.

Det må jo også prioriteres av og til, he, he….

 

NYT LØRDAGSKVELDEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

24 kommentarer
    1. Gurimin, for travle dager du har! Bærplukking er både nytte og kos for egen del – håper du også fant litt kos med sanking i frisk luft 😃. Villbringebær, lokale jordbær og hvit rips er sanket inn og lagret. Nå står bjørnebær, blåbær og tyttebær for tur. Siden jeg er bare en, så velger jeg å plukke skogsbær for hånd. Sparer meg en rensejobb – og det får jeg igrunnen mer enn nok av på soppsanking 😉.

      1. Det er nettopp det som er!🤩
        Jeg elsker å være ute, men har altfor lite tid.😅
        Hvit rips har jeg aldri smakt og bjørnebær skulle jeg ønske vi hadde i nærheten.💕
        Bær er utrolig godt til veldig mye.🤩🫐🍓

      1. Takk for det.💕
        Jo, den har vært veldig kjapp.
        Jeg merket nesten ikke at den dro forbi.😅🫣😆

    2. Det der med blåbærplukkeren, lurer på det jeg også. Om det kan ta mindre tid plukke UTEN den, og slippe rensinga 🙂 Flink yngstemann har vært da 🙂

      1. Ja, jeg skulle gjerne likt å vite det altså.🤔
        Minstemann har vært skikkelig flink til å jobbe og det gir gode penger på kontoen når han skal bo på hybel, for det koster.😨

    3. Så koselig å lese oppdatering fra deg for det har vært stilt en stund tror jeg? Jeg har plukker blåbær bare for å smake. Jeg like rikke jobben med å rense. Så mye arbeid og jeg er utmattet fra før:)
      Ellers fikk plukket litt solbær og risp i hagen som ble til dessert. Kjempegod.
      Kos deg med alt prosjektet:)

      1. Det har vært en hektisk sommer med bare jobbing, men nå begynner det å roe seg litt og da skal jeg ta meg tid til å skrive mer.🤩
        Gleder meg til deg.🥰
        Ferske bær er veldig godt å spise akkurat som de er.💕🫐

    4. Mange år siden jeg plukket bør i skogen, men når jeg gjorde det var det for hånd. Gikk selvsagt saktere, men det sparte meg for mye jobb når det kom til rensningen 😉. Er ikke noe syltetøy menneske, og liker heller å spise bærene som de er med sukker på. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Jeg har også pleid å plukke for hånd, men ser at det går kjappere med bærplukker. Vi er heldige som har skogen rett utenfor døra, så da går det kjapt å finne bæra.🤩
        Bær med melk eller vaniljesaus på er også kjempegodt.🥰

    5. Veldig hyggelig at du kan finne tid til å blogge igjen. Et så travelt liv som dere har er ikkje for alle, det må jo gå på helsa løs.
      Håper det kan bli noe roligere framover.
      Ha en fin søndag.

      1. Det skal bli godt med bedre tid til blogging og andre ting nå.🤗
        Nå roer det seg nok litt for en stund.😅
        Det kan bli litt i meste laget når det står på som verst.😅

    6. Veldig godt med blåbær, og vi har mye her også i år, så jeg må se om jeg får plukket litt.
      Bruker bærplukker og slikt rensebrett jeg også 😉
      Du er jammen meg flink som fikk plukket så mye.
      God søndag 🥰

      1. Nyrørt blåbærsyltetøy smaker fortreffelig.🤩🥰
        Men jammen er det mye jobb før den kommer på brødskiva.😅
        Håper du finner du også.🫐

    7. Herlig å kunne plukke bær i skogen og fryse ned. Jeg er flinkest til å “plukke” bær i butikken, men det handler også om prioriteringer. Klart bærplukker er smart. Et sånt bærrenskebrett ser også praktisk ut. Det har jeg ikke sett før. 🙂

      1. Jeg innbiller meg at de smaker best de jeg har plukket rett fra skogen også.😅
        Det er mye jobb å renske, men veldig godt med nyrørt syltetøy.💕🫐

    8. Der var du tilbake igjen. Tenker dere fikk en travel tid med den fine sommeren vi hadde. Flink til å plukke bær er du også. Syltetøy er godt å ha i frysa, og pannekaker med blåbærsyltetøy smaker himmelsk.

      1. Endelig!🤩
        Det har vært en lang og hektisk sommer, ja.😅
        Nå skal det bli godt at det roer seg litt kjenner jeg.🥰

      1. God planlegging er halve arbeidet, vet du.😅 Nei, jeg har nok også store planer om all bæra jeg skal plukke, men det blir nå sjelden så veldig mye.😅

          1. Det bare spørs, det.🤗
            Tålmodigheta mi er nok kortere enn ønsket om å ha fryseren full av bær.🫣😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg