Sanitetskvinnene

I dag er det Fastelavnssøndag og mange har kanskje et fastelavnsris i stua??

Copyright: Strikkekjerring

I mange år er det Sanitetskvinnene som har laget og solgt slike ris til Fastelavnshelgen.

Mamma kjøpte mitt med seg da hun kom på hytta til helgen, siden det ikke er mulig å få kjøpt det her.

Nå sliter Sanitetskvinnene med å klare å lage nok fastelavnsris.

De har rett og slett for få medlemmer og sliter med rekrutteringen og dermed er det for få hender til å lage fastelavnsris.

Det er trist, siden Sanitetskvinnene gjør en viktig jobb som bidrar stort i samfunnet og det trenger også de pengene de kan få.

Sanitetskvinnene har 400 loklallag rundt om i Norge, så du finner nok et lag i nærheten av deg.

Sanitetskvinnene bidrar med veldig mye.

Pengene de samler inn brukes blant annet til forskning på kvinnehelse og de arbeider for kvinners helse og levevilkår.

De gjør også en viktig jobb for barn og unge og at de som er i sårbare livssituasjoner skal få delta på lik linje med andre barn.

Sanitetskvinnene bistår også ved leteaksjoner, ved ulykker og kriser.

De innehar mye lokalkunnskap og gir omsorg til både som blir rammet og hjelpemannskapene.

De tilbyr også omsorg og behandling innen fysisk og psykisk helse for alle aldersgrupper og driver mange tilbud for å møte udekkede behov i samfunnet.

Sanitetskvinnene jobber også opp mot politikerne for å fremme saker der det ikke tilbys tilstrekkelig hjelp til de som ikke blir fulgt opp i samfunnet.

Hvis du kjenner at du har litt tid til overs og har lyst til å bidra, kan du melde deg inn i ditt lokallag via denne siden her:

 

SANITETSKVINNENE

De gjør ofte mye “usynlig” arbeid, men den jobben de gjør er så viktig!

Jeg kunne snakket både lenge og vel om deres betydning opp gjennom årene, men jeg tenker at det er mest interessant hva de jobber med i dag.

Så håper jeg mange kjenner at de kunne tenkt seg å vært med og hjulpet til.

I år har jeg sett at de har laget nydelig hjerter av fastelavnsrisene.

Mamma tenkte å kjøpe av dem, men de var dessverre utsolgt.

Hadde de hatt noen flere hender til å hjelpe seg, hadde de nok kunnet laget og solgt mange flere.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg er akkurat kommet inn døra fra jobb.

I dag har vi hatt middagsbuffet og der ble det servert benfritt saltkjøtt, hjemmelaget kålrabistappe, pøler, poteter, hjemmelaget ertesuppe og brød.

Til dessert hadde vi min egenkomponerte Mangokyss og gele med vaniljesaus.

Så er denne jobbuka over, men i morgen er det full fres i en ny, travel uke med mange gjøremål.

Copyright: Strikkekjerring

I dag har det vært tåke med små gløtt av sol.

En liten magisk stemning ute altså.

I natt var kystvakten ankret opp rett nedenfor huset vårt, så jeg må si jeg følte meg riktig så trygg når jeg skulle sove i natt, ha, ha…

Vet ikke om det var rømt oppdrettstorsk de var på jakt etter eller tyvfiske eller kanskje de rett og slett bare var der for å passe på oss?

Ikke vet jeg.

Nå skal jeg ta resten av kvelden heeeeeelt med ro og kanskje jeg får med meg finalen av Farmen??

 

HA EN FIN SØNDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

14 kommentarer
      1. Nix.
        Bildet er tatt tidligere. Glemte helt å ta bilde av desserten i dag, så det er nok et bilde jeg tok sist jeg lagde den.😅
        Men desserten smaker det samme.🤩👍🏻

        1. Den så skikkelig lekker ut, men jeg ble så satt ut av grønne plener… jeg er så lei vinter som jeg ikke har vært på over 20 år 😂

          1. Jeg kan love deg at da er vi 2.😜
            Men jeg tror jeg klarte å friste flere til å komme å spise med den desserten der i dag.
            Den er ikke for søt, men frisk og god.🤩
            (Og lett å lage👌🏻)

      1. Det gjør de.🤗👍🏻
        De fortjener all hjelp de kan få, så nå håper jeg mange har lyst til å bidra.👌🏻🤗

    1. Du er ei tøff dame. Tenk å diskutere med fylkespolitikerne for åpen mikrofon og kamera. Godt gjort.
      Saniteten er vi vant med her. Foreningen var 100 år i fjor. Eg er sjøl medlem, men ikkje aktiv. Eg støtter med å gi noe eg har strikka når det er basar.
      Ris kan vi kjøpe hvert år. Det er blitt en tradisjon for lenge siden.
      Festmiddag hos dere idag, deseren kunne eg nok spist mange av. Hehe.
      Ha en koselig kveld.

      1. Jeg visste ikke om det på forhånd, men ble bare slengt i det.😅
        Så fint at du er med. Det er flott å bidra med gevinst også.👏🏻👏🏻👏🏻
        Den desserten er veldig god.😍

    2. Flotte ris, vi kjøper alltid på jobben. Hjemme kjøper jeg ikke, ikke så fan av bjørkekvister inne.
      Så det på TV at de sliter ja, men folk sitter heller hjemme og ser serie vet du..Sånn har det blitt.
      Jeg har den strikkeboka dems, har du? Et par år siden jeg kjøpte den…Masse fint innhold, mye å lese.
      Den desserten så nydelig ut… 🙂

      1. Det er blitt sånn etter korona. Alle lag og foreninger sliter med å få opp dugnadsånden.
        Den boka har jeg ikke. Den må jeg sjekke ut.🧶👍🏻
        Desserten er frisk og god.🤩🌼

      1. Desserten er både frisk og god og kanskje en av mine favoritter.🤩
        Takk og lov at vi har Sanitetskvinnene.🤗👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg