Riskrem med rødsaus – My way

Riskrem med rødsaus er obligatorisk til dessert i jula og det er også Musikermannens favorittdessert.

Copyright: Strikkekjerring

Da er han jo selvskreven som prøvesmaker når jeg har laget riskrem og kan jo ikke la noen andre smake før han har kvalitetssikret den, så klart.

Riskrem kan lages med flere forskjellige smaker, så her er det hva man er vant til og liker som avgjør hva man bruker.

Noen bruker mandeldråper, noen romdråper, men jeg holder meg til vaniljesukker siden det er det som faller best i smak hos oss.

Oppskriften på min hjemmelagede Riskrem med rødsaus får du her.

Copyright: Strikkekjerring

Først koker jeg grøt som anvist på pakken.

Jeg bruker alltid Geisha grøtris og Helmelk og lar grøten koke til den er skikkelig tykk og god.

Da synes jeg den blir best, men har du noen som er laktoseintolerant, kan du bytte ut med laktosefri melk.

La grøten avkjøle under lokk.

Helst til neste dag, slik at den er skikkelig kald.

I mens kan du lage rødsausen, siden den også må avkjøles.

Copyright: Strikkekjerring

Bildet er er jo latterlig dumt egentlig, hi, hi..

En tom flaske Husholdningssaft og en full flaske Solbærsirup.

Grunnen er at jeg brukte opp all husholdningssafta og jeg hadde kjøpt inn en solbærsirup ekstra i tilfelle det ble for lite.

Ja, ja…

Dere skjønner sikkert tegninga likevel.

Solbærsirup i sausen gjør den ekstra god, men det blir i meste laget å lage saus bare på den.

Noen lager bærsaus ved siden av og det kan du også gjøre hvis du vil, men her i huset er det den gode gamle rødsausen som er favoritten.

 

RØDSAUS: 4 PORSJONER

3 DL HUSHOLDNINGSSAFT

1 DL SOLBÆRSIRUP

3 DL VANN

1 SS POTETMEL

 

Ha husholdningssaft, solbærsirup og vann i en kjele og kok opp.

Ha potetmelet i en kopp og ha i litt vann og rør ut potetmelet med en gaffel.

Når saftblandingen begynner å koke, tøm potetmelblandingen i saftblandingen i en tynn stråle mens du rører med en visp.

La småkoke noen minutter til sausen tykner.

Ta kjelen av platen og sett sausen kjølig.

 

RISKREM: 4 PORSJONER

1 pk fløte, 3 dl

4 ss sukker

1 ts vaniljesukker

5 dl kald risgrøt

 

Pisk fløten stiv sammen med sukkeret og vaniljesukkeret.

Ha i den kalde grøten og pisk litt til slik at alt blander seg sammen.

 

Ha riskremen i en skål og server den avkjølte rødsausen til

og gjerne en krumkake på siden hvis du har.

 

Da skulle du ha klar oppskrifta til julens desserter.

Karamellpudding har jeg delt før, så den finner du også her i bloggen.

Jeg har fått unna dagens gjøremål på jobb og nå er jeg kommet meg såpass på føttene at jeg har fått ryddet kjøkkenet og satt en brøddeig.

I dag viser temperaturen bare 38 grader, så da går det fremover.

Men jeg er slapp og svimmel, så jeg må rusle og jobbe litt i mitt tempo og ta pauser her og der.

Nå skal jeg sannelig koke gløgg til kvelds og med nystekt brød til blir det nesten et herremåltid det.

Så skal jeg kose meg med å dra på bloggbesøk og se hvordan det står til hos både den ene og den andre.

 

TUSEN TAKK FOR AT DU TOK TUREN INNOM MEG I FØRJULSSTRIA!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Tusen takk, dette er deilig dessert altså…
      Og aller best med hjemmelagd saus slik som her! Mektig og godt…
      Dette tar tid, sykdom henger i og det rusles av gårde..Jeg har tørrhoste jeg ikke blir kvitt! Kjedelig..
      Ha en strålende kveld…

      1. Huff!😨
        Høres ikke bra ut.
        Her hostes det så vi blir helt utslitt. Det ser ut til at man ikke blir kvitt dette fort, nei.🤒

    2. min kjære lager alltid riskrem på juleaften. han lager ikke rødsausen selv.
      kjempegodt, men vi er jo alle så mette etter å ha spist ribbe. Min kjære insisterer på at vi må spise dessert selv om vi er stappmett.
      og selvfølgelig spiser vi.

      1. Nettopp!😂
        Sånn er det.
        Man er egentlig kjempemett, men MÅbare spise dessert også.🤗🤩😅

    3. Og er det noen som ikke tåler melk i det hele tatt (eller veganere), kan grøten kokes på rismelk. Og kremen av gryr matfløyel.

    4. Så driftig du er, ikke bare er det strikking og håndarbeid men også både middager, desserter og bakverk 🙂 Du inspirerer! Flotte ting du deler med oss 🙂 Lag deg en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg