Plantefarging – Uten beisemiddel

Dagene har vært hektiske og det kan virke som Norge er i ferd med å våkne etter mange måneder med isolasjon og mangel på sosial kontakt.

Vi har brukt dagene til å pusse opp gangene og kundetoalettene hos oss og ikke minst har vi gjort ferdig alle utleierommene. Bilder kommer i et eget innlegg.

Våren kom sent i år, men den siste tiden har vi hatt sol og fine temperaturer og da har naturen eksplodert i flott fargeprakt og blomster og trær har sprunget ut i full fart. I år håper jeg å få prøvd ut enda flere planter for å plantefarge garn.

Her har jeg farget med rabarbrablader. Fargen kommer ikke så godt fram, men det er en grønnfarge med anelse av oliven. Bladene har jeg gjæret, så det er en litt saktere prosess enn med vanlig fargebad.

Rabarbra er en plante jeg bruker veldig mye. Jeg har allerede laget en rabarbrasmuldrepai og jeg lager mye saft, kaker, dessert og syltetøy av den. Men vanligvis blir selve bladet kastet. Det blir det ikke i år. Jeg skal farge flere ganger og prøve ut litt forskjellige prosesser for å se forskjellen på fargene.

Rabarbra inneholder naturlig beisemiddel, så her trenger du ikke å beise garnet på forhånd.

Det blir spennende å se om det blir forskjellig farge av forskjellige fremgangsmåter.

Været har vært fint de siste dagene og vi har hatt masse folk i kafeen hos oss og vi har også hatt utleie på rommene mange netter denne uka, så det har vært travle dager. Når jeg kommer hjem, er jeg sliten, men når jeg har fått spist litt, liker jeg å komme meg ut i skog og mark. Å bare gå og høre på lydene i naturen og nyte synet av trær, blomster og andre planter og høre fuglekvitter og kjenne duftene fra skogen lader mine batterier.

I går kveld var jeg ute og plukket granskudd, som jeg kokte granskuddsirup av. Bilde kommer i morgen. Jeg plukket også en pose bjørkeblader, som jeg skal farge garn av.

I dag regner det, så det blir ingen sanketur i dag. Da får det bli føttene opp og TV i stedet. Kanskje jeg skal se i kurven min om jeg finner fram genseren til minsten. Den har ikke blitt rørt på lang tid.

 

ØNSKER DEG EN KNALLFIN SØNDAGSKVELD!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg