Plantefarging med hestehov

For et par dager siden var jeg ute og plukket en pose med hestehov.

Av blomstene kokte jeg fargesuppe, som jeg avkjølte til neste dag.

I går ettermiddag silte jeg fra planterestene og fylte på litt mer vann.

Jeg la oppi 200 gram Fjord ullgarn fra Hillesvåg og varmet opp fargesuppa til 90 grader.

Da tok jeg ut garnet og rørte inn Alun og la garnet opp i fargesuppa igjen og holdt temperaturen i 1 time.

Jeg ble ikke helt fornøyd med fargen, så jeg lot garnet ligge i fargesuppa over natten til vannet var avkjølt.

Jeg var veldig spent når jeg tok opp garnet for å se hvilken farge det ble OG det ble DEN nydelige gulgrønne fargen!

Den er vanskelig å fange på bildet, men jeg ble kjempefornøyd med fargen.

Akkurat nå er det ikke så lett å finne flere hestehov, for det SNØR og det SNØR og i skrivende stund SNØR det enda mer. Lurer egentlig på om det i det hele tatt er vits i å skifte til sommerdekk i år, he, he….

Det skal bli deilig når den forsvinner og det blir vær til å sanke flere fargeemner til plantefarging. Jeg har mye forskjellig jeg har lyst til å prøve ut.

Minstemann trengte definitivt nye sko, så i dag henta vi ham litt før skolen var ferdig og reiste til Ørnes, så han fikk bestemme selv hva han ville ha og ikke minst prøve.

Det ble også en apotektur på mannen, som måtte ha mer astmamedisin.

På Europris fant jeg servietter og det måtte kjøpes mer desinfeksjonsspray og rengjøringsmidler til bedriften.

Helt til slutt gikk turen til gartneriet for å kjøpe blomster for å plante i blomsterkassene. Det ble ikke investert i blomster for å ha hjemme, så det får bli en annen gang, kanskje.

På hjemturen stoppet vi for å laste inn en kombinert vaskemaskin og tørketrommel som hadde kommet. Den skal brukes for å vaske sengeklærne og håndklærne til overnattingsrommene. I morgen blir det montert brannvarslingsanlegg, så nå er det ikke mye som gjenstår før rommene er klare til å tas i bruk.

 

Jeg får bare henge i å hekle på den siste matta som skal være på det blå rommet.

 

HA EN FIN TIRSDAGSKVELD!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg