Plantefarging DEL 1

Når det begynner å våres, får jeg alltid lyst til å plantefarge.

Det er en sakteprosess som jeg elsker, når livet ellers er travelt.

Copyright: Strikkekjerring

Å gå ut i skogen og sanke planter, blomster og lav er en fin prosess.

Nå er det litt tidlig enda til å sanke så mye, men i høst sanket jeg et par poser med lav.

De har jeg tørket og nå er de klare til å brukes.

Jeg har ikke prøvd å plantefarge med lav før, så det blir spennende å se hvordan det blir.

Copyright: Strikkekjerring

Hvis plantene du skal bruke er tørket, er det lurt å bløtlegge dem noen timer før du skal bruke dem,

slik jeg har gjort i kasserollen over her.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg pleier å farge med rent ullgarn.

Ofte har jeg brukt ullgarn fra Hillesvåg, som har 100 grams hesper.

Før jeg skal farge tar jeg opp hespene og knyter tråder noen steder rundt hespene.

Dette er for at garnet ikke skal vase seg sammen under fargeprosessen.

Ikke knyt for stramt for da kan du risikere at garnet ikke blir farget under knuten.

Copyright: Strikkekjerring

Når du skal farge, trenger du en stor kjele som du ikke skal bruke til matlaging.

Siden man også bruker en del kjemikalier under prosessen, kan man ikke bruke kjeler som man ellers bruker til å lage mat. Finn deg derfor en stor kjele som du ikke trenger lenger, eller se om du kan skaffe deg en på en bruktbutikk. Hvis du finner en jernkjele, så kjapp deg med å kjøpe den, siden den også beiser garnet.

 

Når man farger garn, trenger man å beise garnet først slik at fargen blir sittende.

Jeg bruker for det meste å forbeise med Alun.

Da tapper du vann i kjelen og har i alun og starter å varme opp vannet.

Du trenger ca 20 gram Alun pr 100 gram garn.

Ha så garnet oppi. Sjekk at alt garnet er under vann.

Nå er det lurt å ha et termometer fordi temperaturen på vannet skal nå heves til 80-90 grader

og garnet skal ligge i vannet ca 1 time ved denne temperaturen.

 

Du kan også forbeise med jernvitrol, som vil gi garnet en svak brunfarge.

Jerngryte vil også gi noe av samme effekten, så du kan derfor plantefarge i jerngryter.

Hvis du får tak i planten Kråkefot, kan den brukes som en naturlig beis.

Noen få planter trenger ikke beis, blant annet rabarbrablader.

Jeg forbeiser gjerne en god del garn, slik at jeg har til senere bruk.

Du kan også ha beisen rett i fargesuppa hvis du vil.

Da går det litt kjappere.

 

Garnet mitt ligger nå til forbeising og lavet ligger nå i bløtt, så om noen timer skal jeg begynne selve fargeprosessen. Når garnet er ferdig beiset, tar jeg det opp og lar det avkjøles.

Copyright: Strikkekjerring

Her har jeg også litt tørket reinlav, som jeg har tenkt å prøve en annen dag.

Jammen er jeg glad jeg sanket litt materiale i høst, så jeg hadde klart når jeg fikk lyst til å plantefarge.

Jeg anbefaler å kjøpe deg en bok om plantefarging før du setter i gang.

Der står alle prosesser godt forklart.

Jeg skal kose meg utover kvelden med plantefarging.

DEL 2 kommer i morgen, så følg med da! 🙂

 

HA EN STRÅLENDE MANDAG!!

 

Følg meg gjerne her: Strikkekjerring

 

 

2 kommentarer
    1. Gammelsaltet sei kaller vi rødseien.
      Vi har ei hel tønne stående på hytta. Til sommeren er den klar for spising.
      De siste årene har min kjære tatt bort bein fra fisken før den saltes. Mye lettere å spise den uten å plages med bein på tallerkenen.
      Kjempegod mat. Særlig med en god hvitsaus til.

      1. Ja, vi kaller den både rødsei og gammelsalta sei.
        De beina er lurt å fjerne, ja. Det er ikke så lett å få ut alle.
        Veldig god tradisjonsmat. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg