Påskegrytekluter – Gratis norsk oppskrift

God morgen denne fredagen i mars!

Copyright: Garnstudio

Her er det stille før stormen, men om bare noen få timer meldes det om vindkast opp i styrke 34, så da er det bare å holde seg mest mulig innomhus.

Bussen fra Bodø er allerede innstilt på grunn av værvarselet og det kommer nok til å bli skikkelig snøfokk.

Da kan vi heller omgi oss med farger og kanskje lage noe nytt til kjøkkenet til påske??

Disse gryteklutene er et overkommelig arbeid og supert hvis du har litt rester av bomullsgarn.

Her trenger du ikke så mye av hver farge og du kan jo bruke det du har av farger.

De hekles fra midten og ut med striper og bobler.

Mønsteret er gratis og på norsk, så det er bare å laste ned.

Jeg liker også at grytekluter er tykke og gode slik at man ikke brenner fingrene.

De skal jo kunne brukes og ikke bare henge til pynt, sant??

 

MØNSTER: SPRING CIRCLE POTHOLDERS

GARN: PARIS

KROK: 3.5 MM

 

Copyright: Strikkekjerring

I går kveld skulle jeg smøre meg en brødskive med leverpostei og rødbeter.

Vi hadde kjøpt ett nytt glass med rødbeter siden det forrige var tomt.

Men lokket er jo komplett umulig å få av!!

Jeg prøvde, Musikermannen prøvde og til slutt måtte vi tilkalle Minstemann, som heller ikke fikk lokket av på første forsøk.

Men han visste råd og hentet noe flytende kalk som han bruker for å få bedre grep når han holder på med styrkeløft.

Da fikk han lokket av til slutt!

Men da tenker jeg på de som er eldre og ikke har slikt tilgjengelig i huset.

Hvordan i all verden skal de få lokket av??

Det må da være mulig å klare å produsere lokket på en bedre måte slik at det er mulig for å alle å få det av uten å måtte bruke verktøy.

På noen syltetøyglass har jeg lagt merke til at de har laget en egen mekanisme på lokket slik at det er enkelt å få opp.

Copyright: Til bords

Jeg har sett at det hos Enklere Liv finnes en lokkåpner for å åpne slike lokk.

De fins også hos de fleste som selger kjøkkenutstyr.

Det ser ut til at de er billigere der enn hos Enklere Liv faktisk.

Hos dem koster den 99 kroner, mens hos Kitchn koster den 59 kroner.

Penger spart er penger tjent.

Men i utgangspunktet mener jeg at produsentene må jobbe med å lage lokk som går an å åpne uten at man trenger å kjøpe ekstra utstyr for å få det opp.

For mennesker med artrose og revmatiske lidelser er det jo håpløst å få glasset opp, men for de aller fleste er det jo også helt umulig å få opp disse glassene.

Jeg er sikker på at folk flest kommer til å velge å kjøpe hos den produsenten som klarer å produsere glass med lokk som kan åpnes uten ekstra verktøy.

Det er merkelig at de ikke skjønner at det er minst like viktig som innholdet.

Det hjelper jo ikke å kjøpe et glass rødbeter eller syltetøy man har lyst på hvis man ikke kan spise innholdet!

Dagens utbrudd fra meg.

Nå skal jeg  i gang med å kjevle et svært marsipanlokk som skal passe til marsipankaken jeg har bakt som er like stor som en stor brødskuff.

Det er heller ikke det enkleste å få til, men likevel lettere enn å få opp rødbeteglass, hi, hi…

Så håper jeg at jeg klarer å få den pyntet og levert før stormen kommer.

I morgen skal vi ut og reise og holde familiekonsert, så i dag skal det øves og pakkes klart.

 

NYT FREDAGEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

12 kommentarer
    1. God morgen. Har sånn som får opp lokket. Kjøpte for mange år siden på Enklere liv. Har også en sak som får opp lokket på hermetikkbokser. Rødbeter laget jeg til jul. Sønnen fikk et glass og mannen. Selv liker jeg ikke rødbeter.

      Fine grytekluter og bomullsgarn har jeg mye av. Ikke noe nytt det,he,he.

      Uvær på dine kanter. Skrekk og gru, da får vel vi det også. Håper det hopper over Tromsø. I dag skinner sola og bytur i sikte. Nyt dagen.

      1. Det er nok lurt for oss alle sammen å ha en slik i kjøkkenskuffen. Jeg får kjøpe når jeg er på bytur neste gang. Det er jo ikke alltid sønnen er hjemme.😅
        Været har ikke vært riktig så ille som det har meldt, så vi får håpe det roer seg heeeelt ned før det når til Tromsø.😅🤩👌🏻

    2. Vi har en lokk-åpner. Annen versjon enn den på bildet. Passer til forskjellige størrelser på lokk og korker. Noe av det smarteste Gamle Gubben Grå hadde med i flyttelasset da han kom flyttende opp til meg for over 30 år siden.
      Men enig. Det burde være mulig å åpne et syltetøyglass uten hjelpemidler.

      1. En slik burde være i kjøkkenskuffen hos alle. Det er jo helt håpløst å få opp lokkene på mange av glassene man kjøper.🤗

    3. Fine grytekluter. Tittet på dem i går faktisk..Spreke farger.
      Lokk sliter jeg med, har hatt en sånn dings som du viser frem i sikkert 20 år. Den brukes altså…
      Hvis ikke får jeg ikke glasset opp…
      Ha en flott dag! 🙂

      1. Godt med litt fine vårfarger på kjøkkenet.🤩🧶
        Vi trenger visst å gå til innkjøp av en slik dings. Det er jo ikke alltid at sønnen er hjemme og kan komme til unnsetning.😅

    4. De lokka kan få alle og enhver til å klikke.
      Eg har lært meg et triks. Først: Tar vare på glass med den gode sorten lokk, de står klar. Så lager eg hull i det umulige lokket med en spiker og hammer. Da blir det lett som en plett. Tømmer så innholdet over i glasset med det gode lokket. Hahaha. Håper du forsto, er ikkje så god pedagog som du.
      Vi hadde sterk vind og snøfokk i går kveld, idag er det vindstille og ferdigmåka nedbør. Er fantastisk å høre på regnet.
      Vindstyrke 34…da hadde eg flykta. Noe så nifst!!!

      Ha ei fin helg, om noe travel. Håper dere får vær til å reise i. Lykke til.

      1. Ååå, det hørtes lurt ut!🤩👌🏻
        Jeg tenker jeg skal gå til innkjøp av en slik lokkåpner, sånn for sikkerhets skyld.😅
        Godt at uværet er over hos dere.🤗
        Her har det ikke vært riktig så ille som det hadde meldt, så vi satser på at båtene går.😅🤗

    5. Vi har ikke noen vindkast her i Oslo, men snøfnugg på størrelse som små lommetørklær laver ned ❄️ Når sånne lokk sitter fast, slår jeg dem hardt (ikke så noe knuser da) mot benken. Da pleier vakumet å slippe, ellers så har jeg en dings som jeg setter over lokket som også er kjekk å bruke. Klems 🤗

      1. Huff! At ikke den snøen gir seg.😨
        Denne vinteren har vært fryktelig lang både i nord og i sør.🥶❄️
        Godt tips å dunke glasset.👌🏻

    6. Jeg liker å hekle grytekluter og takk for oppskriften.
      Det er innevær hos meg også:)
      Ellers jeg er enig med deg. Jeg opplever samme problem hver gang jeg åpner et nytt glass. Har arvet hjelpemiddel fra min svigermor og bruker når det trengs:)
      Lykke til med kake og konsert:)

      1. Jeg likte disse og godt med litt vårfarger på kjøkkenet.🧶🤗
        Bra at du har et hjelpemiddel for å få opp glassene. Jeg må visst gå til innkjøp av det jeg også.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg