På topp i nettshopping?? – Dag 2

Lille speil på veggen der. Hvem handler mest i landet her?

Copyright: Strikkekjerring

I mitt lille prosjekt om å bli mer bevisst på hva jeg handler av klær, har jeg lest meg litt opp på nettshopping.

Jeg har alltid vært glad i tall og statistikker leser jeg alltid med stor interesse.

Både det jeg kan ha nytte av og totalt unyttige saker som slett ikke angår meg i det hele tatt.

Rett og slett fordi svingninger og utviklinger i samfunnet interesserer meg og når det i tillegg inneholder tall, ja da har avisene og nettsidene meg på kroken med en gang.

Nå har jeg altså sjekket ut trender i nettshopping.

Først og fremst må jeg jo sjekke hvordan ståa er i vårt eget område, så jeg sjekker ut Nordland og kommunen jeg selv bor i, Meløy, og nabokommunen jeg kommer fra, Rødøy.

Man må jo sjekke ut hva naboene gjør, ikke sant?

Første kvartal i år er vinneren på lista i Nordland, Steigen kommune.

De handler på nett over 45 % mer enn landsgjennomsnittet.

Men så dere. Nå kommer resten av gullrekka!

RØDØY (nabokommunen) ligger på 2. plass på lista! 36 % over gjennomsnittet.

MELØY (her jeg bor) ligger på en pen bronsjeplass. 32 % over landsgjennomsnittet.

Tenker det skal ligge mange bomkjøp i skapene rundt omkring meg!

Buksa som ikke passa og som ble glemt å sende i retur og selv en runde på Kjøp & Salg gruppene i nærområdet gav 0 respons?

Det er i og for seg ikke så overraskende at disse kommunene har sort belte i nettshopping.

Alle kommunene har langt til nærmeste tettsted og by, så det er ikke så rart at de handler på nett.

Men jeg leser videre.

Da leser jeg noe som forundrer meg mye mer.

Det stedet det handles aller mest på nett i hele landet, er OSLO!!

Har de ikke fysiske butikker i Oslo??

Gjennom pandemien har Oslo vært det fylket som har netthandlet mest og de er det fortsatt.

11 % mer enn den gjennomsnittlige nordmann, eller nordkvinne om man vil.

Det forundrer meg. Når man har så mange butikker rundt seg, så handler man likevel mest av alle i Norge på nett.

Er det kanskje fordi det er enklere og mer behagelig å handle på nett enn å stresse rundt i butikker og lete etter det man skal ha, eller er det kanskje billigere å kjøpe på nett enn i butikk?

Nå gir jo nettshopping også muligheter for å handle på kreditt og du har oversikt over hvor mye du handler og man kan kjøpe flere ting fra forskjellige butikker på en gang.

Ikke vet jeg hva som er årsaken bak disse tallene, men interessant er det.

I første kvartal  i år ble det handlet mest per innbygger i fylkene Oslo og Troms og Finnmark. Tett fulgt av Nordland på 3. plass.

Trenden akkurat nå er at veksten på netthandling er størst i Møre og Romsdal, Troms og Finnmark, Nordland og Trøndelag.

Dette var spennende lesning for en liten tallnerd, dere!

Det gir meg litt bakgrunnsmateriale for mitt eget prosjekt.

Foreløpig har jeg ikke nettshoppa noe eller handlet i fysisk butikk, så 0 innkjøp.

På pinnene mine er Villmarksgenseren som du ser fargene til øverst her.

Dermed er jeg i gang med første prosjekt hjemmelagd, så her er det bare å strikke fort, så hjemmelagd leder over innkjøp av klær, hi, hi….

Fargene ble jeg forresten veldig fornøyd med. De ble som jeg hadde håpet på.

Siste fredag i april og ute snør det fortsatt.

Jeg gidder ikke å lete fram skiene igjen, så jeg tror jeg heller jobber på litt på kontorarbeidet og de flatpakka pakkene som ligger i nærheten.

 

EN FINFIN FREDAG ØNSKES DEG!!

 

Følg meg gjerne her: Strikkekjerring

 

 

7 kommentarer
    1. Jeg har handler litt på nett også og på butikken når det er salg.
      Men nå prøver jeg å begrense shopping. Man har nok med ting og tang:)
      Flink du med strikking og masse andre ting.

      1. Ja, det er enkelt å handle på nett fra sofaen hjemme.😊Jeg ser også at f.eks mamma som bor nært byen, kan passe på å handle når ting er på tilbud. Vi er sjelden i byen, siden det tar en dag å kjøre att og fram, så det vi skal handle må vi ofte kjøpe til full pris. Vi skal ha flaks hvis tingene vi skal ha er på salg.😊Interessant er det å lese litt om, hvertfall.😊Ha en finfin fredag!🌹

    2. Veldig artig prosjekt du har på gang med shoppestopp av klær osv. Her i heimen handles det jo litt også, ikke så mye klær akkurat….meeeen derimot garn og mønster du..der går jeg jo stadig vekk på en liten smell. En del av disse smellene kommer jo gjerne etter et besøk her på bloggen din (må jo skylde på noe/noen..:)))) I det siste har du jo lagt ut bilder av flotte topper osv. å da er jo veien kort til å kjøpe mønster. Men det er jo bare sååå gøy. Så nå har jeg altså x antall mønster å en solid garnhaug her som jeg skal kose meg med fremover. Sånn går no dagan!
      Ha en flott fredag.

      1. Hahaha😂
        Du må gjerne skylde på meg der.😊🧶👍🏻
        Jeg har absolutt ingen planer om å stoppe å kjøpe garn og mønstre.😊Det hadde nok gått den veien høna sparker temmelig fort.😅Kos deg med garn og pinner i helga.🧶🤗

        1. Nei,herlighet,vi kan ikke slutte å kjøpe garn og mønster…det går bare ikke!!! Hahaha!!
          Kos deg med garn og pinner du også. Genseren du holder på med blir flott. Fine farger. <3

    3. Interessant å lese litt om nettshopping ja. Mannen min et god på det 😁
      Jeg handler også på nett, og det blir sikkert mer det nå som vi bor langt unna butikker. Men jeg liker best å handle på butikk, særlig de små, for hvis vi vil beholde dem, må vi handle der også ☺️

      1. Ja, det er viktig at vi bruker de fysiske butikkene også. Her er det nok mest fordi vi bor så langt unne byene at det netthandler så mye.😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg