Omslagsjakke til våren? Gratis norsk oppskrift

Etter gårdagens snøfall, må jeg si at jeg begynner å lengte mot våren.

Copyright: Garnstudio

Da hjelper det litt å titte litt på vårnyhetene som kom ut på nett i dag.

Litt tynnere gensere og en fin omslagsjakke hjelper litt på humøret etter at man har sett morgendagens værmelding, som kan melde om enda mer snø.

Denne jakken her frister så absolutt.

Den er heller ikke så tynn at den ikke kan brukes på en nordnorsk vårdag, siden den tross alt er strikket i Air og Kid Silk på pinne 5.5 og 7 mm.

Rimelig kjapt går det jo unna på slike pinnetykkelser også.

Jeg tror faktisk denne hopper inn på ønskelista mi altså!

Men jeg må definitivt strikke mer på de andre prosjektene mine først og dessuten klager Musikermannen på at han har altfor lite sokker,

så jeg må vel snart gjøre alvor av å begynne på Skrekk-og-gru garnkassen, selv om det slett ikke frister.

Men hvis jeg stirrer på bilder av andre lekre design samtidig som jeg strikker i Raggegarn, så kan jeg kanskje innbille meg at jeg strikker det jeg ser på skjermen???

Hvis jeg da i tillegg klarer å fortrenge hvordan garnet kjennes ut, så er jeg sant og si mesterlig god.

Det kan vel i beste fall kalles ønsketenkning.

Men, hvis du kanskje har ledige pinner og garn som passer, så er det bare å klikke i vei og laste ned oppskrifta gratis under her.

Copyright: Garnstudio

 

MØNSTER: BALLERINA`S DREAM

GARN: DROPS AIR OG KID SILK SAMMEN

PINNER: 5.5 MM OG 7 MM

STØRRELSER: S-3XL

 

Copyright: Strikkekjerring

Noe annet som er hyggelig å se på, er sola.

Da levner man til og kommer på at dagene faktisk er blitt mye lengre siden vintersolverv.

Nå er faktisk dagen blitt 7 timer og 29 minutter lengre enn den var til jul.

Det burde vi jo minst feiret med solboller i dag, men hos meg er det visst brødbakst som gjelder i stedet.

Jeg får heller bake solboller en annen dag.

Men i dag er jo også samenes nasjonaldag og den feires jo til fulle over hele landet.

I dag er det svært mange som har spist samiske mat og kanskje den bestod av reinkjøtt?

På den videregående skolen til Minstemann fikk de servert samisk mat i dag, så der har de markert dagen.

Det er fint at dagen feires og på en slik dag er jeg ekstra opptatt av den samiske kulturen for håndarbeid.

Jeg har alltid synes at samiske kofter med fargerike bånd, kråkesølvbroderier og alt det andre vakre som lages er helt nydelig å se på.

Jeg ser med skrekk på at slike tradisjoner skulle forsvinne, men det virker som at håndtverkene læres videre fra generasjon til generasjon, heldigvis.

Denne kunnskapen er en svært viktig historisk skatt å ta vare på.

Her er det ikke bare å kjøpe seg en bok og sette i gang for her er det både kunnskap om materialer, et eget håndlag og muntlig overføring som gjelder for å kunne lære seg alle teknikkene.

Selv snerter jeg visst ikke sameblod i årene, så jeg har dessverre ikke en eneste unnskyldning for å bære noe som helst av alt det vakre som de kan bekle seg med.

Men misunnelig, ja, det er jeg!

LIHKKU SÁMI ÁLBMOTBEIVVIIN!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg