Nysydd vårlue

Joda, vi trenger så absolutt luer enda.

Copyright: Strikkekjerring

Det er på langt nær tiden for å gå barhodet selv om vi snart nærmer oss mai.

Men vi kan jo bytte ut den tykkeste lua med en litt tynnere kanskje??

I ettermiddag har jeg sydd meg en lue i jersey med fargesprakende hjerter.

Bare sånn at jeg synes hvis/når snøen legger seg på bakken igjen.

Luen er i dobbelt stoff, så da fryser man ikke så lett på ørene når nordavinden blåser.

Å sy i stretchstoffer kan være morsomt, så lenge man enten har en overlockmaskin eller en overlocksøm på den vanlige symaskinen sin.

Hvis ikke man har en form for elastisk søm, kan det være et herk å sy i stretchstoffer.

Copyright: Strikkekjerring

Når det er jerseystoff, sitter lua godt på hodet.

Ungene liker gjerne slike luer nå på våren, når det er for varmt med ullue, men for kjølig for å gå barhodet.

Vi vil jo helst slippe unger med ørebetennelser og annet elendighet.

Mellomstemann hadde konstant ørebetennelse da han var liten og jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi lå på sofaen og han gråt med øreverk helt til trommehinnen sprakk og han fikk sove.

Det ble mange penicillinkurer på ham.

Nå var det ikke fordi han var ute uten lue, men fordi han hadde polypper som stengte åpningen mellom nesen og ørene, så da han ble operert ble også ørebetennelsene borte.

Men å ha lue på i den skarpe vårlufta kan være smart for både store og små.

Får ungene en lue med litt fine farger og kanskje noen figurer de liker godt, så er det lettere å få dem til å bruke lue.

Copyright: Strikkekjerring

I dag har heldigvis de fleste på seg luer, både unger og voksne, men da jeg var lita, var det helt “UT” å bruke lue.

De fleste putta den i sekken så snart de var ute av syne for opphavet og ble ikke funnet fram igjen før man nærmet seg ytterdøra hjemme.

Når ørebetennelsen eller feberen kom lurende, var det ikke en kjeft som nevnte at de hadde hatt lua i sekken i løpet av dagen.

Vi får håpe den moten ikke kommer tilbake igjen.

Siden jeg har hatt symaskinen fremme for å testsy en Totebag med for, fikk jeg lyst til å sy litt mer.

Jeg har jo også, kremt, litt stoff liggende.

Så nå kan jeg kanskje redusere litt på det lageret også, når jeg først er i gang med litt garnslanking.

Men i kveld skal jeg begynne å strikke på en bestilling på sokker.

Ikke slike raggsokker, men sokker i tynt garn, tynne pinner og masse mønster.

Jeg får studere oppskrifta litt først og se, men jeg tror nok dette er et litt tidkrevende prosjekt.

 

HA EN FIN VÅRKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

12 kommentarer
    1. Ja, lue var jo teit på et tidspunkt 😀 hehehe

      Nydelig vårlue! Og nå er det jo inn rett og slett, med luer 😀
      God mandag videre til deg 🙂

      1. Heldigvis for det.🤗😅
        Den moten som var da vi var unge, var ikke akkurat sunn.🫣
        Ha en fin kveld.🌸🌱

    2. Flott lue. Har flere sånne, noen er kjøpt og så vant jeg to. Fine å bruke nå på våren. Er godt i gang med strikkinga, og det går greit med litt tykkere pinner. Ha fin kveld.

      1. Ja, de er kjekke på våren og høsten synes jeg.🤗👌🏻
        Det går nok unna hos deg med strikkinga vil jeg tro.🤩🧶

    3. Fantastisk fin lue med herlige farger.
      Ørebetennelse er grusomt. Et barnebarn var så plaga at mandlene måtte vekk. Så blei det dren i øret så alt som låg og skvulpet fikk komme ut. Flere andre i fam. og måtte få hyppige pencelinkurer, ikkje bra vet vi idag.
      Lykke til med nytt strikk.
      Fin kveld til deg.

      1. Ja, det er fryktelig når ungene blir plaget med ørebetennelse. Det er skikkelig vondt.😨
        Penicillin skal jo helst ikke brukes mer enn høyst nødvendig, men det er gjerne lang ventetid på å få lagt inn dren eller å få operert mandlene dessverre.

    4. Likte fargene, men aldri likt luer. Jeg hadde kronisk ørebetennelse i 22 år, masse kurer, mange operasjoner. Den lua hadde null betydning for meg, men men.. som 22-åring fikk jeg en vellykket operasjon, bank i bordet 😊🐰

      1. Fy flate!😨
        Ørebetennelse er skikkelig vondt og kan gjøre skade på hørselen også.😱
        Jeg hadde mine runder da jeg var lita, men det gikk heldigvis over da jeg ble eldre.
        Godt at du fikk en vellykket operasjon til slutt.🤗👌🏻

        1. Jeg slapp smertene. Men har vært hørselshemmet hele livet. Har så masse apparater og dingser at jeg har koblet det ut, alt skal være så bra, men det er ikke det. Bruker ikke noe i dag, jeg sier se på meg når du snakker, da går det greit. Stort sett 🤪

          1. Det kunne jeg tenke meg.😨
            Vil tro det går greit i heimen, men på steder med mange mennesker og mye andre lyder kan det ikke være bare enkelt.😳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg