Nye sokker på pinnene – Norsk oppskrift

Jeg har fått en bestilling på ett par sokker.

Copyright: Strikkekjerring

Disse sokkene er ikke av de aller enkleste å strikke, men jeg tror de kommer til å bli veldig fine.

Ikke at de er så superavanserte, men det er først en blondekant øverst og så er det mønster ned over hele sokken.

De må strikkes på pinne 2.5 mm med garn som du får strikkefasthet 28/10 på, så garnet kan ikke være så tykt.

Det er oppgitt Rauma 2tr Gammelserie, eventuelt Ask eller Sterk.

Jeg strikker disse i Mini Sterk for at jeg skal klare å få strikkefastheten til å stemme.

Copyright: Strikkekjerring

Her ser du litt bedre hvordan de kommer til å se ut når de er ferdige.

Disse sokkene var egentlig et Påskemysterie i 2018, men de kan jo like godt strikkes nå.

Vakre er de jo.

Designeren er norsk og heter Nina Granlund Sæther og hun er en dyktig designer som ofte lar seg inspirere av gamle mønstre.

Gjerne fra gammelt servise og det ser man igjen i votter, sokker og andre ting hun lager.

Hvis du har lyst til å strikke disse, finner du link til mønsteret under bildet her.

Kanskje du kjenner igjen mønsteret fra et gammelt servise du har?

Da kan du strikke sokker som står i stil til serviset ditt, he, he…

Copyright: Nina Granlund Sæther

 

MØNSTER: PÅSKEMYSTERIE 2018

GARN: RAUMA 2TR GAMMELSERIE, ASK FRA HILLESVÅG, STERK FRA DSA

PINNER: 2.5 MM

STØRRELSE: DAME 36-40

 

En ny arbeidsdag er godt i gang hos oss.

Sola skinner fint, men her kan man ikke la seg lure til å gå ut uten jakke og lue.

Det var nemlig 4 minusgrader da vi stod opp, så det var bare å fyre i ovnen i dag også.

Det er neppe så mange som har lagt om til sommerdekk her i nord enda.

Det er som oftest bare hvis man har 2 biler og kan la den ene stå.

Av erfaring vet vi at det kan komme mer snø, selv om det ser fint ut akkurat nå.

Men i natt har det ikke snødd hos oss, men på Østlandet har det kommet snø i natt,

så da får vi håpe at færrest mulig har lagt om til sommerdekk og begitt seg ut på veien, dårlig skodd.

Jeg hørte på nyhetene nå at det har vært en del ulykker, så det er vel å frykte at noen har tatt sjansen på å kjøre på sommerdekk, men ulykker kan skje selv om man har vinterdekk på også.

Vinteren har ikke tenkt å gi slipp så fort.

Verken i nord eller sør, dessverre.

 

 

HA EN FIN VÅRTIRSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

14 kommentarer
    1. Flotte sokker. Her er det snøkaos. Bussen til Oslo er innstilt på ubestemt tid. Det har jeg aldri opplevd før. Men jeg har ingen planer om ut å kjøre, selv om vi har vinterdekk på bilen.

      1. Slike dager er det like greit å holde seg hjemme, så lenge man ikke er absolutt nødt.😱
        Her er det mange som har holdt seg inne det meste av vinteren i år. Kun svært nødvendige kjøreturer har blitt tatt av mange.😨

    2. Nydelige sokker er det. Ikke noe jeg skal prøve meg på. Fikk med meg at snøen var kommet på Østlandet. De med sommerdekk får bare la bilen stå. Været rår vi ikke over. Nå er det vi nordlendinger som har pent vær så lenge det varer.

      1. Takk for det.🤗
        Nei, vinteren nekter visst å slippe taket i år, i både nord og sør. Her er det kaldt og sola har forsvunnet igjen😨

    3. De sokkene blir lekre. <3 Sitter her å titter i Vårstrikk fra Familien (april/mai) å her er det oppskrift fra samme designer på et annet par sokker, de heter Sommerfryd. Nydelige de også. <3 Kos deg med strikking av sokker. 🙂

      1. Ja, Sommerfryd er også helt nydelige.🤗🤩
        Det er litt arbeid med sokkene, men fine er de.🥰🧶
        Ha en fin kveld!🤗

    4. Sokkene var alldeles helt nydelige. Kjenner at disse fikk jeg lyst til å strikke.
      Snø ja…, blir godt når været stabiliserer seg for en varmere årstid. Er liksom skikkelig ustadig over hele landet nå. Men gleder meg vilt til lyden av sommerdekk <3

      1. Ja, det skal være sikkert!😱
        Denne vinteren har vært lang og hard i både nord og sør. Vi får håpe den snart slipper taket.🤩👌🏻

    5. For å ha sagt det, her er det grønne tre idag og. Opphold, litt vind og sola glytter igjennom. Men det var berre 2 pluss i dag tidlig.
      Nydelige sokker. Som eg har sagt før, eg hadde aldri lagt så mye arb. i et par sokker. Ingen som spør om du orker, du berre gjør det du. 😂
      Ha en super dag.

      1. Ja, tenk hvilken kontrast.😳
        Grønne blader og snø på bakken.
        Det stemmer liksom ikke.
        Vinteren vil ikke slippe taket i år.😨
        Vi venter nok en god stund til før vi skifter til sommerdekk her.😅

      1. Jeg liker også mønsteret på disse.🤩
        Det er kaldt her, men ikke snø foreløpig.😨 Men sola er forsvunnet, så da kan man ikke være trygg for at det ikke kommer mer snø.😱

    6. Kor fine sokker – som også eg har strikket 😉

      Eg var faktisk med på dette mysteriet og det er jo så artig å strikke når ein ikkje veit mønstra 😉

      Smil fra Ho monika

      1. Oj! Så morsomt!🤩🤗🧶
        Jeg var ikke med da, men det er jo fint å strikke dem i ettertid også🤗👌🏻🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg