Nydelig Chunkygenser

I min søken etter oppskrifter hvor jeg kan få brukt opp restegarnet mitt, er det ikke fritt for at jeg også ser andre fristelser.

Copyright: NORgardknitters

Denne genseren her er jo bare rååååålekker, men uansett hvordan jeg vrir og vender på det, finner jeg ikke garn i garnlageret mitt som passer.

Jeg må derfor holde fingrene av fatet enn så lenge, men det er lov å se ikke sant??

Dessuten kan jeg jo lagre mønstre mens jeg venter på at jeg skal få strikket opp en del av restegarnet mitt først.

Denne genseren strikker du ovenfra og ned med vendepinner i nakken og økninger.

Rysjene strikker du på bærestykket, setter av masker til ermer og strikker så resten av bolen for seg og ermene.

Her skal det strikkes med 2 tråder.

En type ala Kid-Silk eller Tilia og en Merinoull med strikkefasthet 22/10.

Det må jo bli en utrolig myk og god genser det.

Mønsteret er på dansk, men det skal være greit å forstå for oss norske også.

Kanskje du har liggende garn av disse 2 typene og bare kan sette i gang med en gang??

Copyright: NORgardknitters

 

MØNSTER: CHUNKY FRILL ME

GARN: 1 TRÅD GEPARD GARN KID SETA OG 1 TRÅD GEPARD GARN MY WOOL

STØRRELSER: XS-XXL

PINNER: 4 MM, 5 MM, 5.5 MM, 6 MM

 

Jeg er i gang med et nytt prosjekt på pinnene av restegarnet mitt, som dere skal få se i morgen.

Men nå er jeg på jobb og skal være her en stund til før det er kveld og jeg kan ta fram pinner og garn.

I nyhetene følger jeg med på Fosenaksjonistene som har aksjonert i flere dager i protest mot vindturbinene som ikke er revet 500 dager etter at Høyestesrettens dom slo fast at de er ulovlige og ett brudd på samiske rettigheter.

Saken får stor internasjonal oppmerksomhet og det er samlet inn store beløp for å dekke bøter, mat, reiser og informasjonskampanjer.

Det er bemerkelsesverdig at når staten taper saken at de og utbyggerne ikke fikk et krav og en tidsfrist til å fjerne vindturbinene fra dette området.

Men hovedårsaken til at de ikke er fjernet, er først og fremst ett spørsmål som regjeringen nå må finne ut av.

Nemlig om det å fjerne disse vindturbinene vil få følger for andre saker senere.

Det kan bety full stans i andre utbyggingsprosjekter i områder med samisk reindrift.

De må også vurdere om det kan få betydning for utbyggingsprosjekter som strømnett og strøm til olje- og gassplattformer og

en eventuell utbygging av togbane til Nord-Norge.

Internasjonalt kjente aktivister følger saken tett og selv om aktivistene ble fjernet foran Olje- og energidepartementet er ikke denne saken over.

Regjeringen har nå store spørsmål de må svare på, men de har sannelig hatt 500 dager på seg til å finne ut av dette.

Det er slett ikke en nyoppstått situasjon og jeg vil si at aktivistene her har vært svært tålmodige og ventet lenge før de gikk i gang med aksjonene sine.

Det skal bli svært interessant å følge med på hva som blir utfallet i denne saken og hvor lang tid regjeringen kommer til å bruke på å løse saken.

 

HA EN PRINSIPPFAST KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Dette var en nydelig genser, liker sånne rysjer jeg da.😅tenk denne i knæsjgrønn da💚
      ja følger også med på Fosensaken, er virkelig spent på hva utfallet blir til syvende og sist.

      1. I grønt hadde den vært helt nyyyydelig!🤩👌🏻
        Det blir veldig spennende å følge med på hvordan denne saken skal løses.🤔

    2. Den genseren var rålekker men blir aldri strikket av meg. Den der er for vanskelig.
      Eg følger med på aksjonen til ungdommene hele dagen. Eg er medlem i Motvind Norge. Der er vi sjølsagt skikkelig engasjerte og har etterlyst en slutt på denne flaue saken.
      Forferdelig å høre at regjeringen vil forhandle. Det skal ikkje forekomme i vårt land at det skal forhandles om menneskerettigheter!!! Det går heller ikkje å skubbe demokratiet og grunnlova under teppe. Skremmende det som skjer.
      Spennende tid framover.

      1. Det er egentlig en veldig merkelig sak.
        Samene vinner i Høyesterett, men likevel blir det ikke gjort noe som helst.
        Jeg har stor forståelse for at de aksjonerer!👍🏻👏🏻👌🏻

    3. Genseren kunne jeg tenke meg å eie, men kan ikke strikke slik:)
      Jeg følger med turbinene også for det er bare en time kjøring her jeg bor. Min mann og jeg gikk opp der engang:)
      Det var en spesiell følelse å få sett disse turbinene:)

      1. Ja, det er veldig spennende å se hvordan dette går.🤔
        Jeg tenker også at denne genseren hadde vært enda finere i en flott vårfarge.😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg