Norske Designere: Bitta Mikkelborg

I min serie hvor jeg ønsker å løfte fram Norske Strikkedesignere, er jeg kommet til vår alles Bitta Mikkelborg.

Copyright: Bitta Mikkelborg

Hvor skal man begynne når man skal beskrive denne strikkedesigneren?

Jeg ble “kjent” med Bittami i den tiden hvor vi hadde hobbyforum hvor vi diskuterte mønstre, hadde strikkealonger og hjalp hverandre når vi stod fast.

Bitta var veldig aktiv og etterhvert oppdaget jeg at hun faktisk er fra samme kommune som meg.

Hun er en ekte Meløyfjerding, selv om hun nå har bodd mange år sørpå.

Hun har gitt ut utallige strikkemønstre på sokker, votter, luer, sjal, kluter og masse annet.

Mønsterkartoteket hennes er enormt og ikke minst lager hun mønstre som er lette å følge og enkle å forstå.

Hun har også vært en foregangskvinne for å ta i bruk teknikker som vi ikke var så kjente med i Norge fra før, som for eksempel forsterket hæl og mange andre fine strikketeknikker.

Disse lekre sokkene her heter Julekveldssokker og de finner du

HER

Copyright: Bitta Mikkelborg

På Facebook driver hun et sin egen strikkeside Bittamis Design for strikkelystne med mønstre av eget design og masse strikkealonger på både kluter, sokker og andre ting.

Siden hennes har over 65000 følgere og den finner du

HER

Hun er en mester i å finne på nye mønstre og teknikker og følger med i tiden.

Det popper stadig opp nye mønstre og veldig mange av dem blir slike som vi “alle” strikker.

Det er en kunst å treffe så godt, men hun har også jobbet iherdig og er flink til å være tilgjengelig og hjelpe når noen står fast.

Mønsteret på dette lekre lille skjerfet er et godt eksempel på fornyelse.

For noen år siden strikket vi alle sjal/skjerfet Stripa.

Nå har hun kommet med en ny og oppdatert utgave:

Stripa, Rille-edition, som du finner mønsteret på

HER

Copyright: Bitta Mikkelborg

Hun har gitt ut mange strikkebøker, som er til salgs i de fleste bokhandlere rundt om i landet.

Jeg tror det er blitt 8 tilsammen, etter det jeg har kunnet telle.

Mange av dem står i bokhylla mi og jeg har strikket mange av hennes mønstre opp gjennom årene.

Heldigvis har hun mange flinke strikkere med på laget som hjelper henne å teststrikke og holde styr på oss alle på strikkesiden hennes.

Ikke nok med det:

Hun driver også sin egen nettbutikk hvor hun selger garn, mønstre og bøker.

Hun håndfarger det nydeligste garn selv hjemme på kjøkkenbenken og tryller fram de lekreste farger på garnet.

Du kan ta en titt i nettbutikken hennes

HER

Copyright: Bitta Mikkelborg

Hun har gledet oss alle med klutealongene sine på sommeren i mange år og hun har også gledet oss med mange mønstre, gratis og franko.

Blant annet kan du laste ned mønsteret til denne fine kluten gratis

HER

Den er skikkelig fin og passer fint i julegrønt eller rødt til jul.

I mange år har hun gledet oss med alle sine flotte mønstre og det kommer garantert til å komme flere lekre mønstre vi kan strikke fremover, så følg med denne flinke dama her.

Iherdig arbeid lønner seg og det er Bitta et godt bevis på.

Vi er alle svært takknemlige for den flotte jobben du som strikkedesigner gjør for oss alle!!

 

HA EN FLOTT STRIKKEDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

10 kommentarer
    1. Bitta lager virkelig gode mønster! Hatten av for henne.
      Jeg ble sykemeldt høsten 2013 (og etter flere år uføretrygdet pga fibromyalgi og ME)
      Kom over FB siden hennes, og begynte å strikke koppetuer, for noe måtte jeg jo prøve å fylle dagene med. Etterhvert ble det også sokkestrikking, og det er ikke få sokkepar av hennes oppskrifter som har blitt til siden. Liker best å strikke ensfarget, med hullmønster.
      Stripa har jeg selvsagt strikket, og har mønsteret til den nye rille-stripa liggende klar. Men det jeg har strikket av hennes mønster, som jeg synes er finest, er nok skjerfet Sommerbris. Det er helt lekkert🙂

      1. Hun har gledet veldig mange med sine flotte mønstre.🥰🤩🧶
        Jeg må ta en titt på Sommerbrissjalet hører jeg.🤗👍🏻
        Ha en riktig fin lørdag.🌟🤗

    2. Ja Bitta er dyktig, den dama har jeg snakket med mange ganger. Møter henne på festivaler her i byen. Stikkefestivaler.
      Hun bor ikke så veldig langt unna meg her..Like utenfor Sarpsborg.
      Jeg har sikkert strikket 100 kluter fra henne mønster.
      Og har sikkert 8 av bøkene hennes. Hun lærer folk å strikke på en artig måte..

      1. Utrolig dyktig er hun.🤗
        Jeg har bare truffet henne dn gang mens hun bodde her i nord.😀
        Veldig koselig og utrolig dyktig dame.🥰🧶

    3. Jeg skal innrømme at jeg har nok ikke hørt om henne 🙈 Kan godt hende at jeg har strikka flere av designene hennes, men jeg har aldri brydd meg om å henge meg opp i navn. Men av det du viser frem her, ser jeg jo at hun er utrulig dyktig 🤩

      1. Det skal godt gjøres at du ikke har strikket noen sokker eller kluter som hun har laget.🤗🧶
        Hun har laget veldig mange flotte mønstre.🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg