Nordlysnatt – Norsk strikkeoppskrift

I dag er det 1. mars og langt om lenge kom vinteren. Det var nesten som man begynte å lure på om det aldri skulle komme snø denne vinteren, men sannelig dukket den opp til slutt.

Da er det plutselig fram med luer og varme votter, for jammen er det ganske kaldt også.

Selv om sola har skint i dag, er det kaldt i skyggen og når sola er forsvunnet er det kjølig. 

Her i nord er vi velsignet med å ha et fantastisk flott nordlys. Vottemønsteret her er inspirert av de flotte fargene i nordlyset som danser på himmelen. 

Mønster: NORDLYSNATT

Bilde og teststrikk: Wenche Magerøy

Vottene har en lekker kant i tvebandsstrikk og er strikket i tykt garn og med tykke pinner, som f. eks Blåne Pelsullgarn e.l på pinne 6 mm.

De skal toves etterpå, slik at de blir tykke og gode. 

Her har jeg et godt tips når det gjelder toving: Legg vottene i lunkent vann i håndvasken. Du trenger ikke å ha i noe spesielt vaskemiddel. La dem bare ligge lenge nok til at de har trukket til seg vann.Ta dem opp og klem ut en god del av vannet og sleng dem inn i tørketrommelen. Jeg liker best å tove i tørketrommelen, for da kan jeg stoppe underveis og følge med hvor mye de tover. Du kan godt ha litt andre klær sammen med vottene. Jeg tar dem ut av trommelen når jeg synes de har tovet nok og lar dem eventuelt ligge å tørke på baderomsgulvet hvis det trengs. 

I dag har det vært en lang og travel natt på jobb og siden det ble lite nattesøvn, skulle jeg egentlig ha hatt et par fyrstikker under øyelokkene, slik at de holdt seg åpne til etter at Farmen er ferdig på TV i kveld.

Uansett, skal bena høyt og strikkingen fram og jeg akter ikke å røre meg resten av kvelden!

Ønsker deg en kjempefin søndagskveld!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg