(Nesten) Gratis Ferge!

I går var det en gledens dag for veldig mange mennesker som bor i distriktene og i øysamfunnene på kysten.

Etter mange års kamp fra kystbefolkningen, kunne mange juble over at deres fergesamband nå blir gratis å reise med fra 1. juli i år.

Her har Senterpartiet gjort en god jobb og fått gjennomslag for sin politikk. Godt jobba!

Men gratis ferge gjelder ikke for alle.

Copyright: Torghatten Nord

Der jeg bor er det faktisk fastland, men vi er likevel avhengige av ferge for å komme oss både nordover og sørover.

De fleste av oss bruker ferga som går nordover aller mest.

Både på grunn av jobb og fordi vi er tilknyttet det meste nordover, som blant annet sykehus og mange andre ting.

De som får gratis ferge er de sambandene der det reiser mindre enn 100 000 biler i året.

Fergesambandet sør for oss klarte seg så vidt det var, men det gjorde ikke vårt fergesamband.

Årsaken til det er at turisttrafikken via FV17 går gjennom her og at det er veldig mange som pendler herfra og nordover hver eneste dag.

Men merkelig nok, er ikke gratis ferge det som står høyest på ønskelista vår.

Den ferga vi har her, MF Fykan, er bygget i 1993 og var tidligere et arbeidsskip som ble brukt til å bygge Storebæltsbroen og Øresundbroen. Så ble hun kjøpt opp og bygget om til bilferge.

Tidligere gikk den i Rødøybassenget, men nå har den blitt satt inn i sambandet hos oss.

I Rødøybassenget reiste det i fjor 18649 passasjerer, mens det hos oss da reiser langt over 100 000.

Når ferga maks kan ta 35 personbiler, alt etter størrelse, sier det seg selv at det må bli problemer.

Nå tar dette fergesambandet 10-12 minutter og i Rødøybassenget flere timer fra start til slutt, så det er også et stort problem for dem hvis ferga er full.

Men det er ikke sånn at vår ferge nødvendigvis går ekstratur om det står biler igjen på kaiet.

Og det gjør det. Hver eneste dag!

Det er veldig mange trailere som bruker denne veistrekningen, så da blir det ikke plass til så mange passasjerbiler om bord.

Hver eneste dag er det problemer for de som skal pendle til og fra jobb og mange andre også.

Skal du være sikker på å bli med ferga, må du være ute i god tid.

Det kan være vanskelig når du skal hjem fra jobb. Du kan nødvendigvis ikke stille deg i fergekø før arbeidsdagen er over.

Hvert år har de som har pendlet trøstet seg med at når vi kom til mai og turistsesongen virkelig var i gang, så kunne de få pendlerbevis slik at de kunne stå i pendlerfila når de skulle til og fra jobb.

Pendelerbeviset gjaldt i sommersesongen.

Sjokket var derfor stort når de i år fikk beskjed om at Nordland Fylkeskommune hadde avviklet pendlerordningen, slik at de i år ikke fikk pendlerbevis.

Hva i svarte heite er det de styrer med?

Copyright: Pieter Inpyn

Fra 1. juni skal Virak som tar 60 personbiler gå i sambandet hos oss.

Da går det også 2 ferger i sambandet sør for oss.

I sommersesongen økes antallet reisende enormt.

De tidligere pendlerbevisene gjaldt for privatpersoner, men ikke for firma.

Det har derfor hendt at de som er nødt til å reise med firmabilen sin, har måttet stå å vente i fergekø i mange timer.

Å stå i fergekø i opptil 3 timer for å komme seg hjem fra jobb er uakseptabelt!

Sambandet blir også mye brukt til utkjøring av varer som byggevarer, kraftfor og mye annet.

Det koster arbeidsgiverne enorme summer å ha arbeidstakere de betaler for som skal stå i fergekø uten at de får gjort jobben sin.

Hva dette koster i kroner og øre i løpet av året tør jeg knapt tenke på!

Vi krever først å fremst å ha en ferge som går når vi skal til og fra.

Ikke minst krever vi at den er stor nok til at de som reiser kommer med ferga og ikke minst forlanger vi at pendelerordningen skal på plass igjen!

Når det er på plass, da kan vi begynne å snakke om at vi ønsker oss at ferga skal være gratis.

Jeg har selv vært reisende sammen med flere andre til Fylkeskommunen for å protestere mot rutekuttene.

Med selvlaget appell og Musikermannen med selvskreven sang på laget, vant vi fram den gangen.

En av linjene i sangen var “Havet e vårres vei” og det ble av også brukt av mange som slagord.

Her er jeg med som “kordame”, ha, ha.

Sangen heter «Her ska vi lev» og finnes både på Spotify og YouTube.

Protesten fikk stor mediadekning, både lokalt og nasjonalt.

I neste uke skal det være folkemøte for å diskutere fergeproblematikken.

Det hefter meg ikke en kalori å reise til fylket og protestere nok en gang!

Det føles utrolig unødvendig å skulle være nødt til å protestere mot noe som definitivt burde vært en selvfølge!

 

HA EN FIN FERGEFRI DAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

12 kommentarer

    1. Ja ka pokker altså!
      Det er horribelt rett og slett 🙁 Nå må politikerne få opp øynene for kystsamfunnet og store avstander i det utstrakte Norges land! Det burde vært gratis ferge over hele linja – bomfrie veier og pendlerbevis der det trengs!!!!

      lag deg en fin fin tirsdag 🙂

      1. Jepp! Det ligner ingenting!
        Her må flere kamper tas, selv om det burde vært totalt unødvendig.💪🏻
        En flott tirsdag ønskes deg!🤗

    2. Huff, sånne lange kamper mot urettferdigheter er jammen slitsomt også. Så jeg håper dere vinner frem raskere enn svint. For sånn som det der er jo bare teit. Og veldig dårlig gjort mot folks tid og helse. Så jeg heier på dere at ting ordner seg til det aller, aller beste ♥♥

      1. Det skal være sikkert!👍🏻Det føles både unødvendig og urettferdig. Men vi har ikke noe annet valg enn å si fra.💪🏻👊🏻

    3. Dette hørtes ikke bra ut, vente flere timer med å komme seg med transportmiddelet for å komme hjem. Det bør for det første være mulig å få en større ferge, sjølsagt, vil jeg si. Til likt med pendlerbevis. Vil ikke politikkerne at lokalsamfunnet skal ha bæreevne, det blir en ubalanse når arbeidsgivere må betale for “pauser” ingen skulle bli utsatt for. Det blir ikke lett å få økonomien til å gå i balanse og da vil arbeidsplasser gå dukken. Stå på!

      1. Det er nettopp det som er!
        Det kan vi ikke godta. Det skal ikke koste arbeidsgivere ekstra penger at de ansatte står i fergekø på timesvis. Det blir ikke rett.💪🏻👊🏻

    4. Her i nord hvor det er lange avstander bør ferga være gratis, og at det er pendlerbevis. Er horribelt at man måtte stå i kø i mange timer. Bor ikke langt unna å kan ta ferge over til Senja, om jeg vil ta en svipptur. Jeg irriterer meg grønn over at det skal komme 15 bomstasjoner. Man skal flåes. Er horribelt hvordan det er blitt.
      Begynte å følge deg på Instagram og moro at du ville følge meg. Ha en flott tirsdag.

      1. Jeg er så enig! Ferga er en del av veien vår.🚗Med bomstasjoner i tillegg blir det en kostbar skøy. Morsomt å følge deg på Insta også.🤗

    5. Heldige er vi som ikke er avhengige av ferge til daglig… Da jeg ble født, kunne jeg risikert hjemmefødsel i min tantes seng, om ikke ferga hadde gått.

      1. Jo, her er det ganske vanlig at det blir fødsel både i legebåten, ambulansen og på legekontoret. Ferga går jo ikke på natta, så da må det bli båt eller helikopter hvis det er ledig når fødselen starter nattestid.😅Heldigvis er det blitt litt mindre ferger de siste årene, men det er mange fergesamband igjen. Særlig her nord.😅

        1. Da må man håpe på legebåt eller helikopter… 😅 Uansett greit med kyndig hjelp om fødsler settes i gang på natta og man ikke kommer seg til sykehus! 🙂

          1. Ja, uten tvil. Heldigvis har det gått bra hver gang, men det er jo ingen garanti. Søstera mi fødte på legeskyssbåten med en ung lege til hjelp som tok imot sitt første barn alene.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg