Nålebinding

I dag skal vi ha møte i Husflidslaget og temaet er nålebinding.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg kan det ikke, men etter å ha lett litt på nettet har jeg funnet noen tips, så i går kveld prøvde jeg for å se om jeg fikk det til.

Det er jeg slett ikke sikker på, men jeg har gjort et forsøk, så får vi se hva det blir til.

Nålebinding er en svært gammel teknikk og ble mye brukt i vikingetiden.

Derfor er det mange som er fasinert av den tiden som lager seg plagg og da bruker de nålebinding hvis de skal lage seg luer, votter og andre ting.

Nålebinding kan utføres med over hundre ulike typer sting, så det er mange variasjoner.

Her har jeg prøvd meg på å legge opp og teste ut noe som heter 2-plukk.

Teknikken er veldig gammel og har vært brukt både i og utenfor Europa.

De fleste vil nok synes at det går saktere enn strikking og hekling, men det er en litt mediativ teknikk der du sitter og gjentar mye av det samme når du har fått teknikken i hendene.

Nålebinding utføres med en spesiell nål og ulltråd.

Det er veldig viktig at det er ulltråd, fordi at man må skjøte endene sammen underveis.

Det er derfor ingen vits i å lage seg veldig lange “latmannstråder”.

Copyright: Strikkekjerring

Det som også er fint med ull, er at det kan toves etterpå.

Det er en fordel med for eksempel votter, men det er også en annen fordel.

Det er nemlig ikke like lett å vite akkurat hvor mange masker du skal legge opp.

Det avhenger nemlig litt av tykkelsen på tommelen din.

Det er der det skjer, he, he…

Løkken man bruker skal være rundt tommelen og da har det noe å si hvor tykk tommelen din er, nesten som hvor tykke strikkepinner man bruker.

Nålebinding rakner ikke og det er derfor veldig tidkrevende å rekke opp feil underveis.

Nålen er ofte laget i tre og bein og kan være enkel og grov.

Jeg har foreløpig ikke en slik nål, så her har jeg bare prøvd meg fram med en butt stoppenål, bare for å prøve teknikken.

I Norge er nålebinding brukt til å lage strømper, luer og votter.

En del plagg fra tidligere tider viser at det ble brukt både nålebinding og strikking i samme plagg.

En vott som ble funnet i Gamlebyen i Oslo er datert til ca år 1000 og en i dag opphavet til det som er kjent som Oslostinget.

Jeg tror det er det jeg har prøvd meg på i dag og den skal visstnok være litt mindre tidkrevende enn andre teknikker.

Nålebinding gir et veldig slitesterkt resultat og er fortsatt praktisert i mange land.

I Danmark nålebandt man alle mindre tekstiler helt innpå 1800-tallet.

Jeg synes det er spennende å lære noe nytt og gamle håndtverkstradisjoner synes jeg det er viktig å holde i hevd og at teknikker fremdeles læres videre gjennom generasjoner og her gjør Husflidslagene en viktig jobb med å holde slike tradisjoner i hevd.

Jeg gleder meg til å lære mer og kanskje det blir et plagg av dette til slutt hvis jeg får det til.

Vi får se.

 

HA EN TRADISJONSRIK TORSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

12 kommentarer
      1. Det er morsomt å prøve å holde i hevd de gamle teknikken, selv om det kanskje ikke er det jeg kommer til å bruke mest.🤗🧶

      1. Ja, det virker som at man må konsentrere seg litt slik st det ikke blir feil med trådene.🤩🧶
        Takk skal du ha!🤗🧶

      1. Det er mange varianter, men man kommer langt med å lære seg en av dem.🤩🧶
        Det er morsomt å teste gamle teknikker.👌🏻🤗 Takk i lige så.🤗

    1. Trur eg har hørt ordet nålebinding uten å tenke over hva det er. Forstår det er spennende å lære når sjansen er der.
      Eg er veldig enig i at å ta vare på gamle tradisjoner er viktig.

      1. Det er ikke så mange som holder på med det lenger. Kanskje fordi det er mer tidkrevende enn strikking.🧶🤔
        Morsomt er det uansett å lære seg gamle teknikker.🤩👌🏻

    2. Det er en av de gamle teknikkene jeg har lyst å lære meg. Er litt fasinert av alt de kunne lage før i nålebinding.

      1. Det er mulig å lære seg ved å se på litt YouTube-videoer.🤩🧶
        Det er fint å lære seg gamle tradisjoner, slik at de ikke blir borte.🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg