Mummitrollet <3

Mitt første par sokker fra den nye Mummiboka er ferdige.

Copyright: Strikkekjerring

For alle Mummitrollfans er denne boka et must å ha.

Hvertfall hvis man kan strikke eller kjenner noen som kan.

Jeg elsker Mummitrollet og alle de morsomme figurene, så dette blir ikke det siste paret som blir strikket fra denne boka.

Copyright: Strikkekjerring

Siden jeg har 3 sønner og en mann, trengs det aller mest sokker til menn, så jeg har strikket disse i litt tykkere garn enn originalt, for å få dem store nok.

Øverst er det vridde masker og hælen er strikket forsterket, slik at de skal være litt lenger, hi, hi..

Mønsteret er strikket speilvendt, så her må man følge med når de skal tas på for at mønsteret av Mummitrollet skal komme på yttersiden av foten og ikke på innsiden.

Mønsteret er brodert med maskesting og det er brukt franske knuter og attersting til øyet.

Det er ekstra mye jobb med disse sokkene, men det er så verdt det.

Jeg har flere sokker på lista mi, men jeg skal strikke litt andre ting på lista mi og en del bestillingsstrikk først.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har ganske mange Mummikopper, men mine er i daglig bruk.

Jeg samler ikke for å la dem stå på en hylle hos meg, ha, ha…

Hvis du lurer på hvor du kan få kjøpt boka, så fins den i mange bokhandlere nå og hvis du trykker på der det står Mummisokker under her, så finner du den også.

 

Mønster: Mummisokker

Garn: Viking Sportsragg

Pinner: 3.5 mm

Størrelse: 43-45

 

Etter at jeg var ferdig hos tannlegen på fredag, dro vi og hentet hybelboeren.

Det var veldig godt å få ham hjem og kjenne at man har unger i huset igjen.

Han stortrives på skolen og det ser ut til at den linja han har valgt var den rette for ham.

Så i helga er det klesvask og kjøring hit og dit som gjelder igjen.

I dag skal jeg bake litt og lage litt ekstra som han kan ta med seg.

Jeg ringte ham dagen før han skulle hjem og lurte på hva han holdt på med.

“Jo, akkurat nå vasker jeg opp og så skal jeg støvsuge, sier han, mens jeg hører at han klirrer med oppvasken.

Ikke verst for en 15-åring som er flyttet på hybel, hvor hverdagen er helt ny og nye rutiner skal innarbeides.

Lengre skoledager og nye fag, ny klasse hvor han ikke kjenner noen fra før og ny hverdag med å bo for seg selv.

Men han kjenner en del som går i de andre klassene, så han har noen han kjenner godt.

Ny tilværelse er det også for oss her hjemme, nå når minstemann er flyttet på hybel og vi ikke har barn hjemme i ukedagene, men da er det godt å vite at han trives.

Det er ikke en selvfølge.

Det kan være tøft for mange å skulle flytte bort og starte på utdannelse og ny skole på ett nytt sted, så man skal være veldig glad når alt går fint.

 

HA EN STRIKKEGLAD SØNDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

17 kommentarer
    1. Skikkelig fine sokker!!
      Du er heldig som har en sønn som trives med å bo på hybel. og liker seg på en helt ny skole 😊
      Ha en fin bakesøndag 🥰

      1. Takk for det!🧶🤗
        Ja, jeg er veldig heldig som har en sønn som trives, så selv om vi savner å ha unger i huset, har han det heldigvis veldig bra.😊

    2. Ja, det skal en være veldig glad for. Glad for at det går fint. Sjøl syntes jeg det var stas å flytte på hybel, mellomste syntes hun var for ung, yngste var flink med å skjønne hun trengte alenetid, eldstemann bodde aldri på hybel da flytta til faren da vi flytta hit. Men en spennende tid er det. Høres ut som din pode greier tilværelsen sin fint så da må dere hjemme ta vare på hverandre :).

      1. Vi er heldige. Det skal være sikkert!🤗Hadde han ikke trivdes, hadde det vært mye tyngre for oss her hjemme også.
        Det er fint når alt går bra.🤗

    3. For noen lekre sokker! En smule misunnelig😉 men koser meg med kaffe fra min lilla snorkfrøken kopp🙂

      1. De var veldig morsomme å lage og skal nå varme en av sønnene i vinter.🤗
        Snorkfrøken kopp har jeg ikke, så det må jeg se etter.💕🤩

    4. Så bra at Junior trives på skolen, og at hverdagssyslene også går unna 🥰
      Jeg har forresten bestemt meg for at den Mummi strikkeboka, skal jeg kjøpe meg. Fortalte Bestisen om den i går, og hun fikk litt stjerner i øynene hun også 🤩 Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Det er veldig mye lettere når alt går fint.🤗 Ja, jeg anbefaler den.😊👍🏻Det er sååå mange fine sokker der og Mummifans fins det mange av som garantert blir glad for Mummisokker.💙💕

    5. Nydelige Mummisokker! Lurt med forsterkning i hælene, ja 😉
      Man er ikke gammel når man flytter hjemmefra som 15-åring. Men han har sikkert fått med seg det han trenger av erfaring for å klare seg hjemmefra 😉

      1. Takk fir det.💙
        Ja, jeg synes han er ung for å flytte på hybel, men han har heldigvis med seg god «bagasje», så han klarer seg heldigvis bra.🤗

    6. Jøss, det var tidlig ja, å flytte for seg selv. Jeg var 19 og myndig 🙂 Men vet en del som flytter tidligere for å gå videregående andre steder. Men da på en slags internat. Hvis han er en moden gutt så går nok det fint ja 🙂 Herlige sokker 🙂

      1. Her må alle flytte bort når de er ferdig med 10. klasse, så det er ikke alltid så enkelt. Men vi må forberede dem på det fra de er små. De fleste takler det heldigvis fint, men jeg synes også de er veldig unge for å bo for seg selv.🥹

    7. Ja ikke verst for en tenåring å styre med det der – oppvask og greier 😀 Veldig bra!

      De mummisokkene er bare lekre! Du er veldig flink med håndarbeid !

      God ny uke ønskes deg og dine 🙂

      1. Nei, jeg synes han er veldig flink og godt at han er selvstendig.🤗
        Mummisokkene var virkelig morsomme å strikke.🧶
        En ny fin høstuke ønskes deg.🍃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg