Min arbeidsmetode

Når vi skal ha et selskap hos oss, er det mange, mange detaljer som skal være på plass.

Copyright: Strikkekjerring

For bare noen år siden var alle disse detaljene på plass i hodet mitt og jeg sjonglerte fra det ene gjøremålet til det andre.

Men etter at jeg fikk Hashimotos og andre autoimmune sykdommer, må jeg skrive ned alle gjøremål, slik at jeg ikke glemmer noe.

Og ja, jeg liker at det skal være penn og papir, slik at jeg kan krysse ut etterhvert som jeg har fått ting gjort og jeg kan sjekke at jeg ikke har glemt noe.

Etter at jeg har avtalt med de som har bestilt selskapet hva de skal ha å spise, kan en liste se slik ut:

-Bestille varer og gjøre innkjøp (handleliste)

-Bake kakebunner

-Bake Rundstykker

-Bake Foccichia

-Lage pynt til kaker (farge marsipan og lage pynt)

-Legge opp spekemat

-Lage eggerøre

-Rulle røykalaks

-Flatbrød og rømme

-Lage potetsalat

-Lage Waldorfsalat

-Steke kylling

-Lage gryterett

-Koke ris

-Kutte salat

-Lage pølser og spaghetti

-Sette sammen og pynte kaker

-Husk smør, dressing, ketchup

Copyright: Strikkekjerring

-Pynte bord

-Dekke bord (husk barnestoler!)

-Husk salt/pepper/tannstikker og “møllfat”

-Koke kaffe

-Holde drikkevarer kjølig

-Husk for Guds skyld å tenne lys før gjestene kommer!!!

Underveis i selskapet:

-Fyll opp med vann og drikkevarer

-Etterfyll på fat

-Rydd bord mellom middag og kaffe

-Kok mer kaffe

-Rydd av mat og vask av buffetbord

-Sett fram kaker, kaffe, te og kaffefløte/sukker

-Glem nå bare ikke teskjeer, kakespader og asjetter

-Vask opp det man rekker innimellom

Til slutt: Vask, rydd opp, vask, rydd opp.

Sånn kan min liste være, men en annen gang kan den se helt annerledes ut, alt etter hva som skal serveres, hvor mange gjester det er og hvordan selskapet skal være.

For meg er det alfa og omega å ha slike To Do-lister, ellers kan jeg fort glemme noe og det liker jeg slett ikke.

Hvis jeg har laget en slik liste på forhånd, vet jeg at jeg har ting under kontroll og kan konsentrere meg om det jeg skal gjøre i stedet for å lure på om jeg har husket alt.

Mange ganger har vi flere selskaper tett på hverandre og da er det enda viktigere å ha slike lister, så ikke det blir miksing og de som feirer 80-års dag får servert pølse og spaghetti som de slett ikke har bestilt og de som skal ha minnestund får en marsipankake med Gratulerer med dagen! på.

Som dere skjønner er det best for alle parter at jeg skriver lister, ha, ha…

 

HA EN AVSLAPPENDE SØNDAGSKVELD!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg er et listemenneske. Det gjør livet enklere.
      Da ungene var små for eksempel handlet jeg veldig ofte på matbutikken etter jobb med to slitne barnehagebarn.
      Da var det greit å ha handleliste. Det som ikke sto på lita ble ikke handlet, jeg gikk inn fant tingene på lista og handlet det og ut i bilen igjen med meg og ungene. Slapp å tenke.
      Og det ble mindre tid til mas fra barna.

    2. Jeg måtte google Hashimotos, så nå forstår jeg ennå mindre at du klarer det du gjør, sjøl om du har to do-liste. Du imponerer, og så må du ha fått et ekstra gir utdelt framfor de fleste mennesker. Håper du har en rolig og fin kveld nå :).

      1. Det er noe skit å ha, så jeg må ta meg tid til å «ligge på lading» også.😅
        Så da er det full relax i ettermiddag og kvelden også.😅

    3. Slike lister er gull verdt. Jeg har også lister for mye, og når jeg har skrevet ned det jeg skal gjøre/huske, slipper jeg å stresse med at jeg kan glemme noe. 🙂 Dine lister er nok mer omfattende enn mine 😅
      Med Hashimotos er det sikkert en del av alt det gode du serverer som du ikke kan spise selv?

      1. Det er en lettelse å skrive lister. Da slipper man å gå å tenke på om man har glemt noe.😅
        Jo, jeg må være litt forsiktig med hva jeg spiser. Da har jeg det best.🤗

    4. Oi, jeg liker lister. Jeg bruker dem når det er handlelister og gjøremål utenom det vanlige. Jeg trenger ikke skrive brød og melk på handlelisten, men er vi fri for vaskepulver eller oregano føler jeg det er lurt med liste. Da jeg jobbet med slike ting som du presenterer her ble det liksom «innebygd» automatikk. Skjønner hvorfor du gjør dette mtp diagnoser. Men er det lenge siden du har prøvd å gjøre en jobb som dette uten liste, for å se hvordan det går? Det er bare noe ved deg som sier meg at enkelte ting ligger i blodet ditt. Kan hende jeg tar feil. Men flink og effektiv er du, og jeg er fornøyd med eggerøre og røykalaks på bordet. Foccaccia er pluss da, elsker det brødet.

      1. Jo, det meste går på automatikk. Det er mest for at jeg ikke skal gå å tenke på at jeg kan ha glemt noe.😅Særlig hvis det blir mange selskaper tett på hverandre.🙈
        Så det er egentlig en ekstra fallskjerm for sikkerhets skyld.😂

    5. Du må i tillegg til ork og evner ha en jernvilje.
      Lister og lapper har eg ført i alle år, god hjelp det.

      1. Det kan være veldig lurt å skrive opp ting. Særlig når det er mye man skal huske.🤗Ønsker deg en flott høstmandag.🍂🍂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg