Middagslur

Du husker kanskje når du var liten og fikk noe du var veldig glad for??

Copyright: Strikkekjerring

Da kunne det kanskje hende seg at du tok med deg det du hadde fått i senga om natta??

Jeg har hatt en liten innsats med skinnåla og pelsulla og fått ferdig vottene til Musikermannen.

Etter å ha prøvd dem på, nektet han å ta dem av igjen, så da ble det middagslur med skinnvotter på i ettermiddag.

Ikke vet jeg om han ble svett på hendene og om han ble det, kommer han nok til å benekte det, he, he…

Men fornøyd med vottene ble han tydeligvis.

Jeg skal være enig i at dette er det absolutt beste man kan ha på hendene når det er kaldt ute, men om jeg skal anbefale å ha dem på innendørs tviler jeg på.

Disse er sydd i Norsk Pelsull og da vi møttes i husflidslaget, hadde vår eminente læremester regnet litt på materialkostnadene til votter og tøfler og kommet fram til at materialkostnadene for ett par slike mannfolkvotter er 720 kr og tøfler til voksne blir over 1500 kr i materialkostnader.

Skinn, som alt annet, er blitt kostbare å garve, så det koster å sy seg ett par votter eller tøfler i skinn.

Men kommer du over noen som selger, så ikke akk deg over prisen.

De som syr, tar seg ikke noen høy timespris for jobben og de som selger nydelige skinn, må også kunne ta seg litt betalt for det flotte produktet de selger.

Vi skal være stolte over de flotte skinnene vi kan få kjøpt her i Norge av sau som beiter ute i frisk luft.

Slike skinnarbeider er også håndtverk fra A til Å, fra skjæring av mønster til trykking og søm for hånd.

Copyright: Strikkekjerring

Disse vottene er vrangsydd, som vil si at jeg legger delene rette mot rett og syr på vrangsida.

Når skinnet er litt tykt, er det kjekt med en god tang for å hjelpe til å dra nåla gjennom skinnet med.

Det er også veldig kjekt med små stoffklyper for å feste sammen delene med.

Jeg syr med skinnåler og vokset lintråd.

Skinnet som er av Norsk Pelssau, kommer fra Lurøy og er perfekte til bruk for skinnsøm.

Copyright: Strikkekjerring

Musikermannen likte ekstra godt løvekongetrykket på vottene.

Løvenes Konge har vært sett mange ganger her i huset, så han synes nok at han er litt som løvenes konge når han har på seg disse, ha, ha..

Jeg har også trykket på en bord nede ved håndleddet og noen snøfnugg på innsiden av vottene.

Musikermannen liker ikke for mye pynt og stas, så jeg måtte begrense meg litt med bruken av trykkblokker på disse vottene.

Fornøyd ble han, så får jeg håpe han får brukt dem mye i vinter, men jeg må nok prøve å overtale ham til å bruke dem utendørs.

Jeg har heldigvis kjøpt meg 2 skinn og jeg har også noen trykkblokker, så jeg skal nok kose meg med mer skinnsøm i løpet av vinteren.

Men nå er det altså snart Ost & Kjeks her i huset og full relax!

 

HA EN SKINN(ENDE) FIN KVELD!!

FØLGG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg