Marius til freddan!

Første freddan i august og jeg starter den med ett nytt par med Marius ferdig strikket.

Copyright: Strikkekjerring

På sommeren er det fint med litt småstrikk og Mariusmønsteret blir jjeg ikke lei av.

Jeg kan det stort sett i hodet, så det er nesten bare å strikke i vei.

Denne gang har jeg valgt de “originale” fargene, rødt, hvitt og marineblått.

Garnet er Viking Sportsragg, som har veldig mange fine farger å velge blant.

Mange ganger har slikt sokkegarn mest tradisjonelt, stripete garn, men dette garnet har også mange rene farger som passer fint til Mariusstrikk.

Jeg har solgt noen av parene jeg har strikket tidligere, så da får jeg strikke flere, hi, hi…

Sokkelageret i dette huset trengs også å fylles kraftig opp til vinteren.

Med høye strømpriser, er det bra for veldig mange å ha varme sokker til vinteren.

 

Mønster: Mariussokker fra Marusboka

Garn: Viking Sportsragg

Pinner: 3.5 mm

Størrelse: 40-41

 

Copyright: Strikkekjerring

Jeg mater fuglene hele året.

Noen sier at det skal man absolutt ikke gjøre, men småfuglene mine er hvertfall godt fornøyde, som denne dompapen her.

Været er fremdeles ganske grått, men det er i ferd med å letne, så i dag skal det bli litt finere vær.

Jeg har lagt opp til nye prosjekter på pinnene mine og nå når det er grått og trist ute og ganske så kjølig, er jeg begynt å planlegge for hva vi og mine nærmeste trenger av ull til vinteren.

Jeg må nok ta en liten opptelling og se hva vi har som er brukbart og hvem som trenger nytt.

Minstemann skal jo bort på hybel om (HJELP!) bare et par uker, så han må ha med seg litt ull fra mor dit også.

Han er svært glad i tøfler på føttene, så det må jeg hvertfall strikke litt ekstra av.

Tøfler, sokker, votter, luer, gensere…

Det er masse som trengs til en vinter og Minstemann har definitivt vokst i både høyde og bredde det siste året.

Han skulle prøve på finskjorta her om dagen og med masse slit og dra og lirking, klarte jeg såvidt det var å få igjen knappen over brystkassen.

Den treninga hans har visst gitt resultater, gitt!

Han driver med noe som heter Power Lifting, som er en form for styrkeløfting, uten at det sier meg så mye mer enn akkurat det.

Det er nok mange som gleder seg til helg nå etter første uka på jobb etter ferien og så er det en del som nyter ferien enda, men dagene flyr fort avgårde og når skolen starter om ett par uker er de fleste tilbake til normal gjenge.

Her i nord har det vært mindre turister enn de foregående årene.

Vi har kontakt med svært mange og i år har flere opp til 40 % omsetningssvikt i forhold til fjoråret, hvor vi også hadde restriksjoner.

DET er mye det!

Av de få som har klart å skaffe kokker, har gleden over å ha klart å skaffe bemanning, blitt snudd til fortvilelse når det har vist seg at det ikke kom så mange turister som antatt.

Det er ikke bare-bare å sende kokken og bemanningen du har skrevet kontrakt med hjem.

Størstedelen av de utenlandske turistene har i år vært bobiler, som ikke har behov for overnatting og som lager maten selv.

Det vil bety en tøff vinter for mange i turistnæringa her i nord.

 

ØNSKER DEG EN NYDELIG FREDDA!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Håper dere kom rimelig helskinna gjennom dette likevel. Ble det så dere fikk kokk?
      I fra Midtnorge og nordover har været vært ganske dårlig. Mulig Finnmark har kommet bedre ut av det.
      Høst og vinter, ja. Blir rart med han som skal bort på skole i år, tenker jeg. Det er nok viktig å være litt stor over brystkassa…muligens har det vært litt slik alltid :).
      Nyt en god fredag :).

      1. Vi fikk ikke tak i kokk og nå må jeg si at det nok var like bra, når det ble som det ble og Musikermannen også ble ryggoperert.
        Sommeren har føket avgårde likevel og snart er det tid for å få Minsten på hybel.🤗

    2. Sommeren i Troms var fin i år. Bobiltrafikken har økt noe veldig. Tror mange merker det. Kost meg med strikkinga, og det hjelper litt på fingrene hvor artrose herjer. Min nå rart når minsten skal på skole og bo borte, han kommer vel hjem i helgene vel? Blir nok rart for dere tenker jeg. Ønsker dere en fin helg.

      1. Ja, her er det nok ca 80 % bobiler av turistene fra utlandet. Minsten kommer hjem hver helg til høsten. Han har heldigvis hybel ikke så langt unna, så hjemreisen blir ikke så voldsomt lang, men rart blir det.🤗

    3. Sikkert utrolig kjekt å ha noen sokkepar liggende, ja. Jeg har ei mor som har ei kiste full, og plutselig kommer det noen innom som vil ha. 😀 Kjedelig med slik omsetningssvikt. Håper det tar seg opp igjen! 🙂

      1. Sokker er det alltid kjekt å ha rikelig av til vinteren.👣
        Vi har nok vært uheldige med været her i nord.💦💦

      1. Ja, det er kjekt å ha noen ekstra par på lur fremover. Musikermannen bruker kun det på vinteren, så da trengs det mange par.👣 Vi har nok vært uheldige med været også her i nord.💦💦

    4. Igjen – fantastiske sokker..
      Ja, folk har vel dratt sydover og til utlandet i år….
      Her har det vært masse folk da…Men Fredrikstad, Kråkerøy, Hvaler er populært på sommeren..Det er jo nesten syden!
      God kveld! 🥰

      1. Ja, størstedelen av folkene her har dratt til syden eller Sverige.☀️Litt bedre vær der enn det har vært her i sommer.🤗☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg