Luggeproduksjon – DEL 1

Som jeg har vist tidligere, så er jeg i gang med luggeproduksjon.

Copyright: Strikkekjerring

Det viste seg at det var ikke bare jeg som hadde lyst til å lage lugger, så i går ettermiddag møttes både jeg, min mor, min søster og min tante til felles kreativ læring.

Å lære seg noe nytt sammen med andre, er alltid gøy.

Så lørdagskvelden ble ikke brukt til verken fest og moro eller TV-titting, men tvert i mot innlæring av en skikkelig gammel håndverkstradisjon.

Copyright: Strikkekjerring

Vår amerikanske diner ble meget kjapt omgjort fra restaurant til industrilokale og hvert eneste bord ble tatt i bruk til klipping og sying.

Vadmel, ullbånd, knappenåler og bjørnetråd lå strødd omkring og innimellom hadde vi null kontroll på hvor vi hadde våre egne ting,

så det vil nå vise seg om vi har fått med oss hjem riktige såler og skolester.

Men dette er gøy kan jeg si dere!

Vi gikk i gang med liv og lyst og prosessen skred sakte men sikkert frem mens vi innimellom diskuterte hvordan neste steg skulle løses best mulig.

Copyright: Strikkekjerring

Her er jeg i gang med å sy 2 deler vadmel sammen som etterhvert skal bli til sålene under luggene.

For at de skal bli slitesterke, må de sys rundt og rundt med ganske så tette sømmer.

Copyright: Strikkekjerring

Så er det tid for å feste fast innersålen.

Der kan man bruke gamle sjyvotter eller andre ting som har hatt et uhell i vaskemaskinen og er blitt tovet for mye.

Her har jeg brukt et lite sitteunderlag som jeg tidligere har strikket i restegarn.

Det er ikke nøye med hvilke farger som er på denne sålen eller hvordan den ser ut, siden det ikke er noen som kommer til å se den.

Den er jo på innsiden av sålen og er mellom selve sokken og sålen.

I gamle dager brukte de det de hadde og alt ble brukt til siste rest, så dette her er skikkelig gjenbruk.

Copyright: Strikkekjerring

Så er tiden kommet for å sy overlappen.

Vi valgte å pynte med noen fine ullbånd rundt kanten, men jeg tror ikke det var så mange som så seg råd til slik pynt før i tiden.

Jeg synes det blir veldig pent, så da får man ta seg tid til å prøve å sette det på så pent man kan.

Copyright: Strikkekjerring

Her ser dere litt av det kreative kaoset underveis.

Her er det vadmel i mange farger, fine ullbånd og bjørnetråd for å sy med.

Nå er vi alle ferdige med å sy det som skal sys på symaskin, så nå er resten av jobben bare håndsøm.

På det øverste bildet ser dere at jeg har strukket overlappen over skolesten og skal gjøre klar for å feste overlappen fast i sokken.

Det gjenstår nå mye håndsøm før luggen er ferdig.

Jeg er på tur på jobb nå, så det blir nok ikke mer tid til å få gjort mer på luggene i dag,

men dere skal få se når luggene er ferdige.

 

HA EN NYDELIG SØNDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

6 kommentarer
      1. Det er veldig morsomt å teste ut gamle håndtverkstradisjoner.🧵🪡 Det blir spennende å se resultatet.🤩

    1. Blir nok de fineste luggene kan jeg tenke meg. De er gode og varme. Hadde det på bena da jeg var barn. Vinteren var jo snørik og kald. Er en tradisjon som virkelig bør ta vare på. Gleder meg til å se ferdig!

      1. Det kan jeg tenke meg.🤗
        Har hørt at de skal være både varme og lette på foten i tørt snøvær.❄️❄️

    2. Jeg snakka om lugger med ei. Hun fortalte at da hun var barn, hadde hun lugger med gamle votter til yttersåle. Hun syntes det var så fint med selbuvottstjerna under foten, at hun måtte sprette litt ekstra med føttene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg